Monografia

Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020

We present in this work a study based on a bibliographic research, having as its starting point the following guiding question: how to insert the history of Mathematics in the teaching of Geometry? Thus, we elaborated a proposal to insert the History of Mathematics into the content of Geometry, t...

ver descrição completa

Autor principal: MORAIS, José Claudio Araujo
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4754
id ir-11612-4754
recordtype dspace
spelling ir-11612-47542023-02-10T06:01:06Z Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020 MORAIS, José Claudio Araujo ORTIZ, André Luiz História da Matemática Educação Básica Geometria History of Mathematics Basic Education Geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA We present in this work a study based on a bibliographic research, having as its starting point the following guiding question: how to insert the history of Mathematics in the teaching of Geometry? Thus, we elaborated a proposal to insert the History of Mathematics into the content of Geometry, taking into account some aspects of the geometry involved within the history of mathematics, seeking to encourage mathematics teachers to add new methods to teach this content in basic education. Therefore, we divided the work into two stages: the first consists of a theoretical survey that enabled us to better understand the historical concepts about the History of Mathematics and Geometry, as well as the study of official documents that deal with the teaching of geometry based on some authors. In the second stage, we present as a teacher proposal, where the History of Mathematics was inserted into the contents studied. Finally, as a result of this study, we realized that the use of the History of Mathematics as a methodological tool enables significant learning Apresentamos neste trabalho um estudo fundamentado em uma pesquisa bibliográfica, tendo como ponto de partida a seguinte questão norteadora: como inserir a história da Matemática no ensino de Geometria. Assim elaboramos uma proposta de inserção da História da Matemática no conteúdo de Geometria, levando em consideração alguns aspectos da geometria envolvida dentro da história da matemática, buscando incentivar os professores de matemática a acrescentar novos métodos para ensinar esse conteúdo na educação básica. Para tanto, dividimos o trabalho em duas etapas: a primeira consiste no levantamento teórico que nos possibilitou uma melhor compreensão dos conceitos históricos sobre a História da Matemática e da Geometria, bem como o estudo de documentos oficiais que tratam do ensino de geometria embasados em alguns autores. Na segunda etapa, apresentamos uma proposta de ensino, onde foram inseridos dentro dos conteúdos estudados, a História da Matemática. Por fim, como resultado deste estudo, percebemos que o uso da História da Matemática como ferramenta metodológica possibilita uma aprendizagem significativa 2023-02-09T13:12:48Z 2023-02-09T13:12:48Z 2023-02-09 Monografia MORAIS, José Claudio Araujo. Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura em Matemática ) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2020 http://hdl.handle.net/11612/4754 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic História da Matemática
Educação Básica
Geometria
History of Mathematics
Basic Education
Geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle História da Matemática
Educação Básica
Geometria
History of Mathematics
Basic Education
Geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
MORAIS, José Claudio Araujo
Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
topic_facet História da Matemática
Educação Básica
Geometria
History of Mathematics
Basic Education
Geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description We present in this work a study based on a bibliographic research, having as its starting point the following guiding question: how to insert the history of Mathematics in the teaching of Geometry? Thus, we elaborated a proposal to insert the History of Mathematics into the content of Geometry, taking into account some aspects of the geometry involved within the history of mathematics, seeking to encourage mathematics teachers to add new methods to teach this content in basic education. Therefore, we divided the work into two stages: the first consists of a theoretical survey that enabled us to better understand the historical concepts about the History of Mathematics and Geometry, as well as the study of official documents that deal with the teaching of geometry based on some authors. In the second stage, we present as a teacher proposal, where the History of Mathematics was inserted into the contents studied. Finally, as a result of this study, we realized that the use of the History of Mathematics as a methodological tool enables significant learning
author_additional ORTIZ, André Luiz
author_additionalStr ORTIZ, André Luiz
format Monografia
author MORAIS, José Claudio Araujo
title Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
title_short Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
title_full Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
title_fullStr Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
title_full_unstemmed Uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
title_sort uma proposta de ensino de geometria fundamentada na tendência metodológica história da matemática. 2020
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4754
_version_ 1787134570492067840
score 11.755432