/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
The present research has as a general objective to understand the importance of imagery texts in early childhood education for the formation of future readers. Its theme is the contribution of storytelling to the teaching-learning process in early childhood education. Bibliographic and qualitativ...
Autor principal: | Araújo, Rosãngela da Silva |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6029 |
id |
ir-11612-6029 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-60292023-10-05T06:02:28Z A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil Araújo, Rosãngela da Silva Stach-Haertel, Brigitte Ursula Contação de história Prática pedagógica Imaginação Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present research has as a general objective to understand the importance of imagery texts in early childhood education for the formation of future readers. Its theme is the contribution of storytelling to the teaching-learning process in early childhood education. Bibliographic and qualitative research methodology was used. The contemporary Brazilian scenario shows the existence of many difficulties in education, especially when analyzing the low student performance in relation to reading and writing. In seeking to understand the genesis of the problem, studies focus on the various aspects of teaching and learning reading practices, highlighting the importance of developing pleasurable practices that involve the act of reading, assigning great importance to this stimulus in the students' training process readers. In general, what is recognized is that reading activities in the classroom are often discouraging, and that, depending on the way they are worked, end up generating a lack of stimulation and interest in relation to it. This bad relationship in relation to reading starts from the early grades and persists throughout school life and even beyond. In order to obtain satisfactory answers to this study, we outlined as a general objective, to understand the importance of imagery texts in early childhood education for the training of future readers. Among the main authors used in this research, we mention Abramovich (1991/2001/1995), Ferronatto (2006), Oliveira (2005), Souza and Bernardino (2011), Villardi (1997), among others, which enabled us to better understand about the topic. After the bibliographic survey, a field observation was made at the Municipal School of Full Time in the city of Miranorte - TO in pre-school classes. Stories represent effective indicators for challenging situations, as well as strengthening social, educational and affective bonds. Therefore, it is necessary for teachers to use this tool for the child's development, awakening small readers and stimulating the world of imagination. A presente pesquisa tem como objetivo geral compreender a importância dos textos imagéticos na Educação Infantil para a formação de futuros leitores. Dispõe como temática a contribuição da contação de histórias para o processo de ensinoaprendizagem na Educação Infantil. Utilizou-se da metodologia de pesquisa bibliográfica, pesquisa qualitativa e observação de campo. O cenário contemporâneo brasileiro evidencia a existência de muitas dificuldades na educação, sobretudo quando analisados os desempenhos discentes insatisfatórios em relação a leitura e escrita. Ao buscarem compreender a gênese do problema, estudos se debruçam sobre os variados aspectos referentes às práticas de ensino e aprendizagem da leitura, destacando a importância do desenvolvimento de práticas prazerosas que envolvam o ato de ler, atribuindo grande importância desse estímulo ao processo formativo de alunos leitores. De modo geral, o que se reconhece é que as atividades de leitura, em sala de aula, são muitas vezes desestimuladoras, e que, em função da forma como são trabalhadas, terminam gerando falta de incentivo e interesse frente a esse importante recurso da linguagem. Essa relação complexa em relação à leitura começa desde as séries iniciais de escolarização e persiste por toda vida escolar e, muitas das vezes, para muito além desta. Para obtermos respostas satisfatórias a este estudo, traçamos como objetivo geral, compreender qual a importância dos textos imagéticos na Educação Infantil para a formação de futuros leitores. Dentre os principais autores usados nessa pesquisa, citamos Abramovich (1991/ 2001/ 1995), Ferronatto (2006), Oliveira (2005), Souza e Bernardino (2011), Villardi (1997), entre outros, os quais nos possibilitaram um maior entendimento a respeito do tema. Após o levantamento bibliográfico, realizou-se uma observação de campo em Escola Municipal de Tempo Integral na cidade de Miranorte – TO em turmas do Pré Escolar. As histórias representam indicadores efetivos para situações desafiadoras, assim como fortalecem vínculos sociais, educativos e afetivos. Faz-se necessário, portanto que os professores utilizem essa ferramenta para o desenvolvimento da criança, despertando pequenos leitores e estimulando-os para o mundo da imaginação. 2023-10-04T14:38:21Z 2023-10-04T14:38:21Z 2023-10-04 Monografia ARAÚJO, Rosângela da Silva. A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. 2020. 40f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6029 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Contação de história Prática pedagógica Imaginação Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Contação de história Prática pedagógica Imaginação Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Araújo, Rosãngela da Silva A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
topic_facet |
Contação de história Prática pedagógica Imaginação Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present research has as a general objective to understand the importance of
imagery texts in early childhood education for the formation of future readers. Its
theme is the contribution of storytelling to the teaching-learning process in early
childhood education. Bibliographic and qualitative research methodology was used.
The contemporary Brazilian scenario shows the existence of many difficulties in
education, especially when analyzing the low student performance in relation to
reading and writing. In seeking to understand the genesis of the problem, studies
focus on the various aspects of teaching and learning reading practices, highlighting
the importance of developing pleasurable practices that involve the act of reading,
assigning great importance to this stimulus in the students' training process readers.
In general, what is recognized is that reading activities in the classroom are often
discouraging, and that, depending on the way they are worked, end up generating a
lack of stimulation and interest in relation to it. This bad relationship in relation to
reading starts from the early grades and persists throughout school life and even
beyond. In order to obtain satisfactory answers to this study, we outlined as a general
objective, to understand the importance of imagery texts in early childhood education
for the training of future readers. Among the main authors used in this research, we
mention Abramovich (1991/2001/1995), Ferronatto (2006), Oliveira (2005), Souza
and Bernardino (2011), Villardi (1997), among others, which enabled us to better
understand about the topic. After the bibliographic survey, a field observation was
made at the Municipal School of Full Time in the city of Miranorte - TO in pre-school
classes. Stories represent effective indicators for challenging situations, as well as
strengthening social, educational and affective bonds. Therefore, it is necessary for
teachers to use this tool for the child's development, awakening small readers and
stimulating the world of imagination. |
author_additional |
Stach-Haertel, Brigitte Ursula |
author_additionalStr |
Stach-Haertel, Brigitte Ursula |
format |
Monografia |
author |
Araújo, Rosãngela da Silva |
title |
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
title_short |
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
title_full |
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
title_fullStr |
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
title_full_unstemmed |
A contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
title_sort |
contribuição da contação de histórias para o processo de ensino-aprendizagem na educação infantil |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6029 |
_version_ |
1787134426440794112 |
score |
11.675712 |