/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural:
This work, a study was carried out on the geographical category place, through the teaching experiences of students of the Escola Estadual Piaçava in the rural space of the municipality of Nazaré, in the north of the State of Tocantins, Brazil. The central problem was to analyze to what extent st...
Autor principal: | DIAS, José Yorga Queiroz. |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6488 |
id |
ir-11612-6488 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-64882024-04-01T06:19:05Z Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: vivências do ensino de geografia na escola estadual de piaçava (nazaré-to). DIAS, José Yorga Queiroz. QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte. Geografia, Ensino, Lugar, Espaço escolar, Geography, Teaching, Place, School Space. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA This work, a study was carried out on the geographical category place, through the teaching experiences of students of the Escola Estadual Piaçava in the rural space of the municipality of Nazaré, in the north of the State of Tocantins, Brazil. The central problem was to analyze to what extent students can associate the contents of geography with the place in which they live. The research was conducted with first-year, second-year, and third-year high school students. The work also investigated the perspectives of the students in relation to the geographical location in which they reside and their understanding of the relationship with the discipline of Geography. In addition, they sought to determine the relevance of this field of study in their daily lives. To achieve the objective, a qualitative methodology was used, using fieldwork, interviews and questionnaires. The research was based on authors such as Santos (2005), Tuan (1983), Ferrara (2003), Castellar (2005), Nascimento (2012), Minayo (2001), Godoy (1995), who contributed to the reflections on the concept of place. Based on this theoretical foundation, it was possible to understand that the place goes beyond its cultural and human characteristics, incorporating the affectivities of the subjects and allowing them to know their history and understand the events of the place. The results revealed adversities in the geographical perceptions of the students in relation to the place in which they reside. Neste trabalho, foi realizado um estudo sobre a categoria geográfica lugar, por meio das experiências de ensino de estudantes da Escola Estadual Piaçava no espaço rural do município de Nazaré, no norte do Estado do Tocantins, Brasil. A problemática central foi analisar em que medida os alunos conseguem associar os conteúdos de geografia com o lugar em que vivem. A pesquisa foi realizada com os estudantes do Ensino Médio do primeiro ao terceiro ano, do turno vespertino. O trabalho também investigou as perspectivas dos estudantes em relação à localização geográfica em que residem e sua compreensão da relação com a disciplina de Geografia, buscando também apresentar a relevância desse campo de estudos na vida dos alunos. Para alcançar o objetivo, foi utilizada metodologia de cunho qualitativo, com o uso de trabalho de campo, entrevistas e questionários. A pesquisa foi embasada em autores como Santos (2005), Tuan (1983), Ferrara (2003), Castellar (2005), Nascimento (2012), Minayo (2001), Godoy (1995), que contribuíram para as reflexões sobre o conceito de lugar. Com base nessa fundamentação teórica, foi possível compreender que o lugar vai além de suas características culturais e humanas, incorporando as afetividades dos sujeitos e permitindo que eles conheçam sua história e compreendam os acontecimentos do local. Os resultados revelaram adversidades nas percepções geográficas dos alunos em relação ao lugar em que residem. 2024-02-05T14:42:43Z 2024-02-05T14:42:43Z 2024-02-05 Monografia DIAS, José Yorga Queiroz. PERCEPÇÃO DO LUGAR NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO NO ESPAÇO RURAL: vivências do ensino de geografia na escola estadual piaçava (nazaré-to. 2023. 35 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6488 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Geografia, Ensino, Lugar, Espaço escolar, Geography, Teaching, Place, School Space. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
spellingShingle |
Geografia, Ensino, Lugar, Espaço escolar, Geography, Teaching, Place, School Space. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA DIAS, José Yorga Queiroz. Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
topic_facet |
Geografia, Ensino, Lugar, Espaço escolar, Geography, Teaching, Place, School Space. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This work, a study was carried out on the geographical category place, through the teaching
experiences of students of the Escola Estadual Piaçava in the rural space of the municipality of
Nazaré, in the north of the State of Tocantins, Brazil. The central problem was to analyze to
what extent students can associate the contents of geography with the place in which they live.
The research was conducted with first-year, second-year, and third-year high school students.
The work also investigated the perspectives of the students in relation to the geographical
location in which they reside and their understanding of the relationship with the discipline of
Geography. In addition, they sought to determine the relevance of this field of study in their
daily lives. To achieve the objective, a qualitative methodology was used, using fieldwork,
interviews and questionnaires. The research was based on authors such as Santos (2005), Tuan
(1983), Ferrara (2003), Castellar (2005), Nascimento (2012), Minayo (2001), Godoy (1995),
who contributed to the reflections on the concept of place. Based on this theoretical foundation,
it was possible to understand that the place goes beyond its cultural and human characteristics,
incorporating the affectivities of the subjects and allowing them to know their history and
understand the events of the place. The results revealed adversities in the geographical
perceptions of the students in relation to the place in which they reside. |
author_additional |
QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte. |
author_additionalStr |
QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte. |
format |
Monografia |
author |
DIAS, José Yorga Queiroz. |
title |
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
title_short |
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
title_full |
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
title_fullStr |
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
title_full_unstemmed |
Percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
title_sort |
percepção do lugar no contexto da educação no espaço rural: |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6488 |
_version_ |
1797188871239237632 |
score |
11.755432 |