/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente
The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course, is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to: Present reports of expe...
Autor principal: | Pereira, Jucivaldo Gonçalves |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6587 |
id |
ir-11612-6587 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-65872024-04-01T06:20:29Z Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente Pereira, Jucivaldo Gonçalves Santana, Ana Carmem de souza Inclusão Digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Formação de Professores Curso de Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course, is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to: Present reports of experiences lived by a Mathematics degree student in the Mathematics Degree course at the Arraias Campus between the periods of 2013 to 2022. The need to research how the initial formation of teachers at universities emerges as a continuation of studies that deal with themes involving education and technologies. The interest in researching the subject is due to the importance that this area has for the educational field. In this perspective, the aforementioned study is theoretically based on Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019), among others. Both authors point out the importance of technologies in teacher training and, to the same extent, show the advances that have been taking place. The present research has a qualitative nature and was constituted as an autobiographical narrative. Given the evidence raised, it is clear how much this tool still causes discomfort and unpreparedness on the part of mathematical professionals. Therefore, discussing teacher training has been part of the routine of academics, researchers, teachers and educational managers. Through these discussions, the importance and relevance of teacher training focused on criticality can be seen. It is believed that the success of insertion in the practice of mathematics teachers will happen through this critical and reflective training. O presente trabalho discute a inovação com uso das TDIC no campo educacional matemático. É colocada em questão a inclusão digital na formação de professores, especificamente do curso de Matemática como algo necessário de reflexão. Desse modo, o referido trabalho teve como objetivo: Apresentar relatos de experiencias vividos por um licenciando em Matemática no curso de Licenciatura em Matemática do Campus de Arraias entre os períodos de 2013 a 2022. A necessidade de pesquisar a como está ocorrendo a formação inicial de professores nas universidades emerge como uma continuidade dos estudos que tratam das temáticas que envolvem educação e tecnologias. O interesse em pesquisar a temática é devido a importância que esta área tem para o campo educacional. Nessa perspectiva, o referido estudo tem como fundamentação teórica Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019), entre outros. Ambos os autores pontuam a importância das tecnologias na formação de professores e, na mesma medida, mostram os avanços que vem acontecendo. A presente pesquisa tem natureza qualitativa e se constituiu como uma narrativa autobiográfica. Diante das evidências levantadas, percebe-se o quanto essa ferramenta ainda causa desconforto e despreparo por parte dos profissionais matemáticos. Portanto, discutir formação de professores tem feito parte da rotina de acadêmicos, pesquisadores, professores e gestores educacionais. Mediante essas discussões percebe-se a importância e relevância da formação de professores voltada para a criticidade. Acredita-se que o sucesso da inserção na prática do professor matemático dar-se-á por meio dessa formação crítica e reflexiva 2024-02-20T13:13:36Z 2024-02-20T13:13:36Z 2022-12-12 Monografia PEREIRA, Jucivaldo Gonçalves. Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente. 2022. 29 f. Monografia (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias-To, 2022. http://hdl.handle.net/11612/6587 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Inclusão Digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Formação de Professores Curso de Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Inclusão Digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Formação de Professores Curso de Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Pereira, Jucivaldo Gonçalves Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
topic_facet |
Inclusão Digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Formação de Professores Curso de Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work discusses the innovation with the use of TDIC in the mathematical
educational field. Digital inclusion in teacher training, specifically in the Mathematics course,
is questioned as something necessary for reflection. Thus, the aforementioned work aimed to:
Present reports of experiences lived by a Mathematics degree student in the Mathematics
Degree course at the Arraias Campus between the periods of 2013 to 2022. The need to research
how the initial formation of teachers at universities emerges as a continuation of studies that
deal with themes involving education and technologies. The interest in researching the subject
is due to the importance that this area has for the educational field. In this perspective, the
aforementioned study is theoretically based on Valente (2003), Porto (2016), Santana (2019),
among others. Both authors point out the importance of technologies in teacher training and, to
the same extent, show the advances that have been taking place. The present research has a
qualitative nature and was constituted as an autobiographical narrative. Given the evidence
raised, it is clear how much this tool still causes discomfort and unpreparedness on the part of
mathematical professionals. Therefore, discussing teacher training has been part of the routine
of academics, researchers, teachers and educational managers. Through these discussions, the
importance and relevance of teacher training focused on criticality can be seen. It is believed
that the success of insertion in the practice of mathematics teachers will happen through this
critical and reflective training. |
author_additional |
Santana, Ana Carmem de souza |
author_additionalStr |
Santana, Ana Carmem de souza |
format |
Monografia |
author |
Pereira, Jucivaldo Gonçalves |
title |
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
title_short |
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
title_full |
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
title_fullStr |
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
title_full_unstemmed |
Educação Matemática e Tecnologia Digitais: reflexões sobre a formação do docente |
title_sort |
educação matemática e tecnologia digitais: reflexões sobre a formação do docente |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6587 |
_version_ |
1797188838199656448 |
score |
11.755432 |