/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência
Learning is a process associated with personal development, skills, behaviors, abilities, knowledge and values that are acquired or modified through experience, observation, study and reasoning. Geography is concerned with the transformation of space and the transformations that occur in the worl...
Autor principal: | Costa, Ranyell Lima |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6286 |
id |
ir-11612-6286 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-62862023-12-23T06:02:47Z A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência Costa, Ranyell Lima Bispo, Marciléia Oliveira Ensino de Geografia Residência Pedagógica Práticas pedagógicas Educação Básica Teaching Geography Pedagogical Residence Pedagogical practices Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA Learning is a process associated with personal development, skills, behaviors, abilities, knowledge and values that are acquired or modified through experience, observation, study and reasoning. Geography is concerned with the transformation of space and the transformations that occur in the world context, and the teaching of Geography is fundamental, o it encompasses different dimensions (political, economic, social, environmental and cultural). The geography teacher is able to observe the changes that take place in the school environment, and thus bring innovations to the teaching of geography, so that the teaching of geography is not merely in the traditional way. In this way, pedagogical practices are important in teaching and so this work aims to present experiences in the Pedagogical Residency program that took place at the Cem Florêncio Aires school in Porto Nacional –To, developed by the academics of the Geography degree course at the Federal University of Tocantins, in period 2018 to 2019. The pedagogical residency program aims to promote the immersion of the licentiate in the basic education school and this immersion must include, among other activities, the pedagogical intervention, something that was experienced and presented in this work. Aprendizagem é um processo associado ao desenvolvimento pessoal, de competências, comportamentos, habilidades, conhecimentos e valores que são adquiridos ou modificados através de experiências, observação, estudo e raciocínio. A Geografia se ocupa na transformação do espaço e das transformações que ocorrem no contexto mundial, e o ensino de Geografia é fundamental, pois a mesma abrange diversas dimensões (política, econômica, social, ambiental e cultural). O professor de geografia tem possibilidades de observar as transformações que acontece no âmbito escolar, e assim trazer inovações para o ensino de geografia, para que o ensino de geografia não fique meramente na forma tradicional. Desta forma as práticas pedagógicas são importantes no ensino e assim este trabalho tem como objetivo apresentar experiências vividas no programa Residência Pedagógica ocorrido na escola Cem Florêncio Aires em Porto Nacional –TO, desenvolvido pelos acadêmicos do curso de Geografia licenciatura da Universidade Federal do Tocantins, no período de 2018 a 2019. O programa residência pedagógica visa promover a imersão do licenciando na escola de educação básica e essa imersão deve contemplar, entre outras atividades, a intervenção pedagógica, algo que foi vivenciado é apresentado neste trabalho. 2023-12-22T12:46:12Z 2023-12-22T12:46:12Z 2022-12-07 Monografia COSTA, Ranyell Lima. A prática docente na residência pedagógica:: relatos de experiência. 2021. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6286 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de Geografia Residência Pedagógica Práticas pedagógicas Educação Básica Teaching Geography Pedagogical Residence Pedagogical practices Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
spellingShingle |
Ensino de Geografia Residência Pedagógica Práticas pedagógicas Educação Básica Teaching Geography Pedagogical Residence Pedagogical practices Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA Costa, Ranyell Lima A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
topic_facet |
Ensino de Geografia Residência Pedagógica Práticas pedagógicas Educação Básica Teaching Geography Pedagogical Residence Pedagogical practices Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
Learning is a process associated with personal development, skills, behaviors,
abilities, knowledge and values that are acquired or modified through experience,
observation, study and reasoning. Geography is concerned with the transformation of
space and the transformations that occur in the world context, and the teaching of
Geography is fundamental, o it encompasses different dimensions (political,
economic, social, environmental and cultural). The geography teacher is able to
observe the changes that take place in the school environment, and thus bring
innovations to the teaching of geography, so that the teaching of geography is not
merely in the traditional way. In this way, pedagogical practices are important in
teaching and so this work aims to present experiences in the Pedagogical Residency
program that took place at the Cem Florêncio Aires school in Porto Nacional –To,
developed by the academics of the Geography degree course at the Federal
University of Tocantins, in period 2018 to 2019. The pedagogical residency program
aims to promote the immersion of the licentiate in the basic education school and this
immersion must include, among other activities, the pedagogical intervention,
something that was experienced and presented in this work. |
author_additional |
Bispo, Marciléia Oliveira |
author_additionalStr |
Bispo, Marciléia Oliveira |
format |
Monografia |
author |
Costa, Ranyell Lima |
title |
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
title_short |
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
title_full |
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
title_fullStr |
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
title_full_unstemmed |
A prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
title_sort |
prática docente na residência pedagógica: relatos de experiência |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6286 |
_version_ |
1787135007329878016 |
score |
11.755432 |