TCC

Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém

This work presents a study on the literary contribution in the formation of female readers in the center for women's recovery in Santarém, with emphasis on the application of the Remição pela Leitura project, an initiative of the National Council of Justice (CNJ) and sponsored by the states. The pro...

ver descrição completa

Autor principal: LIMA, Maria do Socorro Carvalho
Grau: TCC
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1246
id ir-123456789-1246
recordtype dspace
spelling ir-123456789-12462024-01-17T20:27:11Z Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém LIMA, Maria do Socorro Carvalho ABREU, Washington Luís dos Santos http://lattes.cnpq.br/9700754098681134 Leitor literário Remição de pena pela leitura Mulheres privadas de liberdade CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE This work presents a study on the literary contribution in the formation of female readers in the center for women's recovery in Santarém, with emphasis on the application of the Remição pela Leitura project, an initiative of the National Council of Justice (CNJ) and sponsored by the states. The project was undertaken in the Santarém prisons, where education in prisons also works, in the form of Youth and Adult Education (EJA). It is pointed out how the Redemption by Reading project contributes to the literary reading formation within the prison for women deprived of their liberty. In the development of the work, a bibliographic research was carried out, with access to material produced by the interns participating in that project. We verified the results in the development of reviews that assure the inmates the right to remission of sentence, that is, reduction of 4 days of their prison time to be served, per work read and reviewed, with a limit of up to 12 works per year, or 48 days/year. The work is accompanied by a teacher from the public state school system. Within this context, we seek to verify aspects related to the work of teaching in prison, the challenges and advances of teaching the formation of literary readers, taking into account conditions of physical structure, logistics, bibliographic collection and even the level of training of the project participants. The time frame for the research was the year 2021; The theoretical references used to support this study are based on COSSON (2009), which deals with the formation of the literary reader; FREIRE (2011) who develops the thesis that reading is transformative and liberating, ensuring the reader's autonomy; and CÂNDIDO (2011) which discusses the importance of literature and as a right for every person. The results indicated, according to the research, are of autonomy in thinking about the construction of arguments and in the development of ideas in the newsrooms, expressing a significant advance in the reading and argumentative capacity, verified in the results obtained in the research, guided by the question: working with the Does literary reading in women's prisons contribute to the citizen formation of female prisoners? Este trabalho apresenta um estudo sobre a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém, com ênfase na aplicação do projeto de Remição pela Leitura, de iniciativa do Conselho Nacional de Justiça (CNJ) e encampada pelos estados. O projeto foi assumido nas unidades prisionais de Santarém, onde funciona também a educação nas prisões, na modalidade de Educação de Jovens e Adultos ( EJA). Aponta-se de que forma o projeto de Remição pela Leitura contribui na formação leitora literária dentro do cárcere para as mulheres privadas de liberdade. No desenvolvimento do trabalho foi realizada pesquisa bibliográfica, com acesso a material produzido pelas internas participantes do referido projeto. Constatamos os resultados no desenvolvimento de resenhas que asseguram às detentas o direito à remição de pena, isto é, redução de 4 dias de seu tempo de prisão a cumprir, por obra lida e resenhada, tendo o limite de até 12 obras ao ano, ou 48 dias/ano. O trabalho tem o acompanhamento de um professor da rede pública de ensino estadual. Dentro desse contexto, buscamos verificar aspectos referentes ao trabalho dadocênciano cárcere, os desafios eavanços do ensino de formação de leitor literário levando em conta condições de estrutura física, logística, acervo bibliográfico e até mesmo o nível de formação das participantes do projeto. O recorte temporal para a pesquisa foi o ano de 2021; Os referenciais teóricos utilizados para embasar este estudo fundamentam-se em COSSON (2009), que trata sobre a formação do leitor literário; FREIRE (2011) que desenvolve a tese de que a leitura é transformadora e libertadora, assegurando a autonomia do leitor; e CÂNDIDO (2011) que discorre sobre a importância da literatura e como um direito a toda pessoa. Os resultados apontados, conforme a pesquisa, são de autonomia no pensar quanto construção de argumentos e no desenvolvimento de ideias nas redações, expressando um significativo avanço na capacidade leitora e argumentativa, constatados nos resultados obtidos na pesquisa, norteada pela questão: o trabalho com a leitura literária em presídios femininos contribui para a formação cidadã das presidiárias? 2024-01-17T20:26:34Z 2024-01-17T20:26:34Z 2022-07-08 TCC LIMA, Maria do Socorro Carvalho. Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de SantaréM. Orientador: Washington Luís dos Santos Abreu. 2022. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Língua Portuguesa) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1246 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1246 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Others UFOPA Instituto de CIências da Educação 1 PDF
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Leitor literário
Remição de pena pela leitura
Mulheres privadas de liberdade
CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE
spellingShingle Leitor literário
Remição de pena pela leitura
Mulheres privadas de liberdade
CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE
LIMA, Maria do Socorro Carvalho
Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
topic_facet Leitor literário
Remição de pena pela leitura
Mulheres privadas de liberdade
CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE
description This work presents a study on the literary contribution in the formation of female readers in the center for women's recovery in Santarém, with emphasis on the application of the Remição pela Leitura project, an initiative of the National Council of Justice (CNJ) and sponsored by the states. The project was undertaken in the Santarém prisons, where education in prisons also works, in the form of Youth and Adult Education (EJA). It is pointed out how the Redemption by Reading project contributes to the literary reading formation within the prison for women deprived of their liberty. In the development of the work, a bibliographic research was carried out, with access to material produced by the interns participating in that project. We verified the results in the development of reviews that assure the inmates the right to remission of sentence, that is, reduction of 4 days of their prison time to be served, per work read and reviewed, with a limit of up to 12 works per year, or 48 days/year. The work is accompanied by a teacher from the public state school system. Within this context, we seek to verify aspects related to the work of teaching in prison, the challenges and advances of teaching the formation of literary readers, taking into account conditions of physical structure, logistics, bibliographic collection and even the level of training of the project participants. The time frame for the research was the year 2021; The theoretical references used to support this study are based on COSSON (2009), which deals with the formation of the literary reader; FREIRE (2011) who develops the thesis that reading is transformative and liberating, ensuring the reader's autonomy; and CÂNDIDO (2011) which discusses the importance of literature and as a right for every person. The results indicated, according to the research, are of autonomy in thinking about the construction of arguments and in the development of ideas in the newsrooms, expressing a significant advance in the reading and argumentative capacity, verified in the results obtained in the research, guided by the question: working with the Does literary reading in women's prisons contribute to the citizen formation of female prisoners?
author_additional ABREU, Washington Luís dos Santos
author_additionalStr ABREU, Washington Luís dos Santos
format TCC
author LIMA, Maria do Socorro Carvalho
title Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
title_short Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
title_full Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
title_fullStr Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
title_full_unstemmed Projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de Santarém
title_sort projeto remição pela leitura: a contribuição literária na formação de leitoras no centro de recuperação feminino de santarém
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1246
_version_ 1829179708834578432
score 11.755432