/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais
This study consists of field reports of activities developed within the scope of the Pedagogy Residency Program, aiming at remote teaching and its teaching practices with the use of digital media as a pedagogical resource. The research had as methodology, the qualitative approach. The program dev...
Autor principal: | Santos, Mayelle Brito dos |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4880 |
id |
ir-11612-4880 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-48802023-02-28T06:01:29Z Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais Santos, Mayelle Brito dos Rodrigues, Rosimeire Aparecida Residência Pedagógica Ensino Remoto Produção de vídeos Mídias Digitais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study consists of field reports of activities developed within the scope of the Pedagogy Residency Program, aiming at remote teaching and its teaching practices with the use of digital media as a pedagogical resource. The research had as methodology, the qualitative approach. The program development process was carried out at the Irmã Lucília Municipal Child Education Center with the support of the regent teacher in the implementation of activities and the preceptor who supported and encouraged pedagogical research in directing activities and in the practice of new teaching methods. The research in its development aims to study the acceleration of the use of digital media in everyday life and especially in the pandemic period, and with that, the possibility of being as an educational resource, highlighting the production of interactive video in the pandemic; contextualizes the importance of school public relations and reports on practices carried out in remote teaching. Some basic theorists of this study are also emphasized: Baggio (2000), Kenski (2007) and (2008), Nóvoa (2022), Moreira (2020), among other authors that make up this discourse. Given the moment of social distancing due to the pandemic, the methodology applied to emergency remote teaching needed to be updated, and also in the family-school relationship, as the search for alternatives and solutions was considered to find ways that could help parents to encourage their children. to participate in activities and daily returns. Therefore, being part of the program at an atypical time provided a great experience in professional growth and identity construction as a teacher. As a result, the activities developed at the ERE, based on research, practice and evaluation, resulted in new methods, in order to contribute to education, evidencing professional autonomy in the teaching and learning process in the construction of being a teacher during graduation. Este estudo consiste em relatos de campo das atividades desenvolvidas no âmbito do Programa Residência Pedagogia, visando o ensino remoto e suas práticas de ensino com o uso das mídias digitais como recurso pedagógico. A pesquisa teve como metodologia, a abordagem qualitativa. O processo de desenvolvimento do programa foi realizado no Centro Municipal de Educação Infantil Irmã Lucília com o apoio da professora regente na implementação das atividades e da preceptora que apoiou e incentivou a pesquisa pedagógica no direcionamento das atividades e na prática de novos métodos para o ensino. A pesquisa em seu desenvolvimento visa estudar o aceleramento do uso das mídias digitais no cotidiano e principalmente no período pandêmico, e com isso, a possibilidade de ser como recurso educacional, dando destaque na produção de vídeo interativo na pandemia; contextualiza a importância das relações-públicas escolares e traz relatos de práticas realizadas no ensino remoto. Alguns teóricos básicos deste estudo também são enfatizados: Baggio (2000), Kenski (2007) e (2008), Nóvoa (2022), Moreira (2020), entre outros autores que compõem esse discurso. Dado o momento do distanciamento social devido à pandemia, a metodologia aplicada ao ensino remoto emergencial precisou ser atualizada, e também na relação família-escola, pois foi considerada a busca de alternativas e soluções para encontrar meios que pudessem auxiliar os pais a incentivarem os filhos a participarem das atividades e dos retornos diários. Por isso, fazer parte do programa em um momento atípico proporcionou uma grande experiência no crescimento profissional e construção da identidade como docente. Como resultado, as atividades desenvolvidas no ERE, baseadas em pesquisa, prática e avaliação, resultou em novos métodos, de modo a contribuir com a educação, evidenciando a autonomia profissional no processo de ensino e aprendizagem na construção do ser docente no decorrer da graduação. 2023-02-27T21:08:39Z 2023-02-27T21:08:39Z 2022-07-06 Monografia Santos, Mayelle Brito dos. Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais. 44 f. Monografia de Graduação - Curso de Pedagogia. Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4880 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Residência Pedagógica Ensino Remoto Produção de vídeos Mídias Digitais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Residência Pedagógica Ensino Remoto Produção de vídeos Mídias Digitais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Santos, Mayelle Brito dos Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
topic_facet |
Residência Pedagógica Ensino Remoto Produção de vídeos Mídias Digitais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study consists of field reports of activities developed within the scope of the Pedagogy
Residency Program, aiming at remote teaching and its teaching practices with the use of
digital media as a pedagogical resource. The research had as methodology, the qualitative
approach. The program development process was carried out at the Irmã Lucília Municipal
Child Education Center with the support of the regent teacher in the implementation of
activities and the preceptor who supported and encouraged pedagogical research in directing
activities and in the practice of new teaching methods. The research in its development aims
to study the acceleration of the use of digital media in everyday life and especially in the
pandemic period, and with that, the possibility of being as an educational resource,
highlighting the production of interactive video in the pandemic; contextualizes the
importance of school public relations and reports on practices carried out in remote teaching.
Some basic theorists of this study are also emphasized: Baggio (2000), Kenski (2007) and
(2008), Nóvoa (2022), Moreira (2020), among other authors that make up this discourse.
Given the moment of social distancing due to the pandemic, the methodology applied to
emergency remote teaching needed to be updated, and also in the family-school relationship,
as the search for alternatives and solutions was considered to find ways that could help
parents to encourage their children. to participate in activities and daily returns. Therefore,
being part of the program at an atypical time provided a great experience in professional
growth and identity construction as a teacher. As a result, the activities developed at the ERE,
based on research, practice and evaluation, resulted in new methods, in order to contribute to
education, evidencing professional autonomy in the teaching and learning process in the
construction of being a teacher during graduation. |
author_additional |
Rodrigues, Rosimeire Aparecida |
author_additionalStr |
Rodrigues, Rosimeire Aparecida |
format |
Monografia |
author |
Santos, Mayelle Brito dos |
title |
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
title_short |
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
title_full |
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
title_fullStr |
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
title_full_unstemmed |
Residência Pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
title_sort |
residência pedagógica em tempos pandêmico: o ensinar através das tecnologias e mídias digitais |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4880 |
_version_ |
1787134196274167808 |
score |
11.755432 |