Dissertação

Modelação matemática como método de ensino para o ENEM

Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highes...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, André Luiz Moraes dos
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/889
id ir-11612-889
recordtype dspace
spelling ir-11612-8892019-05-25T06:16:27Z Modelação matemática como método de ensino para o ENEM Santos, André Luiz Moraes dos Fernandes, Alcione Marques Modelagem Matemática Modelação Matemática ENEM Método de ensino Mathematica Modeling Mathematical Molding Teaching Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highest evaluation in the world. From this analysis, we perceive a relation between Mathematics esams and the Mathematical Modeling, mainly on ENEM’s the former reference, thus allowing a comparison of the steps of the so-called Mathematical Molding, that is, the Mathematical Modeling used as a methodology of the teaching of Mathematics. The stages of Mathematical Molding are identified on ENEM’s Mathematics questions through numerous examples of solved questions from previous editions. The Mathematical Molding is presented as a teaching-learning method, which is not necessarily the same as a method or technique for solving ENEM Mathematics questions. Analisando o maior exame de acesso ao ensino superior de nosso país, o ENEM, percebe-se que as dimensões do quantitativo de inscritos e importância para os programas educacionais e de acesso as instituições de ensino superior, são surpreendentemente notáveis, tornando-se na segunda maior avaliação do mundo. Desta análise percebemos uma relação das provas de Matemática com a Modelagem Matemática, principalmente na Matriz de Referência do ENEM, permitindo assim um comparativo com as etapas da então denominada Modelação Matemática, ou seja, a Modelagem Matemática usada como metodologia de ensino da Matemática. As etapas da Modelação Matemática são identificadas nas questões de Matemática do ENEM através de inúmeros exemplos de questões resolvidas de edições anteriores. A Modelação Matemática é apresentada como método de ensino e aprendizagem para a resolução das questões de Matemática do ENEM. 2018-03-15T17:33:06Z 2018-03-15T17:33:06Z 2017-04-29 Dissertação SANTOS, André Luiz Moraes dos. Modelação matemática como método de ensino para o ENEM. 2017. 86f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017. http://hdl.handle.net/11612/889 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Modelagem Matemática
Modelação Matemática
ENEM
Método de ensino
Mathematica Modeling
Mathematical Molding
Teaching Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Modelagem Matemática
Modelação Matemática
ENEM
Método de ensino
Mathematica Modeling
Mathematical Molding
Teaching Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Santos, André Luiz Moraes dos
Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
topic_facet Modelagem Matemática
Modelação Matemática
ENEM
Método de ensino
Mathematica Modeling
Mathematical Molding
Teaching Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Analyzing the greatest exam of access to higher education in our country, ENEM, it was noticed that its dimension, concerning the number of enrollment and importance to educational programs and to the access to higher education institutions, is surprisingly remarkable, making it the second-highest evaluation in the world. From this analysis, we perceive a relation between Mathematics esams and the Mathematical Modeling, mainly on ENEM’s the former reference, thus allowing a comparison of the steps of the so-called Mathematical Molding, that is, the Mathematical Modeling used as a methodology of the teaching of Mathematics. The stages of Mathematical Molding are identified on ENEM’s Mathematics questions through numerous examples of solved questions from previous editions. The Mathematical Molding is presented as a teaching-learning method, which is not necessarily the same as a method or technique for solving ENEM Mathematics questions.
author_additional Fernandes, Alcione Marques
author_additionalStr Fernandes, Alcione Marques
format Dissertação
author Santos, André Luiz Moraes dos
title Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
title_short Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
title_full Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
title_fullStr Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
title_full_unstemmed Modelação matemática como método de ensino para o ENEM
title_sort modelação matemática como método de ensino para o enem
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11612/889
_version_ 1787134983210532864
score 11.755432