Monografia

O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO

This work aimed to analyze and discuss the narratives of Physical Education teachers regarding their experiences in teaching basketball as a Physical Education content. Characterized as an exploratory qualitative research. We used a semi-structured interview as an instrument for data collection....

ver descrição completa

Autor principal: Jesus, Willian Gonçalves de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5892
id ir-11612-5892
recordtype dspace
spelling ir-11612-58922023-09-21T06:02:23Z O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO Jesus, Willian Gonçalves de Calheiros, Vicente Cabrera Basquetebol escolar Educação física Professores Esportes CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA This work aimed to analyze and discuss the narratives of Physical Education teachers regarding their experiences in teaching basketball as a Physical Education content. Characterized as an exploratory qualitative research. We used a semi-structured interview as an instrument for data collection. Three teachers with training in Physical Education who work in the municipal and state education network of Miracema do Tocantins were interviewed. The interview presented six questions through which the teachers guided their narratives and practical experiences with the modality. In this way, the study identified that the basketball content is one of the sports modalities worked on in the educational practices of the teachers, however, there is a predominance of the practice of the futsal modality to the detriment of the other modalities in the school scope, making the proposition of other sports and/or body practices an even greater challenge in the teachers' conception. The three teachers stated that they had full support from the school management in offering the body practices established by the BNCC, a document by which they guide their planning. From the narratives and field research, we understand that of the three schools, two offer favorable conditions for teaching basketball with physical space (sports court) and appropriate materials and/or implements (basketballs, apts, cones). Finally, we hope that this work proposal can help new research related to the theme, as we identified a lack of literary productions that deal with basketball as a content of Physical Education at school. O presente trabalho teve como objetivo analisar e discutir as narrativas das professoras de Educação Física quanto às suas experiências no ensino do basquetebol como conteúdo da Educação Física. Caracterizada como uma pesquisa qualitativa do tipo exploratória. Utilizamos como instrumento para coleta de dados a entrevista semiestruturada. Foram entrevistadas três professoras com formação em Educação Física que atuam na rede municipal e estadual de ensino de Miracema do Tocantins. A entrevista apresentou 6 questões pelas quais as professoras nortearam suas narrativas e experiências práticas com a modalidade. Desse modo, o estudo identificou-se que, o conteúdo basquetebol, é uma das modalidades esportivas trabalhadas nas práticas educativas das professoras, no entanto, há um predomínio da prática da modalidade futsal em detrimentos das outras modalidades no âmbito escolar, tornando a proposição de outros esportes e/ou práticas corporais um desafio ainda maiorna concepção das professoras. As três docentes afirmaram ter todo respaldo por parte da gestão escolar em ofertar as práticas corporais estabelecidas pela BNCC, documento pelo qual norteiam seus planejamentos. A partir das narrativas e da pesquisa de campo, compreendemos que das três escolas, duas oferecem condições favoráveis para o ensino do basquetebol com espaço físico (quadra esportiva) e materiais e/ou implementos (bolas de basquete, aptos, cones) apropriados. Por fim, esperamos que essa proposta de trabalho possa auxiliar novas pesquisas relacionadas à temática, pois identificamos uma carência de produções literárias que tratam do basquetebol como conteúdo da Educação Física escolar. 2023-09-20T17:50:45Z 2023-09-20T17:50:45Z 2023-09-20 Monografia JESUS, Willian Gonçalves de. O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO. 2022. 48f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5892 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Basquetebol escolar
Educação física
Professores
Esportes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Basquetebol escolar
Educação física
Professores
Esportes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Jesus, Willian Gonçalves de
O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
topic_facet Basquetebol escolar
Educação física
Professores
Esportes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description This work aimed to analyze and discuss the narratives of Physical Education teachers regarding their experiences in teaching basketball as a Physical Education content. Characterized as an exploratory qualitative research. We used a semi-structured interview as an instrument for data collection. Three teachers with training in Physical Education who work in the municipal and state education network of Miracema do Tocantins were interviewed. The interview presented six questions through which the teachers guided their narratives and practical experiences with the modality. In this way, the study identified that the basketball content is one of the sports modalities worked on in the educational practices of the teachers, however, there is a predominance of the practice of the futsal modality to the detriment of the other modalities in the school scope, making the proposition of other sports and/or body practices an even greater challenge in the teachers' conception. The three teachers stated that they had full support from the school management in offering the body practices established by the BNCC, a document by which they guide their planning. From the narratives and field research, we understand that of the three schools, two offer favorable conditions for teaching basketball with physical space (sports court) and appropriate materials and/or implements (basketballs, apts, cones). Finally, we hope that this work proposal can help new research related to the theme, as we identified a lack of literary productions that deal with basketball as a content of Physical Education at school.
author_additional Calheiros, Vicente Cabrera
author_additionalStr Calheiros, Vicente Cabrera
format Monografia
author Jesus, Willian Gonçalves de
title O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
title_short O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
title_full O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
title_fullStr O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
title_full_unstemmed O basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de Miracema do Tocantins-TO
title_sort o basquetebol como conteúdo nas aulas de educação física a partir das narrativas de professoras do município de miracema do tocantins-to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5892
_version_ 1787134311548321792
score 11.653393