Artigo

Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista

Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently, it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children and hearing parents from the sociointeracti...

ver descrição completa

Autor principal: LOUREDO, Clícia Reis Louredo
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6222
id ir-11612-6222
recordtype dspace
spelling ir-11612-62222023-12-29T13:12:17Z Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista LOUREDO, Clícia Reis Louredo LIMA, Adelaine Valéria Gomes Filhos surdos de pais ouvintes Comunicação LIBRAS Teoria Deaf children of hearing parents Communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently, it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children and hearing parents from the sociointeractionist point of view, with the aim of identifying the challenges and possibilities that permeate such a relationship. The bibliographic research was developed in a qualitative and exploratory way. The theoretical contribution was based on books, theses, dissertations and scientific journals, which underwent a careful selection. The theoretical basis of the research is composed, among others, by the following authors: Goldfeld; Skliar; Frames; Wild; Dalcin; Silva; Cappellini and Rego. The research reveals that there is a lack of dialogue between deaf children and hearing parents and this gap in communication, combined with the lack of a common language, constitutes the challenges faced by them in the family context. In addition, the results demonstrate that there are possibilities in the communicative and interactional process between these subjects, for this, it is necessary that the parents see deafness from a sociocultural perspective and that they aim at the insertion of the deaf subject in the deaf community so that they establish a relationship with their peers, as well as trying to learn sign language, because when there is a language capable of mediating the relationship between deaf children and their parents in the domestic environment, the subject's higher functions present a more complete development and, therefore, the family relationship improves Considerando que a maioria dos sujeitos surdos nascem em lares ouvintes e que consequentemente demanda que a família adote a LIBRAS como mecanismo para estabelecer comunicação com esse sujeito, o presente estudo aborda a relação de filhos surdos e pais ouvintes sob a visão sociointeracionista, com o objetivo de identificar os desafios e possibilidades que permeiam tal relação. A pesquisa, de cunho bibliográfico, foi desenvolvida sob a forma qualitativa e exploratória. O aporte teórico teve como base, livros, teses, dissertações e periódicos científicos, que passaram por uma seleção criteriosa. A base teórica da pesquisa é composta, dentre outros, pelos seguintes autores: Goldfeld; Skliar; Quadros; Silvestre; Dalcin; Silva; Cappellini e Rego. A pesquisa revela que há ausência de diálogo entre filhos surdos e pais ouvintes e essa lacuna na comunicação aliada à falta de uma língua comum constituem os desafios enfrentados por eles no âmbito familiar. Além disso, os resultados demonstram que existem possibilidades no processo comunicativo e interacional entre esses sujeitos, para isso, é necessário que os pais vejam a surdez sob a ótica sociocultural e que objetivem a inserção do sujeito surdo na comunidade surda para que estabeleça relação com seus pares, bem como busque aprender a língua de sinais, pois quando há uma língua capaz de mediar a relação entre filhos surdos e seus pais no ambiente doméstico as funções superiores do sujeito apresentam desenvolvimento mais completo e, por conseguinte, melhora a relação familiar. 2023-12-20T15:11:42Z 2023-12-20T15:11:42Z 2023-12-20 Artigo LOUREDO, Clícia Reis. Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista. 2022. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6222 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LIBRAS Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Filhos surdos de pais ouvintes
Comunicação LIBRAS
Teoria
Deaf children of hearing parents
Communication
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Filhos surdos de pais ouvintes
Comunicação LIBRAS
Teoria
Deaf children of hearing parents
Communication
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
LOUREDO, Clícia Reis Louredo
Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
topic_facet Filhos surdos de pais ouvintes
Comunicação LIBRAS
Teoria
Deaf children of hearing parents
Communication
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description Considering that most deaf subjects are born in hearing homes and that, consequently, it demands that the family adopt LIBRAS as a mechanism to establish communication with this subject, the present study addresses the relationship between deaf children and hearing parents from the sociointeractionist point of view, with the aim of identifying the challenges and possibilities that permeate such a relationship. The bibliographic research was developed in a qualitative and exploratory way. The theoretical contribution was based on books, theses, dissertations and scientific journals, which underwent a careful selection. The theoretical basis of the research is composed, among others, by the following authors: Goldfeld; Skliar; Frames; Wild; Dalcin; Silva; Cappellini and Rego. The research reveals that there is a lack of dialogue between deaf children and hearing parents and this gap in communication, combined with the lack of a common language, constitutes the challenges faced by them in the family context. In addition, the results demonstrate that there are possibilities in the communicative and interactional process between these subjects, for this, it is necessary that the parents see deafness from a sociocultural perspective and that they aim at the insertion of the deaf subject in the deaf community so that they establish a relationship with their peers, as well as trying to learn sign language, because when there is a language capable of mediating the relationship between deaf children and their parents in the domestic environment, the subject's higher functions present a more complete development and, therefore, the family relationship improves
author_additional LIMA, Adelaine Valéria Gomes
author_additionalStr LIMA, Adelaine Valéria Gomes
format Artigo
author LOUREDO, Clícia Reis Louredo
title Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
title_short Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
title_full Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
title_fullStr Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
title_full_unstemmed Filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
title_sort filhos surdos e pais ouvintes: desafios e possibilidades nos processos comunicativos e interacionais à luz da abordagem sociointeracionista
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6222
_version_ 1787134634401726464
score 11.755432