/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública
This article aims to elucidate the meaning of praxis in Paulo Freire”. The interest in clarifying how Paulo Freire conceives praxis in education stems from the complaint that teacher training courses have been too theoretical, far from the reality of educational practice and that they do not teac...
Autor principal: | Silva, Nathalha Anolar |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5291 |
id |
ir-11612-5291 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-52912023-04-13T06:02:30Z O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública Silva, Nathalha Anolar Freire, José Carlos da Silveira Formação Práxis Teoria-prática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aims to elucidate the meaning of praxis in Paulo Freire”. The interest in clarifying how Paulo Freire conceives praxis in education stems from the complaint that teacher training courses have been too theoretical, far from the reality of educational practice and that they do not teach teachers how to teach. In short, there would be a lack of practice in teacher education. The solution, then, would be to encourage some kind of articulation between theory and practice in teacher education and performance. In this sense, the article seeks to answer the question: what is praxis in Paulo Freire? Therefore, the objective is to apprehend the concept of praxis in Paulo Freire. This is a theoretical-conceptual research based on the work Pedagogia da Autonomia and other essays by the author. From the analysis of Freire's thought on the subject, we infer that the concept of praxis in Freire is linked to the way in which Men produce their existence, as self-production through the transforming action-reflection of the world. O presente artigo visa elucidar o sentido de práxis em Paulo Freire”. O interesse em esclarecer como Paulo Freire concebe a práxis na educação, advém da queixa de que os cursos de formação de professores têm sido muito teóricos, distantes da realidade da prática educativa e de que esses não ensinam os professores a ensinar. Em suma estaria faltando prática na formação dos professores. A solução então seria estimular algum tipo de articulação entre teoria-prática na formação e atuação docente. Neste sentido o artigo busca responder à pergunta: o que é práxis em Paulo Freire? Para tanto define-se como objetivo apreender o conceito de práxis em Paulo Freire. Tratase de uma pesquisa teórico-conceitual baseada na obra Pedagogia da Autonomia e noutros ensaios do autor. Da análise do pensamento freiriano sobre o tema inferimos que o conceito de práxis em Freire vincula-se à maneira como os Homens produzem sua existência, como autoprodução de si mesmos mediante a ação-reflexão transformadora do mundo. 2023-04-12T18:59:13Z 2023-04-12T18:59:13Z 2022 Artigo SILVA, Nathalha Anolar da. O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública. 2022. 16 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2022. http://hdl.handle.net/11612/5291 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas CURSO::PALMAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Palmas Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Formação Práxis Teoria-prática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Formação Práxis Teoria-prática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, Nathalha Anolar O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
topic_facet |
Formação Práxis Teoria-prática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article aims to elucidate the meaning of praxis in Paulo Freire”. The interest in
clarifying how Paulo Freire conceives praxis in education stems from the complaint that
teacher training courses have been too theoretical, far from the reality of educational
practice and that they do not teach teachers how to teach. In short, there would be a
lack of practice in teacher education. The solution, then, would be to encourage some
kind of articulation between theory and practice in teacher education and performance.
In this sense, the article seeks to answer the question: what is praxis in Paulo Freire?
Therefore, the objective is to apprehend the concept of praxis in Paulo Freire. This is a
theoretical-conceptual research based on the work Pedagogia da Autonomia and other
essays by the author. From the analysis of Freire's thought on the subject, we infer that
the concept of praxis in Freire is linked to the way in which Men produce their existence,
as self-production through the transforming action-reflection of the world. |
author_additional |
Freire, José Carlos da Silveira |
author_additionalStr |
Freire, José Carlos da Silveira |
format |
Artigo |
author |
Silva, Nathalha Anolar |
title |
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
title_short |
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
title_full |
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
title_fullStr |
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
title_full_unstemmed |
O conceito de práxis em Paulo Freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
title_sort |
o conceito de práxis em paulo freire e suas implicações para o quefazer educativo de professores/professoras na escola pública |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5291 |
_version_ |
1787134725374083072 |
score |
11.753735 |