Monografia

Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente

The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course, is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to: Present reports of expe...

ver descrição completa

Autor principal: Pereira, Jucivaldo Gonçalves
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6587
id ir-11612-6587
recordtype dspace
spelling ir-11612-65872024-04-01T06:20:29Z Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente Pereira, Jucivaldo Gonçalves Santana, Ana Carmem de souza Inclusão Digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Formação de Professores Curso de Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course, is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to: Present reports of experiences lived by a Mathematics degree student in the Mathematics Degree course at the Arraias Campus between the periods of 2013 to 2022. The need to research how the initial formation of teachers at universities emerges as a continuation of studies that deal with themes involving education and technologies. The interest in researching the subject is due to the importance that this area has for the educational field. In this perspective, the aforementioned study is theoretically based on Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019), among others. Both authors point out the importance of technologies in teacher training and, to the same extent, show the advances that have been taking place. The present research has a qualitative nature and was constituted as an autobiographical narrative. Given the evidence raised, it is clear how much this tool still causes discomfort and unpreparedness on the part of mathematical professionals. Therefore, discussing teacher training has been part of the routine of academics, researchers, teachers and educational managers. Through these discussions, the importance and relevance of teacher training focused on criticality can be seen. It is believed that the success of insertion in the practice of mathematics teachers will happen through this critical and reflective training. O presente trabalho discute a inovação com uso das TDIC no campo educacional matemático. É colocada em questão a inclusão digital na formação de professores, especificamente do curso de Matemática como algo necessário de reflexão. Desse modo, o referido trabalho teve como objetivo: Apresentar relatos de experiencias vividos por um licenciando em Matemática no curso de Licenciatura em Matemática do Campus de Arraias entre os períodos de 2013 a 2022. A necessidade de pesquisar a como está ocorrendo a formação inicial de professores nas universidades emerge como uma continuidade dos estudos que tratam das temáticas que envolvem educação e tecnologias. O interesse em pesquisar a temática é devido a importância que esta área tem para o campo educacional. Nessa perspectiva, o referido estudo tem como fundamentação teórica Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019), entre outros. Ambos os autores pontuam a importância das tecnologias na formação de professores e, na mesma medida, mostram os avanços que vem acontecendo. A presente pesquisa tem natureza qualitativa e se constituiu como uma narrativa autobiográfica. Diante das evidências levantadas, percebe-se o quanto essa ferramenta ainda causa desconforto e despreparo por parte dos profissionais matemáticos. Portanto, discutir formação de professores tem feito parte da rotina de acadêmicos, pesquisadores, professores e gestores educacionais. Mediante essas discussões percebe-se a importância e relevância da formação de professores voltada para a criticidade. Acredita-se que o sucesso da inserção na prática do professor matemático dar-se-á por meio dessa formação crítica e reflexiva 2024-02-20T13:13:36Z 2024-02-20T13:13:36Z 2022-12-12 Monografia PEREIRA, Jucivaldo Gonçalves. Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente. 2022. 29 f. Monografia (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias-To, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6587 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Inclusão Digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Formação de Professores
Curso de Matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Inclusão Digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Formação de Professores
Curso de Matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Pereira, Jucivaldo Gonçalves
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
topic_facet Inclusão Digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Formação de Professores
Curso de Matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course, is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to: Present reports of experiences lived by a Mathematics degree student in the Mathematics Degree course at the Arraias Campus between the periods of 2013 to 2022. The need to research how the initial formation of teachers at universities emerges as a continuation of studies that deal with themes involving education and technologies. The interest in researching the subject is due to the importance that this area has for the educational field. In this perspective, the aforementioned study is theoretically based on Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019), among others. Both authors point out the importance of technologies in teacher training and, to the same extent, show the advances that have been taking place. The present research has a qualitative nature and was constituted as an autobiographical narrative. Given the evidence raised, it is clear how much this tool still causes discomfort and unpreparedness on the part of mathematical professionals. Therefore, discussing teacher training has been part of the routine of academics, researchers, teachers and educational managers. Through these discussions, the importance and relevance of teacher training focused on criticality can be seen. It is believed that the success of insertion in the practice of mathematics teachers will happen through this critical and reflective training.
author_additional Santana, Ana Carmem de souza
author_additionalStr Santana, Ana Carmem de souza
format Monografia
author Pereira, Jucivaldo Gonçalves
title Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
title_short Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
title_full Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
title_fullStr Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
title_full_unstemmed Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
title_sort educação matemática e tecnologia digitais: reflexões sobre a formação do docente
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6587
_version_ 1797188838199656448
score 11.755432