/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social
A narrative research focused on Environmental Education project towards reflective teachers trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practice were taken to basic schooling institutions in the outskirts of Belém, State of Pará, Brazil. University students in trai...
Autor principal: | GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
---|---|
Outros Autores: | ESPÍRITO SANTO, Ariadne Peres |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10968 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1653 |
id |
ir-2011-10968 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-109682020-08-04T13:44:44Z Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver ESPÍRITO SANTO, Ariadne Peres Pesquisa narrativa Prática docente Educação ambiental A narrative research focused on Environmental Education project towards reflective teachers trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practice were taken to basic schooling institutions in the outskirts of Belém, State of Pará, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; en developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching cureer; production of professional knowledge; and reflective attitudes. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Nesta pesquisa narrativa, focalizamos um projeto de Educação Ambiental, tendo em vista a formação de professores reflexivos sobre a própria prática, desde a formação inicial. O trabalho teve duração de dois semestres e culminou com a prática docente dos universitários em escolas de ensino fundamental na periferia de Belém, Pará, Brasil. Por meio de relatos escritos, buscamos identificar quais elementos formativos foram percebidos e valorizados pelos estudantes universitários nessa trajetória e os significados a eles atribuídos. Foram construídas quatro categorias de análise: significado da parceria com o sujeito mais experiente; sentimentos experimentados pelos sujeitos; significados atribuídos à experiência vivida; e avanços e dificuldades. A análise permitiu-nos identificar a vivência/construção de uma nova/outra cultura de formação; enfrentamento de problemas inerentes ao início da carreira docente; produção de saberes profissionais; e atitudes reflexivas. GONÇALVES, T. O. Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) 2019-04-15T19:43:55Z 2019-04-15T19:43:55Z 2005-06 Artigo de Periódico GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver; ESPIRITO SANTO, Ariadne Perez. Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 1, n. 2, p. 81-86, jun. 2005. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10968. Acesso em:. 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10968 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1653 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1653/2056 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Pesquisa narrativa Prática docente Educação ambiental |
spellingShingle |
Pesquisa narrativa Prática docente Educação ambiental GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
topic_facet |
Pesquisa narrativa Prática docente Educação ambiental |
description |
A narrative research focused on Environmental Education project towards reflective teachers trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practice were taken to basic schooling institutions in the outskirts of Belém, State of Pará, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; en developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching cureer; production of professional knowledge; and reflective attitudes. |
format |
Artigo |
author |
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
author2 |
ESPÍRITO SANTO, Ariadne Peres |
author2Str |
ESPÍRITO SANTO, Ariadne Peres |
title |
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
title_short |
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
title_full |
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
title_fullStr |
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
title_full_unstemmed |
Formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
title_sort |
formação inicial de professores: trajetória de um projeto de inserção social |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10968 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1653 |
_version_ |
1832603222031728640 |
score |
11.755432 |