Dissertação

A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA

This report has aims to analyze the curricula of undergraduate courses in Pedagogy, History and Physics, offered by the University of the State of Pará (UEPA), campus of Conceição do Araguaia. This theoretical foundation is housed in the interdisciplinary field of curriculum studies, adding here...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Jerônimo Cavalcante Dantas da
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5820
id ir-11612-5820
recordtype dspace
spelling ir-11612-58202023-09-12T06:01:56Z A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA Silva, Jerônimo Cavalcante Dantas da Rocha, José Damião Trindade Currículo. História Afro-Brasileira. Licenciaturas. Curriculum. Afro-Brazilian History. Degrees CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This report has aims to analyze the curricula of undergraduate courses in Pedagogy, History and Physics, offered by the University of the State of Pará (UEPA), campus of Conceição do Araguaia. This theoretical foundation is housed in the interdisciplinary field of curriculum studies, adding here questions related to structural racism with applicability in the core of education. With this, the scientific knowledge mobilized helps us to think of Afro-Brazilian history as something procedural and essentially interdisciplinary. The methodology is of the documentary type with a qualitative approach, because we are treating the Pedagogical Political Project (PPP) of the mentioned degrees as a document, with a view to understanding the construction of the syllabi of the analyzed disciplines. The curricular components that, in some way, interface with studies on Afro-descendant culture and society were selected. The data revealed little curricular projection regarding the discussion of Afro-Brazilian history, which proved to be without space in the curricular guidelines. This was aggravated by the fact that the bibliographic references in the menus were out of date and outside the scope of Afro-Brazilian public policies. This, in turn, reveals degrees in curricular transition, but still with a strong traditional. Este relatório tem como objetivo analisar os currículos dos cursos de licenciaturas em Pedagogia, História e Física, ofertadas pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), campus de Conceição do Araguaia. Esta fundamentação teórica está inserida no campo interdisciplinar dos estudos curriculares, agregando aqui questões voltadas ao racismo estrutural com aplicabilidade no contexto da educação. Com isso, os saberes científicos mobilizados nos ajudam a pensar na história afro-brasileira como ferramenta processual e essencialmente interdisciplinar. A metodologia é do tipo documental com abordagem qualitativa, isso porque estamos tratando como documento o Projeto Político Pedagógico (PPP) das referidas licenciaturas, com vistas a entender a construção dos ementários das disciplinas analisadas. Foram selecionados os componentes curriculares que, de alguma forma, apresentam interface com os estudos sobre cultura e sociedade afro-descendente. Os dados revelaram pouco projeção curricular no que compete à discussão da história afro-brasileira, a qual mostrou-se sem espaço nas diretrizes curriculares. Isso foi agravado pelo fato das referências bibliográficas das ementas estarem desatualizadas e fora do escopo das políticas públicas afro-brasileiras. Isso, por sua vez, revela licenciaturas em transição curricular, mas ainda com forte teor conservador. 2023-09-11T10:45:46Z 2023-09-11T10:45:46Z 2023-07-11 Dissertação SILVA, Jerônimo Cavalcante Dantas da. A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA. 2023. 82f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5820 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Currículo. História Afro-Brasileira. Licenciaturas. Curriculum. Afro-Brazilian History. Degrees
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Currículo. História Afro-Brasileira. Licenciaturas. Curriculum. Afro-Brazilian History. Degrees
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Jerônimo Cavalcante Dantas da
A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
topic_facet Currículo. História Afro-Brasileira. Licenciaturas. Curriculum. Afro-Brazilian History. Degrees
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This report has aims to analyze the curricula of undergraduate courses in Pedagogy, History and Physics, offered by the University of the State of Pará (UEPA), campus of Conceição do Araguaia. This theoretical foundation is housed in the interdisciplinary field of curriculum studies, adding here questions related to structural racism with applicability in the core of education. With this, the scientific knowledge mobilized helps us to think of Afro-Brazilian history as something procedural and essentially interdisciplinary. The methodology is of the documentary type with a qualitative approach, because we are treating the Pedagogical Political Project (PPP) of the mentioned degrees as a document, with a view to understanding the construction of the syllabi of the analyzed disciplines. The curricular components that, in some way, interface with studies on Afro-descendant culture and society were selected. The data revealed little curricular projection regarding the discussion of Afro-Brazilian history, which proved to be without space in the curricular guidelines. This was aggravated by the fact that the bibliographic references in the menus were out of date and outside the scope of Afro-Brazilian public policies. This, in turn, reveals degrees in curricular transition, but still with a strong traditional.
author_additional Rocha, José Damião Trindade
author_additionalStr Rocha, José Damião Trindade
format Dissertação
author Silva, Jerônimo Cavalcante Dantas da
title A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
title_short A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
title_full A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
title_fullStr A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
title_full_unstemmed A “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na UEPA
title_sort “história afro-brasileira” nos currículos da formação de professores na uepa
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5820
_version_ 1787134699410292736
score 11.755432