Dissertação

O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro

This research shows a possibility of teaching the history through the heritage education in Mosqueiro Island – administrative district of Belém, capital of the State of Pará. It was developed at Honorato Filgueiras school, of the state public network, with third year high school students, of the mor...

ver descrição completa

Autor principal: TAVARES, Daniel Rodrigues
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10597
id ir-2011-10597
recordtype dspace
spelling ir-2011-105972020-08-24T14:09:18Z O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro TAVARES, Daniel Rodrigues PEÑAROCHA, Pere Petit http://lattes.cnpq.br/8376409779394321 KETTLE, Wesley Oliveira http://lattes.cnpq.br/9421187953739248 Ensino de História Educação patrimonial Patrimônio cultural Conhecimento histórico escolar Mosqueiro (PA) Brazilian military regime Heritage education Cultural heritage Historical school knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR ENSINO DE HISTÓRIA This research shows a possibility of teaching the history through the heritage education in Mosqueiro Island – administrative district of Belém, capital of the State of Pará. It was developed at Honorato Filgueiras school, of the state public network, with third year high school students, of the morning shift – two classes of 2017 and two of 2018. The narrative is constructed by discussing cultural heritage, history and its teaching, heritage education, memory, identity, citizenship, in a relation between what the learners understand of these concepts and what authors / historians present in their academic production regarding. Just as it relates the rubber economy in Belém at the turn of the XIX century to XX with the local History of Mosqueiro. The cultural assets mentioned in the research on what students understood as cultural heritage in Mosqueiro arose at the turn of the 1800s to the 1900s, with a certain connection with the rubber trade of Belém. Writing dialogues with public History, when publicizing the teaching strategy through the WhatsApp and a Facebook page, which were used to share the practice of teaching history and the pedagogical product: a didactic text – “History Teaching and heritage education in Mosqueiro” Este trabalho apresenta uma possibilidade de ensinar História por meio da Educação Patrimonial na Ilha de Mosqueiro – distrito administrativo de Belém, capital do Estado do Pará. Foi desenvolvido na escola Honorato Filgueiras, da rede pública estadual, com alunos do terceiro ano do Ensino Médio, do turno da manhã – duas turmas de 2017 e duas de 2018. A narrativa se constrói discutindo Patrimônio Cultural, História e seu ensino, Educação Patrimonial, Memória, Identidade, Cidadania, numa relação entre o que os educandos entendem desses conceitos e o que autores/historiadores apresentam em sua produção acadêmica a respeito. Assim como relaciona a economia da borracha em Belém na virada do século XIX para XX com a história local de Mosqueiro. Os bens culturais mencionados na pesquisa sobre o que os alunos entendiam como Patrimônio Cultural em Mosqueiro surgiram na virada dos 1800 para os 1900, com uma determinada conexão com o comércio gomífero de Belém. A escrita dialoga com a história pública, quando da divulgação da estratégia de ensino por meio do WhatsApp e de uma página no Facebook, que foram utilizados para compartilhar a prática de ensino de história e o produto pedagógico: um texto didático – “Ensino de História e Educação Patrimonial em Mosqueiro” SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação 2019-02-12T15:51:47Z 2019-02-12 2019-02-12T15:51:47Z 2019-01-25 Dissertação TAVARES, Daniel Rodrigues. O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro. 2019. 216 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10597. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10597 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de História
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Conhecimento histórico escolar
Mosqueiro (PA)
Brazilian military regime
Heritage education
Cultural heritage
Historical school knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle Ensino de História
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Conhecimento histórico escolar
Mosqueiro (PA)
Brazilian military regime
Heritage education
Cultural heritage
Historical school knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
TAVARES, Daniel Rodrigues
O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
topic_facet Ensino de História
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Conhecimento histórico escolar
Mosqueiro (PA)
Brazilian military regime
Heritage education
Cultural heritage
Historical school knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
description This research shows a possibility of teaching the history through the heritage education in Mosqueiro Island – administrative district of Belém, capital of the State of Pará. It was developed at Honorato Filgueiras school, of the state public network, with third year high school students, of the morning shift – two classes of 2017 and two of 2018. The narrative is constructed by discussing cultural heritage, history and its teaching, heritage education, memory, identity, citizenship, in a relation between what the learners understand of these concepts and what authors / historians present in their academic production regarding. Just as it relates the rubber economy in Belém at the turn of the XIX century to XX with the local History of Mosqueiro. The cultural assets mentioned in the research on what students understood as cultural heritage in Mosqueiro arose at the turn of the 1800s to the 1900s, with a certain connection with the rubber trade of Belém. Writing dialogues with public History, when publicizing the teaching strategy through the WhatsApp and a Facebook page, which were used to share the practice of teaching history and the pedagogical product: a didactic text – “History Teaching and heritage education in Mosqueiro”
author_additional PEÑAROCHA, Pere Petit
author_additionalStr PEÑAROCHA, Pere Petit
format Dissertação
author TAVARES, Daniel Rodrigues
title O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
title_short O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
title_full O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
title_fullStr O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
title_full_unstemmed O ensino de História por meio da educação patrimonial na Ilha de Mosqueiro
title_sort o ensino de história por meio da educação patrimonial na ilha de mosqueiro
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10597
_version_ 1787148787208159232
score 11.675088