Monografia

Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.

This study aimed to make a theoretical study of Algebraic Equations content and analyze the approaches given in teaching and learning in high school. Therefore, a study was conducted of the documents National Curriculum Parameters for Secondary Education (PCN-MS), Law of Directives and Bases (LDB...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Ana Cristina Celestino da Silva
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5046
id ir-11612-5046
recordtype dspace
spelling ir-11612-50462023-03-14T06:02:01Z Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio. COSTA, Ana Cristina Celestino da Silva SILVA, Renata Alves da Equações Algébricas, Ensino e Aprendizagem, Ensino Médio, Algebraic Equations, Teaching and Learning, High school. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This study aimed to make a theoretical study of Algebraic Equations content and analyze the approaches given in teaching and learning in high school. Therefore, a study was conducted of the documents National Curriculum Parameters for Secondary Education (PCN-MS), Law of Directives and Bases (LDB) and the National Textbook Program (PNLD) to ascertain the skills and abilities that these documents provide for the high school students about the addressed content. A qualitative research was also done in two state schools in Araguaína-TO, which was presented a questionnaire to teachers of mathematics in order to gather information about the teaching strategies, teaching resources used and how has been working this content in room class. The textbooks adopted by the aforementioned schools were also analyzed with the intention of knowing the approaches given to the teaching of this content. Based on the analysis of official documents and answers to the questionnaires directed to teachers, the work brings a discussion and reflections on the teaching of Algebraic Equations, to contribute to a satisfactory learning. O presente trabalho teve por objetivo fazer um estudo teórico do conteúdo de Equações Algébricas e analisar as abordagens dadas no ensino e a aprendizagem no Ensino Médio. Para tanto, foi realizado um estudo dos documentos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCN-EM), Lei de Diretrizes e Bases (LDB) e o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) para averiguar as competências e habilidades que esses documentos preveem aos alunos de Ensino Médio acerca do conteúdo abordado. Também foi feita uma pesquisa qualitativa em duas escolas estaduais de Araguaína-TO, onde foi apresentado um questionário aos professores de matemática, no intuito de recolher informações a respeito das estratégias de ensino, recursos didáticos utilizados e como vem sendo trabalhado este conteúdo em sala de aula. Os livros didáticos adotados pelas escolas supracitadas também foram analisados, com a intenção de conhecer as abordagens dadas ao ensino desse conteúdo. Com base na análise dos documentos oficiais e das respostas dos questionários direcionados aos professores, o trabalho traz uma discussão e reflexões sobre o ensino de Equações Algébricas, no sentido de contribuir para uma aprendizagem satisfatória. 2023-03-13T21:59:55Z 2023-03-13T21:59:55Z 2023-03-13 Monografia COSTA, Ana Cristina Celestino da Silva. UM ESTUDO SOBRE O ENSINO DE EQUAÇÕES ALGÉBRICAS NO ENSINO MÉDIO. 2023. 69 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2015. http://hdl.handle.net/11612/5046 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Equações Algébricas,
Ensino e Aprendizagem,
Ensino Médio,
Algebraic Equations,
Teaching and Learning,
High school.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Equações Algébricas,
Ensino e Aprendizagem,
Ensino Médio,
Algebraic Equations,
Teaching and Learning,
High school.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
COSTA, Ana Cristina Celestino da Silva
Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
topic_facet Equações Algébricas,
Ensino e Aprendizagem,
Ensino Médio,
Algebraic Equations,
Teaching and Learning,
High school.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This study aimed to make a theoretical study of Algebraic Equations content and analyze the approaches given in teaching and learning in high school. Therefore, a study was conducted of the documents National Curriculum Parameters for Secondary Education (PCN-MS), Law of Directives and Bases (LDB) and the National Textbook Program (PNLD) to ascertain the skills and abilities that these documents provide for the high school students about the addressed content. A qualitative research was also done in two state schools in Araguaína-TO, which was presented a questionnaire to teachers of mathematics in order to gather information about the teaching strategies, teaching resources used and how has been working this content in room class. The textbooks adopted by the aforementioned schools were also analyzed with the intention of knowing the approaches given to the teaching of this content. Based on the analysis of official documents and answers to the questionnaires directed to teachers, the work brings a discussion and reflections on the teaching of Algebraic Equations, to contribute to a satisfactory learning.
author_additional SILVA, Renata Alves da
author_additionalStr SILVA, Renata Alves da
format Monografia
author COSTA, Ana Cristina Celestino da Silva
title Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
title_short Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
title_full Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
title_fullStr Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
title_full_unstemmed Um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
title_sort um estudo sobre o ensino de equações algébricas no ensino médio.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5046
_version_ 1787134909773512704
score 11.653393