TCC

Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde

The study of health education addresses a historical and evolutionary content of education and has its education oriented to education in thematic axes: study of three axes permanent, continuing and popular education. The present work analyzed the contributions of popular education to the health pro...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Amanda Prata de
Outros Autores: PONTES, Darlene da Silva
Grau: TCC
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2077
id ir-123456789-2077
recordtype dspace
spelling ir-123456789-20772024-10-07T22:26:10Z Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde OLIVEIRA, Amanda Prata de PONTES, Darlene da Silva REIS, Elaine Cristiny Evangelista dos http://lattes.cnpq.br/4636429297569392 Educação em Saúde Promoção da Saúde Educação Popular CNPQ:: CIÊNCIAS DA SAÚDE The study of health education addresses a historical and evolutionary content of education and has its education oriented to education in thematic axes: study of three axes permanent, continuing and popular education. The present work analyzed the contributions of popular education to the health promotion of researchers. The objective is analyze the contributions of Popular Health Education to health promotion. The theme was born from discussions in the classroom to arouse interest more intensely in the health theme, since it is still a new and little merged approach to health in the subject of health, since it is still a new and little fused approach to health. on the subject. This is a study of Integrative Literature Review - RIL, carried out at the Virtual Health Library - BVS, using as inclusion criteria: full-text articles, in Portuguese, covering the theme of popular health education, disseminated and indexed in the databases: BDENF, LILACS, MEDLINE, from 2011 to 2021. The search was performed using the descriptors: Health Education and Health Promotion. After the synthesis of the integrity of the publications resulting from the collection in the VHL, using the proper health descriptions and based on the integrity of inclusion, reading the articles, reading the reading of the materials, remain in the RIL, new articles. In fact, of the nine articles selected for the study, they presented active methodologies, such as five cordel literature, multiprofessional actions in UBS, community radio, conversation circles, student competitions. There was no predominance of a single active methodology, but all of them were used with emphasis especially for dialogue, appreciation of knowledge and autonomy of the participants. However, all of them do not cover the scope of Primary Health Care, as this is considered a gateway to the SUS. Popular health education is still a challenging way of promoting health, but no longer utopian like the decades, the basis of its evolution through academic project units that, through their extension projects, seek to improve and train their future professionals, to build the bi model and explain the continuous maintenance with communities and exchange of knowledge, in order to meet the real needs for the needs of creating bonds. To carry out this study, some challenges were, such as the low expression of bibliographic articles, this fact was observed during the data search, which is probably little known 9 in universities. Therefore, bringing this theme and stimulating the debate on the subject is necessary, since, in the northern region, little is discussed about EPS. O estudo de educação em saúde aborda um conteúdo histórico e evolutivo da educação e têm a sua concepção orientada em três eixos temáticos: educação permanente, educação continuada e educação popular. O presente trabalho buscará analisar as contribuições da educação popular para a promoção da saúde dos indivíduos. Em seu objetivo está a análise das contribuições da Educação Popular em Saúde para a promoção da saúde. O interesse pelo tema nasceu de discussões em sala de aula suscitando o anseio de adentrar mais intensamente ao assunto estudado visto que o mesmo ainda é uma abordagem muito nova e pouco difundida no campo da saúde. Trata-se de um estudo de Revisão Integrativa de Literatura- RIL, realizado na Biblioteca Virtual de Saúde- BVS, usando como critérios de inclusão: artigos na íntegra, em português, que retratam a temática referente à educação popular em saúde, publicados e indexados nos bancos de dados: BDENF, LILACS, MEDLINE, no período de 2011 a 2021. A busca foi feita utilizando os descritores: Educação em Saúde e Promoção da Saúde. Após a síntese criteriosa das publicações resultantes de coleta na BVS, utilizando os devidos descritores de saúde e usando como base os critérios de inclusão, leitura do título dos artigos, leitura na íntegra dos materiais, permaneceram na RIL, nove artigos. Dos nove artigos selecionados para o estudo, cinco apresentaram metodologias ativas, tais como, literatura de cordel, ações de multiprofissionais em UBS, rádio comunitária, rodas de conversas, gincanas estudantis. Não se observou a predominância de uma única metodologia ativa, mas todas que foram utilizadas deram ênfase especialmente para o diálogo, valorização dos saberes e autonomia dos participantes. No entanto, todas elas ocorreram no âmbito da Atenção Primária à Saúde, visto que esta é considerada como a porta de entrada para o SUS. Por fim, a educação popular em saúde ainda é uma forma desafiadora de promover saúde, porém não mais utópica como a algumas décadas, têm base da sua evolução por meio das unidades acadêmicas que, através de seus projetos de extensão, muito buscaram se aprimorar e capacitar seus futuros profissionais, para desconstruir o modelo biologista e explanar o continuo convívio com comunidades para assim criar vínculos e trocas de saberes, a fim de atender as reais necessidades das populações. Para a realização desse estudo, alguns desafios foram encontrados, como a pouca expressividade de artigos bibliográficos que retratam a EPS, tal fato 7 foi observado durante a realização da busca dos dados, o que demonstrou que a temática é pouco discutida nas universidades. Por isso, trazer essa temática e estimular o debate sobre o assunto se faz necessário, visto que, na região norte pouco se discute sobre a EPS. 2024-10-07T22:18:46Z 2024-10-07T22:18:46Z 2022-02-09 TCC OLIVEIRA, Amanda Prata de. PONTES, Darlene da Silva. Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde. Orientadora: Elaine Cristiny Evangelista dos Reis. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Interdisciplinar em Saúde) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2077 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2077 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Not applicable UFOPA Instituto de Saúde Coletiva PDF
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Educação Popular
CNPQ:: CIÊNCIAS DA SAÚDE
spellingShingle Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Educação Popular
CNPQ:: CIÊNCIAS DA SAÚDE
OLIVEIRA, Amanda Prata de
Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
topic_facet Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Educação Popular
CNPQ:: CIÊNCIAS DA SAÚDE
description The study of health education addresses a historical and evolutionary content of education and has its education oriented to education in thematic axes: study of three axes permanent, continuing and popular education. The present work analyzed the contributions of popular education to the health promotion of researchers. The objective is analyze the contributions of Popular Health Education to health promotion. The theme was born from discussions in the classroom to arouse interest more intensely in the health theme, since it is still a new and little merged approach to health in the subject of health, since it is still a new and little fused approach to health. on the subject. This is a study of Integrative Literature Review - RIL, carried out at the Virtual Health Library - BVS, using as inclusion criteria: full-text articles, in Portuguese, covering the theme of popular health education, disseminated and indexed in the databases: BDENF, LILACS, MEDLINE, from 2011 to 2021. The search was performed using the descriptors: Health Education and Health Promotion. After the synthesis of the integrity of the publications resulting from the collection in the VHL, using the proper health descriptions and based on the integrity of inclusion, reading the articles, reading the reading of the materials, remain in the RIL, new articles. In fact, of the nine articles selected for the study, they presented active methodologies, such as five cordel literature, multiprofessional actions in UBS, community radio, conversation circles, student competitions. There was no predominance of a single active methodology, but all of them were used with emphasis especially for dialogue, appreciation of knowledge and autonomy of the participants. However, all of them do not cover the scope of Primary Health Care, as this is considered a gateway to the SUS. Popular health education is still a challenging way of promoting health, but no longer utopian like the decades, the basis of its evolution through academic project units that, through their extension projects, seek to improve and train their future professionals, to build the bi model and explain the continuous maintenance with communities and exchange of knowledge, in order to meet the real needs for the needs of creating bonds. To carry out this study, some challenges were, such as the low expression of bibliographic articles, this fact was observed during the data search, which is probably little known 9 in universities. Therefore, bringing this theme and stimulating the debate on the subject is necessary, since, in the northern region, little is discussed about EPS.
author_additional REIS, Elaine Cristiny Evangelista dos
author_additionalStr REIS, Elaine Cristiny Evangelista dos
format TCC
author OLIVEIRA, Amanda Prata de
author2 PONTES, Darlene da Silva
author2Str PONTES, Darlene da Silva
title Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
title_short Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
title_full Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
title_fullStr Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
title_full_unstemmed Contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
title_sort contribuições da educação popular em saúde para a promoção da saúde
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/2077
_version_ 1829179813313642496
score 11.755432