Dissertação

Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática

This research addresses the management of the municipal education system in Lagoa da Confusao/TO. The starting point of the study covered the discussion about the institutionalization process of the constitutional principle of democratic management of public education systems after 1990, situated...

ver descrição completa

Autor principal: Souza , Núbia Maria Soares de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5477
id ir-11612-5477
recordtype dspace
spelling ir-11612-54772023-07-22T06:04:49Z Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática Souza , Núbia Maria Soares de Carvalho, Roberto Francisco de Gestão democrática; Participação; Gestão dos sistemas de ensino; Tocantins; Sistema Municipal de Lagoa da Confusão; Democratic management; Participation; Management of education systems; Tocantins; Municipal System of Lagoa da Confusao CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research addresses the management of the municipal education system in Lagoa da Confusao/TO. The starting point of the study covered the discussion about the institutionalization process of the constitutional principle of democratic management of public education systems after 1990, situated in the context of public policies and educational administration in Brazil. Its general objective is to unveil the concept of guiding management of the Municipal Education/Teaching System of Lagoa da Confusao/TO, in the general context of Brazilian education. It is a critical-dialectical perspective research that includes bibliographic and documentary research. The study explained the strategic-managerial concept that, predominantly, guides the management of education/teaching systems in Brazil from 1990 onwards, although tensioned by the democratic-participatory perspective, and identified that the national foundations of systems management also appear in the management process of the municipal education system of Lagoa da Confusao. In view of the above, the study showed that the management of the education system of Lagoa da Confusao still lacks of many actions for its democratization as an educational policy and, for that, requires, among other aspects, an action plan that seeks to overcome the existing anti- democratic obstacles in order to fulfill what establishes the goal 19 of the PNE 2014-2024. A presente pesquisa aborda a gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO. O ponto de partida do estudo abrangeu a discussão sobre o processo de institucionalização do princípio constitucional da gestão democrática dos sistemas de ensino público pós 1990 situado no contexto das políticas públicas e administração educacional no Brasil. Tem como objetivo geral desvelar a concepção de gestão orientadora do Sistema Municipal de Educação/Ensino de Lagoa da Confusão/TO, no contexto geral da educação Brasileira. Trata-se uma pesquisa de perspectiva crítico-dialética que abrange a pesquisa bibliográfica e documental. O estudo explicitou a concepção estratégico-gerencial que, predominantemente, norteia a gestão dos sistemas de educação/ensino no Brasil a partir de 1990, embora tensionada pela perspectiva democrático-participativa, e identificou que os fundamentos nacionais da gestão dos sistemas, também, aparecem no processo de gestão do sistema municipal de ensino de Lagoa da Confusão. Frente ao exposto o estudo evidenciou que a gestão do sistema de ensino de Lagoa da Confusão ainda carece de muitas ações para a sua democratização como política educacional e, para tanto, requer, entre outros aspectos, um plano de ação que busque superar os entraves antidemocráticos existentes no sentido de cumprir o que estabelece a meta 19 do PNE 2014-2024. 2023-07-21T10:42:17Z 2023-07-21T10:42:17Z 2022-08-10 Dissertação SOUZA, Núbia Maria Soares de. Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática. 2022. 99f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2022. http://hdl.handle.net/11612/5477 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Gestão democrática; Participação; Gestão dos sistemas de ensino; Tocantins; Sistema Municipal de Lagoa da Confusão; Democratic management; Participation; Management of education systems; Tocantins; Municipal System of Lagoa da Confusao
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Gestão democrática; Participação; Gestão dos sistemas de ensino; Tocantins; Sistema Municipal de Lagoa da Confusão; Democratic management; Participation; Management of education systems; Tocantins; Municipal System of Lagoa da Confusao
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Souza , Núbia Maria Soares de
Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
topic_facet Gestão democrática; Participação; Gestão dos sistemas de ensino; Tocantins; Sistema Municipal de Lagoa da Confusão; Democratic management; Participation; Management of education systems; Tocantins; Municipal System of Lagoa da Confusao
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research addresses the management of the municipal education system in Lagoa da Confusao/TO. The starting point of the study covered the discussion about the institutionalization process of the constitutional principle of democratic management of public education systems after 1990, situated in the context of public policies and educational administration in Brazil. Its general objective is to unveil the concept of guiding management of the Municipal Education/Teaching System of Lagoa da Confusao/TO, in the general context of Brazilian education. It is a critical-dialectical perspective research that includes bibliographic and documentary research. The study explained the strategic-managerial concept that, predominantly, guides the management of education/teaching systems in Brazil from 1990 onwards, although tensioned by the democratic-participatory perspective, and identified that the national foundations of systems management also appear in the management process of the municipal education system of Lagoa da Confusao. In view of the above, the study showed that the management of the education system of Lagoa da Confusao still lacks of many actions for its democratization as an educational policy and, for that, requires, among other aspects, an action plan that seeks to overcome the existing anti- democratic obstacles in order to fulfill what establishes the goal 19 of the PNE 2014-2024.
author_additional Carvalho, Roberto Francisco de
author_additionalStr Carvalho, Roberto Francisco de
format Dissertação
author Souza , Núbia Maria Soares de
title Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
title_short Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
title_full Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
title_fullStr Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
title_full_unstemmed Gestão do sistema municipal de educação de Lagoa da Confusão/TO: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
title_sort gestão do sistema municipal de educação de lagoa da confusão/to: diagnóstico e prognóstico acerca da concepção/prática (anti) democrática
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5477
_version_ 1787134600543207424
score 11.755432