Monografia

Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.

The present work had the objective of investigating the possible contributions of the Institutional Program of Initiatives for Teaching (PIBID), of the Licentiate course in Mathematics of the Federal University of Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, in the nine schools participating in this sub...

ver descrição completa

Autor principal: AQUINO, Glêcyanne Pereira de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5100
id ir-11612-5100
recordtype dspace
spelling ir-11612-51002023-03-15T06:01:57Z Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores. AQUINO, Glêcyanne Pereira de SILVA, André Luiz Ortiz da PIBID, Formação continuada, Professores supervisores, Escola, Continuing education, Supervisory teachers, School. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The present work had the objective of investigating the possible contributions of the Institutional Program of Initiatives for Teaching (PIBID), of the Licentiate course in Mathematics of the Federal University of Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, in the nine schools participating in this subproject. In this way, the following guiding question was specifically defined for this research: What are the possible contributions of PIBID in participating schools in the view of supervisors? Thus, in order to respond to the problems proposed above, a documentary research was initially carried out to elaborate the theoretical basis based on documents such as the Law of Guidelines and Bases of Education, National Curricular Parameters, and the Pedagogical Project of the Mathematics Course that , Orientated on the initial and continuous formation of teachers. Subsequently, an action research was carried out, in which a questionnaire elaborated with nine questions was used as instruments of obtaining information, which was directed to the supervisors of the schools linked to the subproject. Regarding the type of approach, we opted for the qualitative approach, to analyze the answers of each question. As a result, it was understood that several contributions were made by PIBID, among them the following: those related to the initial training of scholarship students, who begin to practice in practice what they learn at university; The continuing training of supervising teachers has been improved, building on experiences that relate theory and practice. The research described here was important for demonstrating the positive results of both the Program and, above all, its contributions to future Mathematics professionals, as well as teachers who already act as teachers, such as: closer ties between the School And the University; Improving the learning of participating students; Improvement in teaching practice; The deepening of theoretical and practical aspects of professional work; The training of teachers working in the basic school; Filling gaps left by graduation, and encouraging teachers to continue their studies. O presente trabalho teve por objetivo investigar as possíveis contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, nas nove escolas participantes deste subprojeto. Deste modo, em específico definiu-se para esta pesquisa a seguinte questão norteadora: Quais as possíveis contribuições do PIBID nas escolas participantes na visão dos professores supervisores? Assim, com o intuito de responder a problemática proposta acima, realizou-se inicialmente uma pesquisa documental, para a elaboração da fundamentação teórica baseada em documentos como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação, Parâmetros Curriculares Nacionais, Projeto Pedagógico do Curso de Matemática que, orientam sobre a formação inicial e continuada de professores. Posteriormente, efetivou-se uma pesquisa ação, na qual se utilizou como instrumentos de obtenção de informações um questionário elaborado com nove questões, que foi direcionado aos supervisores das escolas vinculadas ao subprojeto. Com relação ao tipo de abordagem, optou-se pela abordagem qualitativa, para análise das respostas de cada questão. Como resultado compreendeu-se que foram várias as contribuições do PIBID, dentre eles destacaram-se: aquelas relacionadas à formação inicial aos alunos bolsistas, que começam a exercitar na prática aquilo que aprendem na universidade; a formação continuada dos professores supervisores que foi aprimorada, sendo construída a partir de experiências que relacionam entre teoria e prática. A pesquisa aqui descrita foi importante por demonstrar resultados positivos tanto do Programa como também e, sobretudo, suas contribuições para os futuros profissionais da área de Matemática, assim como também dos docentes que já atuam como professores, tais como: estreitamento das relações entre a Escola e a Universidade; a melhoria da aprendizagem dos alunos que participam; a melhoria na prática docente; o aprofundamento sobre aspectos teóricos e práticos sobre o fazer profissional; a capacitação dos professores atuantes na escola básica; o preenchimento de lacunas deixadas pela graduação e o incentivo aos professores darem continuidades aos estudos. 2023-03-14T23:01:22Z 2023-03-14T23:01:22Z 2023-03-14 Monografia AQUINO, Glêcyanne Pereira de. CONTRIBUIÇÕES DO SUBPROJETO PIBID DE MATEMÁTICA NA VISÃO DOS PROFESSORES SUPERVISORES. 2016. 42 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5100 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic PIBID,
Formação continuada,
Professores supervisores,
Escola,
Continuing education,
Supervisory teachers,
School.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle PIBID,
Formação continuada,
Professores supervisores,
Escola,
Continuing education,
Supervisory teachers,
School.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
AQUINO, Glêcyanne Pereira de
Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
topic_facet PIBID,
Formação continuada,
Professores supervisores,
Escola,
Continuing education,
Supervisory teachers,
School.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description The present work had the objective of investigating the possible contributions of the Institutional Program of Initiatives for Teaching (PIBID), of the Licentiate course in Mathematics of the Federal University of Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, in the nine schools participating in this subproject. In this way, the following guiding question was specifically defined for this research: What are the possible contributions of PIBID in participating schools in the view of supervisors? Thus, in order to respond to the problems proposed above, a documentary research was initially carried out to elaborate the theoretical basis based on documents such as the Law of Guidelines and Bases of Education, National Curricular Parameters, and the Pedagogical Project of the Mathematics Course that , Orientated on the initial and continuous formation of teachers. Subsequently, an action research was carried out, in which a questionnaire elaborated with nine questions was used as instruments of obtaining information, which was directed to the supervisors of the schools linked to the subproject. Regarding the type of approach, we opted for the qualitative approach, to analyze the answers of each question. As a result, it was understood that several contributions were made by PIBID, among them the following: those related to the initial training of scholarship students, who begin to practice in practice what they learn at university; The continuing training of supervising teachers has been improved, building on experiences that relate theory and practice. The research described here was important for demonstrating the positive results of both the Program and, above all, its contributions to future Mathematics professionals, as well as teachers who already act as teachers, such as: closer ties between the School And the University; Improving the learning of participating students; Improvement in teaching practice; The deepening of theoretical and practical aspects of professional work; The training of teachers working in the basic school; Filling gaps left by graduation, and encouraging teachers to continue their studies.
author_additional SILVA, André Luiz Ortiz da
author_additionalStr SILVA, André Luiz Ortiz da
format Monografia
author AQUINO, Glêcyanne Pereira de
title Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
title_short Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
title_full Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
title_fullStr Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
title_full_unstemmed Contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
title_sort contribuições do subprojeto pibid de matemática na visão dos professores supervisores.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5100
_version_ 1787134826291134464
score 11.755432