Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto

This dissertation aims to understand how the dialogical assumptions of language (BAKHNTIN, 2015; 2017; 2018; VOLÓCHINOV, 2017; 2019) permeate the evaluations of the System of the Education Evaluation System of the State of Tocantins (SAETO), Applied tostudents of the 5th and 9th grade of elementa...

ver descrição completa

Autor principal: Nascimento, Michele Lima
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/7039
id ir-11612-7039
recordtype dspace
spelling ir-11612-70392024-10-19T06:03:44Z Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto Nascimento, Michele Lima Fuza, Ângela Francine Dialogismo. Leitura dialógica. SAETO. Avaliação.ialogism. Reading. Dialogical reading. Assessment CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This dissertation aims to understand how the dialogical assumptions of language (BAKHNTIN, 2015; 2017; 2018; VOLÓCHINOV, 2017; 2019) permeate the evaluations of the System of the Education Evaluation System of the State of Tocantins (SAETO), Applied tostudents of the 5th and 9th grade of elementar school. The specific objectives that guided theseinvestigations are: a) Identify which reading concepts support the SAETO test; b) Understand to what extent the concept of dialogical reading constitutes the evaluation items of the SAETOtest; c) To analyze how the principles od dialogismo permeate the questions that are included in the topic Reading Procedures of the reference matrix of the SAETO test. To achieve the objectives outlined, this research was inserted in the qualitative and interpretive approach (DENZIN; LINCOLN, 2006), from the perspective of Applied Linguistics. This dissertation was based on the conception of dialogical language (VOLÓCHINOV, 2017) and used documentar analyses as a method, because, in these investigations, They use several oficial documents that received analytical treatment. In view of the above, the data indicated that the SAETO is an evaluation system that presents some points of convergence with the perspectiveof dialogical reading, since it provides the reader to form in the midst of various inferential readings, raising ideological valorizations. And some points of disagreement with dialogism, since some questions do not presente the necessary elements of the chronotope of a text for itsinterpretation. Esta dissertação busca compreender como os pressupostos dialógicos da linguagem (BAKHTIN, 2015; 2017; 2018; VOLÓCHINOV, 2017; 2019) perpassam as provas do Sistema de Avaliação da Educação do Estado do Tocantins (SAETO), aplicadas a alunos do 5º e 9º ano do Ensino Fundamental. Como objetivos específicos que guiaram esta investigação, destacam- se: a) Identificar quais conceitos de leitura subsidiam a prova do SAETO; b) Compreender em que medida o conceito de leitura dialógica constitui os itens de avaliação da Prova do SAETO; c) Analisar como os princípios do dialogismo perpassam as questões que se inserem no tópico “Procedimentos de Leitura” da Matriz de Referência da prova do SAETO. Para atingir os objetivos delineados, esta pesquisa se inseriu na abordagem qualitativa e de natureza interpretativista (DENZIN; LINCOLN, 2006), partindo da perspectiva da Linguística Aplicada. Esta dissertação utilizou como método a análise documental, pelo fato de, nestas investigações, usar diversos documentos oficiais e que receberam um tratamento analítico. Diante do exposto, os dados indicaram que o SAETO é um sistema de avaliação que apresenta alguns pontos de convergência com a perspectiva da leitura dialógica, haja vista que proporciona ao leitor se formar, em meio a diversas leituras inferenciais, suscitando valorações ideológicas. Há, também, alguns pontos de divergência com o dialogismo, uma vez que algumas questões não apresentam os elementos necessários do cronotopo de um texto para a sua interpretação. 2024-10-18T09:46:35Z 2024-10-18T09:46:35Z 2023-12-04 NASCIMENTO, Michele Lima. Uma análise da legislação antirracista no Brasil em contraponto à sua aplicação no âmbito da educação e da consciência social.2023.126f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/7039 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Dialogismo. Leitura dialógica. SAETO. Avaliação.ialogism. Reading. Dialogical reading. Assessment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Dialogismo. Leitura dialógica. SAETO. Avaliação.ialogism. Reading. Dialogical reading. Assessment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Nascimento, Michele Lima
Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
topic_facet Dialogismo. Leitura dialógica. SAETO. Avaliação.ialogism. Reading. Dialogical reading. Assessment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This dissertation aims to understand how the dialogical assumptions of language (BAKHNTIN, 2015; 2017; 2018; VOLÓCHINOV, 2017; 2019) permeate the evaluations of the System of the Education Evaluation System of the State of Tocantins (SAETO), Applied tostudents of the 5th and 9th grade of elementar school. The specific objectives that guided theseinvestigations are: a) Identify which reading concepts support the SAETO test; b) Understand to what extent the concept of dialogical reading constitutes the evaluation items of the SAETOtest; c) To analyze how the principles od dialogismo permeate the questions that are included in the topic Reading Procedures of the reference matrix of the SAETO test. To achieve the objectives outlined, this research was inserted in the qualitative and interpretive approach (DENZIN; LINCOLN, 2006), from the perspective of Applied Linguistics. This dissertation was based on the conception of dialogical language (VOLÓCHINOV, 2017) and used documentar analyses as a method, because, in these investigations, They use several oficial documents that received analytical treatment. In view of the above, the data indicated that the SAETO is an evaluation system that presents some points of convergence with the perspectiveof dialogical reading, since it provides the reader to form in the midst of various inferential readings, raising ideological valorizations. And some points of disagreement with dialogism, since some questions do not presente the necessary elements of the chronotope of a text for itsinterpretation.
author_additional Fuza, Ângela Francine
author_additionalStr Fuza, Ângela Francine
author Nascimento, Michele Lima
title Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
title_short Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
title_full Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
title_fullStr Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
title_full_unstemmed Um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do Saeto
title_sort um olhar dialógico sobre leitura e seus procedimentos nas avaliações do saeto
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/7039
_version_ 1816126044540764160
score 11.755432