/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently, it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children and hearing parents from the sociointeracti...
Autor principal: | LOUREDO, Clícia Reis Louredo |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6222 |
id |
ir-11612-6222 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-62222023-12-29T13:12:17Z Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista LOUREDO, Clícia Reis Louredo LIMA, Adelaine Valéria Gomes Filhos surdos de pais ouvintes Comunicação LIBRAS Teoria Deaf children of hearing parents Communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently, it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children and hearing parents from the sociointeractionist point of view, with the aim of identifying the challenges and possibilities that permeate such a relationship. The bibliographic research was developed in a qualitative and exploratory way. The theoretical contribution was based on books, theses, dissertations and scientific journals, which underwent a careful selection. The theoretical basis of the research is composed, among others, by the following authors: Goldfeld; Skliar; Frames; Wild; Dalcin; Silva; Cappellini and Rego. The research reveals that there is a lack of dialogue between deaf children and hearing parents and this gap in communication, combined with the lack of a common language, constitutes the challenges faced by them in the family context. In addition, the results demonstrate that there are possibilities in the communicative and interactional process between these subjects, for this, it is necessary that the parents see deafness from a sociocultural perspective and that they aim at the insertion of the deaf subject in the deaf community so that they establish a relationship with their peers, as well as trying to learn sign language, because when there is a language capable of mediating the relationship between deaf children and their parents in the domestic environment, the subject's higher functions present a more complete development and, therefore, the family relationship improves Considerando que a maioria dos sujeitos surdos nascem em lares ouvintes e que consequentemente demanda que a família adote a LIBRAS como mecanismo para estabelecer comunicação com esse sujeito, o presente estudo aborda a relação de filhos surdos e pais ouvintes sob a visão sociointeracionista, com o objetivo de identificar os desafios e possibilidades que permeiam tal relação. A pesquisa, de cunho bibliográfico, foi desenvolvida sob a forma qualitativa e exploratória. O aporte teórico teve como base, livros, teses, dissertações e periódicos científicos, que passaram por uma seleção criteriosa. A base teórica da pesquisa é composta, dentre outros, pelos seguintes autores: Goldfeld; Skliar; Quadros; Silvestre; Dalcin; Silva; Cappellini e Rego. A pesquisa revela que há ausência de diálogo entre filhos surdos e pais ouvintes e essa lacuna na comunicação aliada à falta de uma língua comum constituem os desafios enfrentados por eles no âmbito familiar. Além disso, os resultados demonstram que existem possibilidades no processo comunicativo e interacional entre esses sujeitos, para isso, é necessário que os pais vejam a surdez sob a ótica sociocultural e que objetivem a inserção do sujeito surdo na comunidade surda para que estabeleça relação com seus pares, bem como busque aprender a língua de sinais, pois quando há uma língua capaz de mediar a relação entre filhos surdos e seus pais no ambiente doméstico as funções superiores do sujeito apresentam desenvolvimento mais completo e, por conseguinte, melhora a relação familiar. 2023-12-20T15:11:42Z 2023-12-20T15:11:42Z 2023-12-20 Artigo LOUREDO, Clícia Reis. Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista. 2022. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6222 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LIBRAS Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Filhos surdos de pais ouvintes Comunicação LIBRAS Teoria Deaf children of hearing parents Communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Filhos surdos de pais ouvintes Comunicação LIBRAS Teoria Deaf children of hearing parents Communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES LOUREDO, Clícia Reis Louredo Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
topic_facet |
Filhos surdos de pais ouvintes Comunicação LIBRAS Teoria Deaf children of hearing parents Communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently,
it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication
with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children
and hearing parents from the sociointeractionist point of view, with the aim of identifying
the challenges and possibilities that permeate such a relationship. The bibliographic
research was developed in a qualitative and exploratory way. The theoretical
contribution was based on books, theses, dissertations and scientific journals, which
underwent a careful selection. The theoretical basis of the research is composed,
among others, by the following authors: Goldfeld; Skliar; Frames; Wild; Dalcin; Silva;
Cappellini and Rego. The research reveals that there is a lack of dialogue between
deaf children and hearing parents and this gap in communication, combined with the
lack of a common language, constitutes the challenges faced by them in the family
context. In addition, the results demonstrate that there are possibilities in the
communicative and interactional process between these subjects, for this, it is
necessary that the parents see deafness from a sociocultural perspective and that they
aim at the insertion of the deaf subject in the deaf community so that they establish a
relationship with their peers, as well as trying to learn sign language, because when
there is a language capable of mediating the relationship between deaf children and
their parents in the domestic environment, the subject's higher functions present a
more complete development and, therefore, the family relationship improves |
author_additional |
LIMA, Adelaine Valéria Gomes |
author_additionalStr |
LIMA, Adelaine Valéria Gomes |
format |
Artigo |
author |
LOUREDO, Clícia Reis Louredo |
title |
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
title_short |
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
title_full |
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
title_fullStr |
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
title_full_unstemmed |
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
title_sort |
filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6222 |
_version_ |
1787134634401726464 |
score |
11.755432 |