/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica
Parasitology studies the ecological relationship between two organisms of different species. Parasitic infections are more preeminent in childhood due to poor hygiene habits and the vulnerability of the immune system, which can impair the physical and cognitive development of children and adolescent...
Autor principal: | SILVA, Gislene Ferreira da |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6419 |
id |
ir-11612-6419 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-64192024-04-01T06:09:50Z Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica SILVA, Gislene Ferreira da SOUZA, Domenica Palomaris Mariano de Atividades lúdicas Parasitologia Educação em saúde Ensino aprendizado Playful Activities Parasitology Health education Teaching learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Parasitology studies the ecological relationship between two organisms of different species. Parasitic infections are more preeminent in childhood due to poor hygiene habits and the vulnerability of the immune system, which can impair the physical and cognitive development of children and adolescentes. Paying attention to this occurrence, it is possible to seek within the school reality, practices that help in the orientation and prevention of parasitic diseases. Considering the complex biological cycles and terminologies associated with parasitology, the use of playful resources in teaching practice can be a complementary resource to stimulate curiosity and foster students' understanding. Thus, the objective of this research was to verify playful activities that aim to contribute to the teaching of parasitology in basic education between the years 2012 and 2022. To this end, the research consists of an exploratory bibliographic analysis of qualitative nature, for which a bibliographic survey was conducted on the playful activities used in the teaching of parasitology in basic education. We used journal portals such as Scielo Brazil, Bielefeld Academic Search Engine (BASE), Dialnet, WordWideScience, RefSeek, Periódicos Capes, and Google Scholar. The works were selected through the following descriptors: ludic and parasites; parasitology in textbooks; parasitology and school curriculum; teaching learning in parasitology and parasitological games. The search returned a total of 1442 publications, of these, 127 were in the Bielefeld Academic Search Engine (BASE), 9 in Dialnet, 44 in the Periódicos Capes, 30 in Scielo Brazil and in Google Academic 1232 documents. Eighteen papers were selected that fit the objectives to be achieved. It was evaluated that there are several playful activities that can be used in the subject of parasitology that are interactive, fun, participatory, and motivate students, contributing to satisfactory results in learning. It is worth mentioning that all the works found can be applied in other disciplines for teaching various contents. A parasitologia estuda a relação ecológica entre dois organismos de diferentes espécies. As infecções parasitárias são mais preeminentes na infância devido aos hábitos de higiene pouco consolidados e a vulnerabilidade do sistema imunológico, podendo acarretar prejuízos no desenvolvimento físico e cognitivo de crianças e adolescentes. Atentando para essa ocorrência, é possível buscar dentro da realidade escolar, práticas que auxiliem na orientação e prevenção das doenças parasitárias. Considerando as terminologias e os ciclos biológicos complexos associados à parasitologia, a utilização de recursos lúdicos na prática pedagógica pode ser um recurso complementar a fim estimular a curiosidade e favorecer a compreensão dos alunos. Desta forma, objetivou-se com essa pesquisa verificar entre os anos de 2012 a 2022 atividades lúdicas que visam contribuir com o ensino de parasitologia na educação básica. Para tal, a pesquisa constitui-se em uma análise bibliográfica exploratória de caráter qualitativo, para isso foi conduzido um levantamento bibliográfico sobre as atividades lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica. Foram utilizados os portais de periódicos como: Scielo Brasil, Bielefeld Academic Search Engine (BASE), Dialnet, WordWideScience, RefSeek, Periódicos Capes e Google Acadêmico. As obras foram selecionadas por meio dos seguintes descritores: lúdico e parasitos; parasitologia no livro didático; parasitologia e currículo escolar; ensino aprendizagem em parasitologia e jogos parasitológicos. A pesquisa retornou o total de 1442 publicações, dessas, 127 foram no Bielefeld Academic Search Engine (BASE), 9 no Dialnet, 44 no Periódicos Capes, 30 no Scielo Brasil e no Google Acadêmico 1232 documentos. Desse total foram selecionados 18 trabalhos encaixaram no escopo desse estudo. Por meio, desse estudo ficou notária existência de diversas atividades lúdicas que podem ser trabalhadas na disciplina de parasitologia que são interativas, divertidas, participativas que motivam os alunos, contribuindo com resultados satisfatórios na aprendizagem. Vale ressaltar que, todos os trabalhos encontrados podem ser aplicados em outras disciplinas para o ensino de diversos conteúdo. 2024-01-30T20:37:03Z 2024-01-30T20:37:03Z 2024-01-30 Monografia SILVA, Gislene Ferreira da. Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica. 2022. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6419 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::BIOLOGIA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Atividades lúdicas Parasitologia Educação em saúde Ensino aprendizado Playful Activities Parasitology Health education Teaching learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Atividades lúdicas Parasitologia Educação em saúde Ensino aprendizado Playful Activities Parasitology Health education Teaching learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS SILVA, Gislene Ferreira da Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
topic_facet |
Atividades lúdicas Parasitologia Educação em saúde Ensino aprendizado Playful Activities Parasitology Health education Teaching learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
Parasitology studies the ecological relationship between two organisms of different species. Parasitic infections are more preeminent in childhood due to poor hygiene habits and the vulnerability of the immune system, which can impair the physical and cognitive development of children and adolescentes. Paying attention to this occurrence, it is possible to seek within the school reality, practices that help in the orientation and prevention of parasitic diseases. Considering the complex biological cycles and terminologies associated with parasitology, the use of playful resources in teaching practice can be a complementary resource to stimulate curiosity and foster students' understanding. Thus, the objective of this research was to verify playful activities that aim to contribute to the teaching of parasitology in basic education between the years 2012 and 2022. To this end, the research consists of an exploratory bibliographic analysis of qualitative nature, for which a bibliographic survey was conducted on the playful activities used in the teaching of parasitology in basic education. We used journal portals such as Scielo Brazil, Bielefeld Academic Search Engine (BASE), Dialnet, WordWideScience, RefSeek, Periódicos Capes, and Google Scholar. The works were selected through the following descriptors: ludic and parasites; parasitology in textbooks; parasitology and school curriculum; teaching learning in parasitology and parasitological games. The search returned a total of 1442 publications, of these, 127 were in the Bielefeld Academic Search Engine (BASE), 9 in Dialnet, 44 in the Periódicos Capes, 30 in Scielo Brazil and in Google Academic 1232 documents. Eighteen papers were selected that fit the objectives to be achieved. It was evaluated that there are several playful activities that can be used in the subject of parasitology that are interactive, fun, participatory, and motivate students, contributing to satisfactory results in learning. It is worth mentioning that all the works found can be applied in other disciplines for teaching various contents. |
author_additional |
SOUZA, Domenica Palomaris Mariano de |
author_additionalStr |
SOUZA, Domenica Palomaris Mariano de |
format |
Monografia |
author |
SILVA, Gislene Ferreira da |
title |
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
title_short |
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
title_full |
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
title_fullStr |
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
title_full_unstemmed |
Estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
title_sort |
estratégias lúdicas utilizadas no ensino de parasitologia na educação básica |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6419 |
_version_ |
1797188868700635136 |
score |
11.755432 |