/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highes...
Autor principal: | Santos, André Luiz Moraes dos |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/889 |
id |
ir-11612-889 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-8892019-05-25T06:16:27Z Modelação matemática como método de ensino para o ENEM Santos, André Luiz Moraes dos Fernandes, Alcione Marques Modelagem Matemática Modelação Matemática ENEM Método de ensino Mathematica Modeling Mathematical Molding Teaching Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highest evaluation in the world. From this analysis, we perceive a relation between Mathematics esams and the Mathematical Modeling, mainly on ENEM’s the former reference, thus allowing a comparison of the steps of the so-called Mathematical Molding, that is, the Mathematical Modeling used as a methodology of the teaching of Mathematics. The stages of Mathematical Molding are identified on ENEM’s Mathematics questions through numerous examples of solved questions from previous editions. The Mathematical Molding is presented as a teaching-learning method, which is not necessarily the same as a method or technique for solving ENEM Mathematics questions. Analisando o maior exame de acesso ao ensino superior de nosso país, o ENEM, percebe-se que as dimensões do quantitativo de inscritos e importância para os programas educacionais e de acesso as instituições de ensino superior, são surpreendentemente notáveis, tornando-se na segunda maior avaliação do mundo. Desta análise percebemos uma relação das provas de Matemática com a Modelagem Matemática, principalmente na Matriz de Referência do ENEM, permitindo assim um comparativo com as etapas da então denominada Modelação Matemática, ou seja, a Modelagem Matemática usada como metodologia de ensino da Matemática. As etapas da Modelação Matemática são identificadas nas questões de Matemática do ENEM através de inúmeros exemplos de questões resolvidas de edições anteriores. A Modelação Matemática é apresentada como método de ensino e aprendizagem para a resolução das questões de Matemática do ENEM. 2018-03-15T17:33:06Z 2018-03-15T17:33:06Z 2017-04-29 Dissertação SANTOS, André Luiz Moraes dos. Modelação matemática como método de ensino para o ENEM. 2017. 86f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017. http://hdl.handle.net/11612/889 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Modelagem Matemática Modelação Matemática ENEM Método de ensino Mathematica Modeling Mathematical Molding Teaching Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Modelagem Matemática Modelação Matemática ENEM Método de ensino Mathematica Modeling Mathematical Molding Teaching Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Santos, André Luiz Moraes dos Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
topic_facet |
Modelagem Matemática Modelação Matemática ENEM Método de ensino Mathematica Modeling Mathematical Molding Teaching Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it
was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to
educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly
remarkable, making it the second-highest evaluation in the world. From this analysis, we
perceive a relation between Mathematics esams and the Mathematical Modeling, mainly
on ENEM’s the former reference, thus allowing a comparison of the steps of the so-called
Mathematical Molding, that is, the Mathematical Modeling used as a methodology of the
teaching of Mathematics. The stages of Mathematical Molding are identified on ENEM’s
Mathematics questions through numerous examples of solved questions from previous
editions. The Mathematical Molding is presented as a teaching-learning method, which
is not necessarily the same as a method or technique for solving ENEM Mathematics
questions. |
author_additional |
Fernandes, Alcione Marques |
author_additionalStr |
Fernandes, Alcione Marques |
format |
Dissertação |
author |
Santos, André Luiz Moraes dos |
title |
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
title_short |
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
title_full |
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
title_fullStr |
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
title_full_unstemmed |
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM |
title_sort |
modelação matemática como método de ensino para o enem |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/889 |
_version_ |
1787134983210532864 |
score |
11.755432 |