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Dissertação
Empreendedorismo de impacto social: o design thinking e a valorização do conhecimento tradicional
The dialogical relationship between design and traditional communities, based on collaboration, aims to preserve and value traditions, a relationship that strengthens local innovative processes, strengthening social and environmental quality concepts. The research comes from the perspective of th...
Autor principal: | TAPAJÓS, Bárbara Fonseca Pinheiro Leão |
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Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/761 |
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ir-123456789-7612023-01-26T16:51:43Z Empreendedorismo de impacto social: o design thinking e a valorização do conhecimento tradicional TAPAJÓS, Bárbara Fonseca Pinheiro Leão NUNES, Kariane Mendes http://lattes.cnpq.br/9309973943729721 https://orcid.org/0000-0003-2178-0336 Design Comunidade Tradicional Bionegócios CNPQ:: Engenharias The dialogical relationship between design and traditional communities, based on collaboration, aims to preserve and value traditions, a relationship that strengthens local innovative processes, strengthening social and environmental quality concepts. The research comes from the perspective of the problem experienced by a group of women in a traditional Community located in the Tapajos National Forest, which has as is subsistence the sale of vegetable oils from Amazonian species, which are extracted by hand, however, are sold as commodities, with low added value. In this sense, the work aimed to foster female empowerment and a culture of entrepreneurship among women who carry out craft work in traditional communities in the Amazon. For that, a methodological process of Design Thinking innovation was applied, which is based on the tripod: empathy, collaboration and experimentation, where the human being (the customer) is considered the center of the process. The results obtained were the visual identity, creation of the method that will serve as a basis for carrying out the training workshops, to obtain new bioproducts based on raw material from the Amazon, a market strategy plan, the empowerment of women representatives of the Community and the added value to activities carried out through traditional knowledge. Based on the results obtained, it is concluded that the application of the Design Thinking tool from the perspective of the concepts of innovation and entrepreneurship, added value to biobusiness, raising in these women the recognition of the importance of activities they carry out in the Community from the value they carry by traditional knowledge. A relação dialógica entre o design e comunidades tradicionais baseada na colaboração tem como intuito preservar e valorizar as tradições, fortalecendo os processos inovadores locais e os conceitos de qualidade socioambiental. A pesquisa surge sob a ótica da problemática vivenciada por um coletivo de mulheres em uma comunidade tradicional localizada na Floresta Nacional do Tapajós, a qual tem como subsistência a venda de óleos vegetais de espécies amazônicas, que são extraídos artesanalmente, entretanto, são vendidos como commodities com baixo valor agregado. Nesse sentido, o trabalho teve como objetivo fomentar o empoderamento feminino e a cultura do empreendedorismo no coletivo de mulheres na comunidade São Domingos, a fim de estabelecer um bionegócio. Para tanto, foi aplicado um processo metodológico de inovação Design Thinking, que é baseado no tripé: empatia, colaboração e experimentação, onde o ser humano (o cliente) é considerado o centro do processo. Os resultados obtidos foram a Identidade visual, criação do método que servirá como base para realização das oficinas de capacitação, para obtenção de novos bioprodutos baseados na matéria prima da Amazônia, um plano de estratégia de mercado, o empoderamento das mulheres representantes da comunidade e o valor agregado as atividades realizadas através do conhecimento tradicional. Com base nos resultados obtidos conclui-se que a aplicação da ferramenta do Design Thinking sob a ótica dos conceitos de inovação e empreendedorismo, agregou valor ao bionegócio, suscitando nessas mulheres o reconhecimento da importância das atividades que exercem na comunidade a partir do valor que carregam pelo conhecimento tradicional. 2023-01-26T16:47:08Z 2023-01-26T16:47:08Z 2022-05-30 Dissertation TAPAJÓS, Bárbara Fonseca Pinheiro Leão. Empreendedorismo de impacto social: o design thinking e a valorização do conhecimento tradicional. Orientadora: Kariane Mendes Nunes. 2022. 70 f.: il. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Engenharia e Geociências, Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional em Propriedade Intelectual - PROFNIT, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/761 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/761 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação UFOPA Instituto de Engenharia e Geociências 1 CD - Rom |
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Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
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comes from the perspective of the problem experienced by a group of women in a traditional
Community located in the Tapajos National Forest, which has as is subsistence the sale of
vegetable oils from Amazonian species, which are extracted by hand, however, are sold as
commodities, with low added value. In this sense, the work aimed to foster female
empowerment and a culture of entrepreneurship among women who carry out craft work in
traditional communities in the Amazon. For that, a methodological process of Design
Thinking innovation was applied, which is based on the tripod: empathy, collaboration and
experimentation, where the human being (the customer) is considered the center of the
process. The results obtained were the visual identity, creation of the method that will serve as
a basis for carrying out the training workshops, to obtain new bioproducts based on raw
material from the Amazon, a market strategy plan, the empowerment of women
representatives of the Community and the added value to activities carried out through
traditional knowledge. Based on the results obtained, it is concluded that the application of the
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entrepreneurship, added value to biobusiness, raising in these women the recognition of the
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