TCC

Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia

This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. Therefore, it was developed a bibliog...

ver descrição completa

Autor principal: BRANCHES, Messias Viana
Grau: TCC
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1278
id ir-123456789-1278
recordtype dspace
spelling ir-123456789-12782024-01-24T17:43:28Z Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia BRANCHES, Messias Viana SANTOS, Rodrigo Medeiros dos http://lattes.cnpq.br/4147392589407409 Gráficos Educação Estatística Estatística Informação CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. Therefore, it was developed a bibliographic research in which was listed articles published in newspapers, magazines and websites, characterizing itself as a descriptive research. The main results point the weaknesses in the proper use of statistical tools, such as: bars of graphics with disproportional widths and sizes, incompatibility of the data labels with the values of the vertical axis, absence of the ordinate axis, omission of zero and interruption of the scale at the beginning of the vertical axis in line graphics inadvertently, imprecision of allegorical figures within pictograms etc. It was noticed that there is a need a better statistical training of the professionals of the press, because the graphic communication is being used in an inadequate way by the mass media sometimes. In addition to the need of a population literate statistically. Esta pesquisa teve como objetivo abordar e analisar os erros contidos em gráficos estatísticos publicados na mídia, buscando a construção de subsídios para a interpretação e análise crítica dessas ferramentas no contexto das práticas de letramento estatístico. Para tanto foi desenvolvido uma pesquisa de natureza bibliográfica na quais foram arroladas matérias publicadas em jornais, revistas e sites, caracterizando-se, assim, como uma pesquisa descritiva. Os principais resultados apontam fragilidades na utilização adequada das ferramentas estatísticas, tais como: barras dos gráficos com larguras e tamanhos desproporcionais, Incompatibilidade dos rótulos dos dados com os valores do eixo vertical, ausência do eixo das ordenadas, omissão do zero e interrupção da escala no início do eixo vertical em gráficos de linhas de forma inadvertida, Imprecisão das figuras alegóricas dentro de pictogramas etc. A partir dos resultados conclui-se que há necessidade de uma melhor formação estatística dos profissionais da imprensa, pois a comunicação gráfica está sendo utilizada, algumas vezes, de maneira inadequada pelos meios de comunicação. Além da necessidade de uma população estatisticamente letrada. 2024-01-24T17:27:39Z 2024-01-24T17:27:39Z 2019-12-17 TCC BRANCHES, Messias Viana. Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia. Orientador: Rodrigo dos Santos Medeiros. 2019. 48 f.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências da Educação- ICED, Curso de Licenciatura Integrada em Matemática e Física, Santarém, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1278 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1278 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Not applicable UFOPA Instituto de CIências da Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Gráficos
Educação Estatística
Estatística
Informação
CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Gráficos
Educação Estatística
Estatística
Informação
CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA
BRANCHES, Messias Viana
Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
topic_facet Gráficos
Educação Estatística
Estatística
Informação
CNPQ:: CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA
description This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. Therefore, it was developed a bibliographic research in which was listed articles published in newspapers, magazines and websites, characterizing itself as a descriptive research. The main results point the weaknesses in the proper use of statistical tools, such as: bars of graphics with disproportional widths and sizes, incompatibility of the data labels with the values of the vertical axis, absence of the ordinate axis, omission of zero and interruption of the scale at the beginning of the vertical axis in line graphics inadvertently, imprecision of allegorical figures within pictograms etc. It was noticed that there is a need a better statistical training of the professionals of the press, because the graphic communication is being used in an inadequate way by the mass media sometimes. In addition to the need of a population literate statistically.
author_additional SANTOS, Rodrigo Medeiros dos
author_additionalStr SANTOS, Rodrigo Medeiros dos
format TCC
author BRANCHES, Messias Viana
title Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
title_short Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
title_full Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
title_fullStr Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
title_full_unstemmed Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
title_sort análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1278
_version_ 1829179667726204928
score 11.755432