Monografia

As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental

When teachingmathtostudentswithdyslexia in elementaryschool, teacherscan face manychallenges. In viewofthis, thisresearchhasas itsmainobjectivetoidentify, throughthereadingofstudiesfocusedonthistheme, what are thedifficultiesthattheteacherencounters in theprocessofteachingmathematicstostudentswithdy...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Soliane Alves da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6709
id ir-11612-6709
recordtype dspace
spelling ir-11612-67092024-04-17T06:02:19Z As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental SILVA, Soliane Alves da BRITO, Claudenice Cardoso Ensino de matemática Dislexia Formação continuada Mathematicsteaching Dyslexia Continuing training CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA When teachingmathtostudentswithdyslexia in elementaryschool, teacherscan face manychallenges. In viewofthis, thisresearchhasas itsmainobjectivetoidentify, throughthereadingofstudiesfocusedonthistheme, what are thedifficultiesthattheteacherencounters in theprocessofteachingmathematicstostudentswithdyslexia. In addition, linkedtothisobjective, thisresearchseekstoanswerthefollowingquestions: Howhasteachercontinuingeducationaddressedthespecificissueofdyslexia, andthushelpingteacherstoovercomethedifficultyofteachingMathematicstostudentswithdyslexia in teaching fundamental? What are thedifficultiesthattheteacher faces whenteachingMathematicstostudentswithdyslexia in elementaryschool? What are thedifficultiespointed out in theresearchthatthemathematicsteacher faces whenteachingmathematicalcontenttodyslexicstudents? For this, weusedresearchwith a qualitative approach, whosemethodologyadoptedisbibliographicalresearch. WeadopttheprinciplesoftheHistorical-Cultural Theoryof Vygotsky andothers. Thus, attheendofthisresearch, it canbenotedthatthedifficultiesfacedbyteacherswhenteachingmathematicstodyslexicstudents are duetothelackofspecificguidanceonhowto approach theteachingofmathematicstostudentswithdyslexia. In addition, thereis a lackofcontinuingeducation for teacherswithregardtoteachingmathematicsaimedatdyslexicstudents. Ao ensinar matemática para alunos com dislexia no ensino fundamental, os professores podem enfrentar diversos desafios. Em vista disso, esta pesquisa tem como objetivo principal identificar, por meio da leitura de estudos voltados para essa temática, quais são as dificuldades que o professor encontra no processo de ensino da matemática para alunos com dislexia. Além disso, vinculado a esse objetivo, essa pesquisa busca responder aos seguintes questionamentos: Como a formação continuada do professor tem abordado a questão específica sobre a dislexia, e assim auxiliar os professores a superar a dificuldade do ensino da Matemática para alunos com dislexia no ensino fundamental? Quais são as dificuldades que o professor enfrenta para ensinar Matemática para alunos com dislexia no ensino fundamental? Quais são as dificuldades apontadas nas pesquisas, que o professor de matemática enfrenta para ensinar os conteúdos matemáticos para alunos disléxicos? Para isso, utilizamos a pesquisa com abordagem qualitativa, cuja metodologia adotada é a pesquisa bibliográfica. Adotamos os princípios da Teoria Histórico-Cultural de Vygotski e outros. Dessa forma, ao fim desta pesquisa, pode-se notar que as dificuldades enfrentadas pelos professores ao ensinar matemática para alunos disléxicos se dão pela falta de uma orientação específica sobre como abordar o ensino de matemática para alunos com dislexia. Além disso, constata-se a ausência de formação continuada para os professores no que diz respeito ao ensino de matemática voltado para alunos disléxicos. 2024-04-16T21:29:07Z 2024-04-16T21:29:07Z 2023 Monografia SILVA, Soliane Alves da. As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental. 2023. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6709 pt_BR Soliane Alves da Silva application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de matemática
Dislexia
Formação continuada
Mathematicsteaching
Dyslexia
Continuing training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino de matemática
Dislexia
Formação continuada
Mathematicsteaching
Dyslexia
Continuing training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
SILVA, Soliane Alves da
As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
topic_facet Ensino de matemática
Dislexia
Formação continuada
Mathematicsteaching
Dyslexia
Continuing training
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description When teachingmathtostudentswithdyslexia in elementaryschool, teacherscan face manychallenges. In viewofthis, thisresearchhasas itsmainobjectivetoidentify, throughthereadingofstudiesfocusedonthistheme, what are thedifficultiesthattheteacherencounters in theprocessofteachingmathematicstostudentswithdyslexia. In addition, linkedtothisobjective, thisresearchseekstoanswerthefollowingquestions: Howhasteachercontinuingeducationaddressedthespecificissueofdyslexia, andthushelpingteacherstoovercomethedifficultyofteachingMathematicstostudentswithdyslexia in teaching fundamental? What are thedifficultiesthattheteacher faces whenteachingMathematicstostudentswithdyslexia in elementaryschool? What are thedifficultiespointed out in theresearchthatthemathematicsteacher faces whenteachingmathematicalcontenttodyslexicstudents? For this, weusedresearchwith a qualitative approach, whosemethodologyadoptedisbibliographicalresearch. WeadopttheprinciplesoftheHistorical-Cultural Theoryof Vygotsky andothers. Thus, attheendofthisresearch, it canbenotedthatthedifficultiesfacedbyteacherswhenteachingmathematicstodyslexicstudents are duetothelackofspecificguidanceonhowto approach theteachingofmathematicstostudentswithdyslexia. In addition, thereis a lackofcontinuingeducation for teacherswithregardtoteachingmathematicsaimedatdyslexicstudents.
author_additional BRITO, Claudenice Cardoso
author_additionalStr BRITO, Claudenice Cardoso
format Monografia
author SILVA, Soliane Alves da
title As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
title_short As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
title_full As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
title_fullStr As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
title_full_unstemmed As Dificuldades no Ensino da Matemática para Alunos com Dislexia no Ensino Fundamental
title_sort as dificuldades no ensino da matemática para alunos com dislexia no ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6709
_version_ 1797188895778013184
score 11.755432