Dissertação

Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica

This work proposes an approach to teaching statistical topics in secondary technical education, taking as reference the procedures adopted by mathematical modeling and inserted in a investigation environment, contextualized and interdisciplinary. Previously, to make feasible these relationships,...

ver descrição completa

Autor principal: Soares, José Aílton Rodrigues
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/894
id ir-11612-894
recordtype dspace
spelling ir-11612-8942019-05-25T06:19:24Z Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica Soares, José Aílton Rodrigues Costa, Eudes Antonio da Souza, Wallysonn Alves de Estatística Modelagem Matemática Aplicação Statistics Mathematical Modeling Application CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work proposes an approach to teaching statistical topics in secondary technical education, taking as reference the procedures adopted by mathematical modeling and inserted in a investigation environment, contextualized and interdisciplinary. Previously, to make feasible these relationships, it presents the definitions of the main statistical themes approached by the mathematics curriculum component in secondary education, based on the object of study. Then, in a synthetic way, it describes the ability and competences designated by the National Curricular Parameters (NCP) for the teaching of statistics, complemented by an analysis of the contents of textbooks, which demonstrate to be insufficient in basic technical education. In this, find a research on mathematical modeling, its history, concepts and processes. Also, contributions to the teaching of statistics, being considered a methodological tool in the orientation and direction of teaching, through the stages of interaction of the content approached, mathematization of the situation and evaluation of the results. An application in the caipira broiler has been proposed, which conducted to the analysis of two regression models to represent the relationship between the variables involved, being: linear model and quadratic model. The evaluation of the models allowed the choice of the most adequate regression, opting for the quadratic model because it presented a higher coefficient of explanation (R-squared). The culmination of the work reflects in the use of the “triple”: planning of actions, insertion of the contents to the reality of the students and in the established association between the several disciplines, as a tendency in the promotion of an effective learning. Este trabalho propõe uma abordagem de ensino de tópicos de estatística no ensino médio técnico, tendo como referência os procedimentos adotados pela modelagem matemática e inseridos num ambiente investigativo, contextualizado e interdisciplinar. Previamente, para viabilizar estas relações, apresenta as definições dos principais temas estatísticos abordados pela componente curricular matemática no ensino médio, fundamentando o objeto de estudo. Em seguida, de forma sintética, descreve as habilidades e competências designadas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) para o ensino de estatística, complementada por uma análise dos conteúdos de livros didáticos, que mostram ser insuficientes na formação básica técnica. Neste, encontra uma pesquisa sobre modelagem matemática, seu histórico, conceitos e processos. E ainda, contribuições para o ensino de estatística, sendo considerada uma ferramenta metodológica na orientação e direcionamento do ensino, por meio das etapas de interação do conteúdo abordado, matematização da situação e avaliação dos resultados. Tem-se como proposta uma aplicação na criação de frangos caipiras, que conduziu à análise de dois modelos de regressão para representar a relação entre as variáveis envolvidas, sendo estes: modelo linear e modelo quadrático. A avaliação dos modelos permitiu a escolha da regressão mais adequada, optando pelo modelo quadrático por apresentar maior coeficiente de explicação (R-quadrado). A culminância do trabalho reflete na utilização da “tríplice”: planejamento de ações, inserção dos conteúdos à realidade dos discentes e na associação estabelecida entre as diversas disciplinas, como tendência na promoção de um efetivo aprendizado. 2018-03-15T18:55:33Z 2018-03-15T18:55:33Z 2017-06-14 Dissertação SOARES, José Aílton Rodrigues. Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica.2017. 72f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2017. http://hdl.handle.net/11612/894 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Estatística
Modelagem Matemática
Aplicação
Statistics
Mathematical Modeling
Application
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Estatística
Modelagem Matemática
Aplicação
Statistics
Mathematical Modeling
Application
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Soares, José Aílton Rodrigues
Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
topic_facet Estatística
Modelagem Matemática
Aplicação
Statistics
Mathematical Modeling
Application
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work proposes an approach to teaching statistical topics in secondary technical education, taking as reference the procedures adopted by mathematical modeling and inserted in a investigation environment, contextualized and interdisciplinary. Previously, to make feasible these relationships, it presents the definitions of the main statistical themes approached by the mathematics curriculum component in secondary education, based on the object of study. Then, in a synthetic way, it describes the ability and competences designated by the National Curricular Parameters (NCP) for the teaching of statistics, complemented by an analysis of the contents of textbooks, which demonstrate to be insufficient in basic technical education. In this, find a research on mathematical modeling, its history, concepts and processes. Also, contributions to the teaching of statistics, being considered a methodological tool in the orientation and direction of teaching, through the stages of interaction of the content approached, mathematization of the situation and evaluation of the results. An application in the caipira broiler has been proposed, which conducted to the analysis of two regression models to represent the relationship between the variables involved, being: linear model and quadratic model. The evaluation of the models allowed the choice of the most adequate regression, opting for the quadratic model because it presented a higher coefficient of explanation (R-squared). The culmination of the work reflects in the use of the “triple”: planning of actions, insertion of the contents to the reality of the students and in the established association between the several disciplines, as a tendency in the promotion of an effective learning.
author_additional Costa, Eudes Antonio da
author_additionalStr Costa, Eudes Antonio da
format Dissertação
author Soares, José Aílton Rodrigues
title Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
title_short Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
title_full Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
title_fullStr Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
title_full_unstemmed Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica
title_sort modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de estatística na formação básica técnica
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11612/894
_version_ 1787134635605491712
score 11.755432