/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
TCC
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível
The present work seeks to develop mechanisms that help in the learning of mathematics, from an experimental and investigative perspective. One of its objectives is to discuss how the articulation between educational technologies and mathematical teachings can contribute to the integral formation...
Autor principal: | AZEVEDO, Julio Fernandes Ramos |
---|---|
Grau: | TCC |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1335 |
id |
ir-123456789-1335 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-123456789-13352024-01-31T22:13:31Z Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível AZEVEDO, Julio Fernandes Ramos MAFRA, José Ricardo de Souza Educação Tecnologias Educacionais Educação integral Robótica CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS The present work seeks to develop mechanisms that help in the learning of mathematics, from an experimental and investigative perspective. One of its objectives is to discuss how the articulation between educational technologies and mathematical teachings can contribute to the integral formation of the student. The development of the proposal seeks to explore the educational potential of robotics kits and dynamic learning platform software. Its basic premise is the ability to learn through manipulative aspects and assembly models, capable of stimulating creativity, thus configuring mathematical activities in geometry and arithmetic. The methodological design of the investigation is related to interaction, through the formation of teams to follow a line of elaboration of procedural attitudes, based on the elaboration and application of experimental educational activities. The research was carried out in upper elementary school classes, in a full-time school. The results point to the capacity for collaborative work, based on the scientific dissemination of technological elements being effectively proposed, in addition to learning about teamwork, aiming at effective learning in the classroom, which consists in the division of tasks to optimize the time and in carrying out educational tasks. O presente trabalho procura desenvolver mecanismos que auxiliem no aprendizado da matemática, em uma perspectiva experimental e investigativa. Tem como um de seus objetivos, discutir como a articulação entre as tecnologias educacionais e ensinamentos matemáticos, podem contribuir para a formação integral do discente. O desenvolvimento da proposta procura explorar as potencialidades educativas em de kit’s de robótica e softwares de plataformas dinâmicas de aprendizagens. Tem como premissa básica, a capacidade de aprendizagens através de aspectos manipulativos e modelos de montagem, capazes de estimular a criatividade, configurando assim atividades matemáticas de geometria e aritmética. O desenho metodológico da investigação está relacionado com a interação, através da formação de equipes para seguir uma linha de elaboração de atitudes procedimentais, com base na elaboração e aplicação de atividades educacionais experimentais. A pesquisa foi desenvolvida em turmas do ensino fundamental maior, em uma escola de tempo integral. Os resultados apontam a capacidade de trabalho colaborativo, com base na divulgação científica de elementos tecnológicos serem efetivamente propostos, além do aprendizado sobre o trabalho em equipe, visando uma aprendizagem efetiva em sala de aula, em que consiste na divisão de tarefas para a otimização do tempo e na realização de tarefas educacionais. 2024-01-31T21:58:36Z 2024-01-31T21:58:36Z 2021 TCC MAFRA, José Ricardo de Souza. Tecnologias educacionais e educação integral: uma interface possível. Orientador: José Ricardo e Souza Mafra. 2021. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (licenciado em matemática e física) - Programa de ciências exatas, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém: UFOPA, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1335 acesso em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1335 pt_BR Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Others UFOPA Instituto de Ciências da Educação - ICED. PDF |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
collection |
DSpace |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Tecnologias Educacionais Educação integral Robótica CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS |
spellingShingle |
Educação Tecnologias Educacionais Educação integral Robótica CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS AZEVEDO, Julio Fernandes Ramos Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
topic_facet |
Educação Tecnologias Educacionais Educação integral Robótica CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS |
description |
The present work seeks to develop mechanisms that help in the learning of
mathematics, from an experimental and investigative perspective. One of its
objectives is to discuss how the articulation between educational technologies
and mathematical teachings can contribute to the integral formation of the
student. The development of the proposal seeks to explore the educational
potential of robotics kits and dynamic learning platform software. Its basic
premise is the ability to learn through manipulative aspects and assembly models,
capable of stimulating creativity, thus configuring mathematical activities in
geometry and arithmetic. The methodological design of the investigation is
related to interaction, through the formation of teams to follow a line of elaboration
of procedural attitudes, based on the elaboration and application of experimental
educational activities. The research was carried out in upper elementary school
classes, in a full-time school. The results point to the capacity for collaborative
work, based on the scientific dissemination of technological elements being
effectively proposed, in addition to learning about teamwork, aiming at effective
learning in the classroom, which consists in the division of tasks to optimize the
time and in carrying out educational tasks. |
author_additional |
MAFRA, José Ricardo de Souza |
author_additionalStr |
MAFRA, José Ricardo de Souza |
format |
TCC |
author |
AZEVEDO, Julio Fernandes Ramos |
title |
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
title_short |
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
title_full |
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
title_fullStr |
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
title_full_unstemmed |
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
title_sort |
tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível |
publisher |
Universidade Federal do Oeste do Pará |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1335 |
_version_ |
1829179831493853184 |
score |
11.755432 |