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Dissertação
Uma concepção de educação a partir do diálogo em Gadamer e Freire
This is a qualitative and bibliographical study, based on the philosophical hermeneutics of Gadamer, Freire's critical pedagogy and phenomenology, carried out in the academic master's degree at PPED, at ICED, UFPA, Belém campus. of the concept of dialogue in the authors mentioned. The main object...
Autor principal: | SILVA NETO, Francisco Bezerra da |
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Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10896 |
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ir-2011-10896 |
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ir-2011-108962019-09-25T21:11:16Z Uma concepção de educação a partir do diálogo em Gadamer e Freire SILVA NETO, Francisco Bezerra da SEIBT, Cezar Luís http://lattes.cnpq.br/7464213317216078 Diálogo Tradição Educação Hermenêutica filosófica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE EDUCAÇÃO This is a qualitative and bibliographical study, based on the philosophical hermeneutics of Gadamer, Freire's critical pedagogy and phenomenology, carried out in the academic master's degree at PPED, at ICED, UFPA, Belém campus. of the concept of dialogue in the authors mentioned. The main objective of this study is to rethink education from the dialogical perspectives of Gadamer and Freire, and specifically: to reflect on the contribution of Gadamer's philosophical hermeneutics to education; articulate some concepts of philosophical hermeneutics with the concept of dialogue in Gadamer; and, to establish relations between the conceptions of dialogical education in Gadamer and Freire with the question of the autonomy of the student. The guiding questions are as follows: 1. What kind of human being do we want to form, bearing in mind the contemporary context? And, therefore, 2. What education do we want, for what, for whom and based on what principles? As for the theoretical methodological reference, this work prioritizes Gadamer, in Truth and Method I and II (1999 and 2002, respectively) and Hermeneutics in Retrospective (2012); and Freire, in the works Education as a Practice of Freedom (1967), Pedagogy of the Oppressed (1987) and Pedagogy of Autonomy (2005). The contribution of interpreters of philosophical hermeneutics such as Flickinger, Rohden and Hermann is taken into account, as well as other important authors of education, such as Saviani. As a result we have reached the conclusion that education can never underestimate tradition, for as historical beings we are always in a given tradition. The language and, therefore, the dialogue intermediate the relation of the interpreter with the otherness. Education for the autonomy and citizenship of learners is most effective when it takes the living dialogue as a presupposition and establishes itself in a climate of intersubjectivity. Trata-se de estudo qualitativo e bibliográfico, aportado na hermenêutica filosófica de Gadamer, na pedagogia crítica de Freire e na fenomenologia, realizado no mestrado acadêmico no PPGED, do ICED, UFPA, campus de Belém. Nele visa-se discutir a educação a partir do conceito de diálogo nos autores mencionados. Objetiva-se em linhas gerais, a partir do mesmo, repensar a educação segundo as perspectivas dialógicas de Gadamer e Freire, e, especificamente: refletir sobre a contribuição da hermenêutica filosófica de Gadamer à educação; articular alguns conceitos da hermenêutica filosófica com o conceito de diálogo em Gadamer; e, estabelecer relações entre as concepções de educação dialógica em Gadamer e Freire com a questão da autonomia do educando. As questões norteadoras são as seguintes: 1. Que tipo de ser humano queremos formar, tendo presente o contexto contemporâneo? E, por conseguinte, 2. Que educação queremos, para quê, para quem e pautada em quais princípios? Quanto ao referencial teórico metodológico esse trabalho prioriza Gadamer, nas obras Verdade e Método I e II (1999 e 2002, respectivamente) e Hermenêutica em Retrospectiva (2012); e, Freire, nas obras Educação como Prática de Liberdade (1967), Pedagogia do Oprimido (1987) e Pedagogia da Autonomia (2005). A contribuição de intérpretes da hermenêutica filosófica como Flickinger, Rohden e Hermann é levada em consideração, e também outros autores importantes da educação, como Saviani. Como resultados se chegou a conclusão que a educação não pode jamais menosprezar a tradição, pois enquanto seres históricos já estamos sempre em uma dada tradição. A linguagem e, portanto, o diálogo intermedia a relação do intérprete com a alteridade. A educação para a autonomia e cidadania dos educandos é mais efetiva quando toma o diálogo vivo como pressuposto e se instaura em um clima de intersubjetividade. 2019-04-08T19:36:03Z 2019-04-08T19:36:03Z 2018-02-28 Dissertação SILVA NETO, Francisco Bezerra da. Uma concepção de educação a partir do diálogo em Gadamer e Freire. Orientador: Cezar Luís Seibt. 2018. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10896. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10896 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação 1 CD-ROM |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
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This is a qualitative and bibliographical study, based on the philosophical hermeneutics of
Gadamer, Freire's critical pedagogy and phenomenology, carried out in the academic master's
degree at PPED, at ICED, UFPA, Belém campus. of the concept of dialogue in the authors
mentioned. The main objective of this study is to rethink education from the dialogical
perspectives of Gadamer and Freire, and specifically: to reflect on the contribution of
Gadamer's philosophical hermeneutics to education; articulate some concepts of philosophical
hermeneutics with the concept of dialogue in Gadamer; and, to establish relations between the
conceptions of dialogical education in Gadamer and Freire with the question of the autonomy
of the student. The guiding questions are as follows: 1. What kind of human being do we want
to form, bearing in mind the contemporary context? And, therefore, 2. What education do we
want, for what, for whom and based on what principles? As for the theoretical methodological
reference, this work prioritizes Gadamer, in Truth and Method I and II (1999 and 2002,
respectively) and Hermeneutics in Retrospective (2012); and Freire, in the works Education as
a Practice of Freedom (1967), Pedagogy of the Oppressed (1987) and Pedagogy of Autonomy
(2005). The contribution of interpreters of philosophical hermeneutics such as Flickinger,
Rohden and Hermann is taken into account, as well as other important authors of education,
such as Saviani. As a result we have reached the conclusion that education can never
underestimate tradition, for as historical beings we are always in a given tradition. The
language and, therefore, the dialogue intermediate the relation of the interpreter with the
otherness. Education for the autonomy and citizenship of learners is most effective when it
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