/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso
Inclusion goes far beyond the simplicity of integrating people with disabilities into regular education; suggests not leaving anyone out of the process from the start. And at no point is it a reintegration, but rather, leave it included from the first moment. And this concept is a responsibility...
Autor principal: | Soares, Danillo Augusto Pereira |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5901 |
id |
ir-11612-5901 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-59012023-09-22T06:02:28Z O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso Soares, Danillo Augusto Pereira Ferraz, Leandro Educação Física Educação Física Inclusiva Produção Científica Educação Física Physical Education Inclusive Physical Education Scientific production Physical Education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Inclusion goes far beyond the simplicity of integrating people with disabilities into regular education; suggests not leaving anyone out of the process from the start. And at no point is it a reintegration, but rather, leave it included from the first moment. And this concept is a responsibility to be practiced throughout society, not just in the school space. This study aimed to identify and define the profile of scientific production of Inclusive School Physical Education, in the northern region of the state of Tocantins, through the analysis, mapping and identification of course completion papers aimed at Inclusive School Physical Education, in courses Physical Education undergraduate courses installed at Universities in the North of Tocantins. Based exclusively on course completion work, this research is methodologically qualitative bibliographic. For analysis of the works, tables were prepared, highlighting: the year of publication; the institution; the title and objective of each article and monograph presented as Course Completion works. In the results, it was possible to identify thirty-four (34) course completion works (TCC's) focused on the theme of Inclusive School Physical Education, in two Higher Education Institutions, one institution being private and the other public, the vast majority of works they are presented in the form of a scientific article, the course conclusion works are predominantly qualitative, observational, and exploratory in nature, the professors are the target audience of almost all researches. Given the objective of the research, it was concluded that scientific research in the northern region of Tocantins, on inclusive school physical education, identifies teacher training and qualification as the main way to solve the problems of inclusion in Education classes Physics, as well as the necessary investment in the physical structure of the school and in adapted teaching materials. A Inclusão vai muito além da simplicidade de integrar a pessoa com deficiência ao ensino regular; sugere não deixar ninguém fora do processo desde o seu início. E, em nenhum momento, se trata de uma reintegração, e sim, deixar incluso desde o primeiro momento. E esse conceito é uma responsabilidade a ser praticada em toda a sociedade, e não somente no espaço escolar. O presente trabalho teve como objetivo identificar e definir o perfil da produção cientifica da Educação Física Escolar Inclusiva, na região norte do estado do Tocantins, através da análise, mapeamento e identificação dos trabalhos de conclusão de curso voltados à Educação Física Escolar Inclusiva, nos cursos presenciais de graduação de Licenciatura em Educação Física instalados nas Universidades do Norte do Tocantins. Baseado exclusivamente em trabalhos de conclusão de curso, a presente pesquisa é metodologicamente bibliográfica qualitativa. Para análise dos trabalhos preparou-se quadros, destacando-se: o ano da publicação; a instituição; o título e o objetivo de cada artigo e monografia apresentados como Trabalhos de Conclusão de Curso. Nos resultados foi possível identificar trinta e quatro (34) trabalhos de conclusão de curso (TCC’s) voltados a temática da Educação Física Escolar Inclusiva, em duas Instituições de Ensino Superior, sendo que uma instituição é privada e outra pública. A grande maioria dos trabalhos são apresentados em forma de artigo científico e os trabalhos de conclusão de curso são predominantemente de cunho qualitativo, observacional e de caráter exploratório; os docentes são o público alvo de quase todas as pesquisas. Diante do objetivo da pesquisa, concluiu-se que a pesquisa científica da região do norte do Tocantins, sobre a educação física escolar inclusiva, identifica a formação e a qualificação do professor como a principal forma de solucionar os problemas da inclusão nas aulas de Educação Física, assim como o investimento necessário na estrutura física da escola e nos materiais pedagógicos adaptados. 2023-09-21T15:01:48Z 2023-09-21T15:01:48Z 2021-12-14 Monografia Danillo Augusto Pereira Soares. O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso. 38f. 2021. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, UFT, Tocantinópolis - TO. http://hdl.handle.net/11612/5901 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Física Educação Física Inclusiva Produção Científica Educação Física Physical Education Inclusive Physical Education Scientific production Physical Education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Educação Física Educação Física Inclusiva Produção Científica Educação Física Physical Education Inclusive Physical Education Scientific production Physical Education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Soares, Danillo Augusto Pereira O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
topic_facet |
Educação Física Educação Física Inclusiva Produção Científica Educação Física Physical Education Inclusive Physical Education Scientific production Physical Education School CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
Inclusion goes far beyond the simplicity of integrating people with disabilities into regular
education; suggests not leaving anyone out of the process from the start. And at no point is it a
reintegration, but rather, leave it included from the first moment. And this concept is a
responsibility to be practiced throughout society, not just in the school space. This study aimed
to identify and define the profile of scientific production of Inclusive School Physical
Education, in the northern region of the state of Tocantins, through the analysis, mapping and
identification of course completion papers aimed at Inclusive School Physical Education, in
courses Physical Education undergraduate courses installed at Universities in the North of
Tocantins. Based exclusively on course completion work, this research is methodologically
qualitative bibliographic. For analysis of the works, tables were prepared, highlighting: the year
of publication; the institution; the title and objective of each article and monograph presented
as Course Completion works. In the results, it was possible to identify thirty-four (34) course
completion works (TCC's) focused on the theme of Inclusive School Physical Education, in two
Higher Education Institutions, one institution being private and the other public, the vast
majority of works they are presented in the form of a scientific article, the course conclusion
works are predominantly qualitative, observational, and exploratory in nature, the professors
are the target audience of almost all researches. Given the objective of the research, it was
concluded that scientific research in the northern region of Tocantins, on inclusive school
physical education, identifies teacher training and qualification as the main way to solve the
problems of inclusion in Education classes Physics, as well as the necessary investment in the
physical structure of the school and in adapted teaching materials. |
author_additional |
Ferraz, Leandro |
author_additionalStr |
Ferraz, Leandro |
format |
Monografia |
author |
Soares, Danillo Augusto Pereira |
title |
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
title_short |
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
title_full |
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
title_fullStr |
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
title_full_unstemmed |
O perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região Norte do Estado do Tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
title_sort |
o perfil da produção científica da educação física escolar inclusiva na região norte do estado do tocantins: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5901 |
_version_ |
1787134523846164480 |
score |
11.755432 |