/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda
The present study investigated the educational practices and parenting styles prevalent in mothers of low-income children and the relationship of these practices with the empathy of children. The research included the participation of 36 children, 9-11 years old, and their mothers. It was used as...
Autor principal: | SANTOS, Lorena Ribeiro dos |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11088 |
id |
ir-2011-11088 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-110882019-05-04T05:45:19Z Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda Mothers’ childrearing practices and empathy in low income children SANTOS, Lorena Ribeiro dos SILVA, Simone Souza da Costa e http://lattes.cnpq.br/9044423720257634 Psicologia educacional Crianças pobres - Educação Empatia Prática de ensino Educação afetiva Práticas educativas maternas Crianças de baixa renda CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA ANÁLISE EXPERIMENTAL DO COMPORTAMENTO: PROCESSOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS PSICOLOGIA EXPERIMENTAL The present study investigated the educational practices and parenting styles prevalent in mothers of low-income children and the relationship of these practices with the empathy of children. The research included the participation of 36 children, 9-11 years old, and their mothers. It was used as instruments the Sociodemographic Questionnaire, the Parental Styles Inventory and the Scale of Empathy for Children and Adolescents. The results indicate that scores of children's responses, regarding childrearing practices, were significantly lower than the scores of mothers, with a prevalence of negative practices in both perspectives. The parenting style is the predominant risk and below-average regular. It is found that higher levels of education of the children are related to higher levels of empathy. There is no correlation between maternal educational practices and levels of empathy. This study raised important information regarding childrearing practices, as the prevalence of negative practices in the surveyed mothers. The detection of this deficit raises the need for more comprehensive research on educational practices in low-income mothers, and the development of guidance and intervention programs that help mothers and fathers in the education provided to children. O presente estudo investigou as práticas educativas e os estilos parentais predominantes em mães de crianças de baixa renda e a relação destas práticas com a empatia das crianças. Participaram da pesquisa 36 crianças, de 9 a 11 anos de idade, e suas respectivas mães. Utilizou-se como instrumentos um Questionário Sociodemográfico, o Inventário de Estilos Parentais e a Escala de Empatia para Crianças e Adolescentes. Os resultados indicam que os escores das respostas das crianças, referentes às práticas educativas maternas, foram significativamente menores que os escores das mães, com prevalência das práticas negativas em ambas as perspectivas. O estilo parental predominante é o de risco e o regular abaixo da média. Verifica-se que maiores níveis de escolaridade das crianças se relacionam com níveis mais altos de empatia. Não há correlação entre as práticas educativas maternas e os níveis de empatia. Este estudo levantou informações importantes quanto às práticas educativas maternas, como a prevalência de práticas negativas nas mães investigadas. A detecção deste déficit suscita a necessidade de pesquisas mais abrangentes sobre as práticas educativas em mães de baixa renda, além do desenvolvimento de programas de orientação e intervenção que auxiliem mães e pais na educação dispensada aos filhos. 2019-05-03T20:01:12Z 2019-05-03T20:01:12Z 2012-03-30 Dissertação SANTOS, Lorena Ribeiro dos. Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda. 2012. 125 f. Orientadora: Simone Souza da Costa e Silva. Dissertação (Mestrado em Teoria e Pesquisa do Comportamento) - Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012. Disponível em: . Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11088 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Teoria e Pesquisa do Comportamento UFPA Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Psicologia educacional Crianças pobres - Educação Empatia Prática de ensino Educação afetiva Práticas educativas maternas Crianças de baixa renda CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA ANÁLISE EXPERIMENTAL DO COMPORTAMENTO: PROCESSOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS PSICOLOGIA EXPERIMENTAL |
spellingShingle |
Psicologia educacional Crianças pobres - Educação Empatia Prática de ensino Educação afetiva Práticas educativas maternas Crianças de baixa renda CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA ANÁLISE EXPERIMENTAL DO COMPORTAMENTO: PROCESSOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS PSICOLOGIA EXPERIMENTAL SANTOS, Lorena Ribeiro dos Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
topic_facet |
Psicologia educacional Crianças pobres - Educação Empatia Prática de ensino Educação afetiva Práticas educativas maternas Crianças de baixa renda CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA ANÁLISE EXPERIMENTAL DO COMPORTAMENTO: PROCESSOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS PSICOLOGIA EXPERIMENTAL |
description |
The present study investigated the educational practices and parenting styles prevalent in
mothers of low-income children and the relationship of these practices with the empathy of
children. The research included the participation of 36 children, 9-11 years old, and their
mothers. It was used as instruments the Sociodemographic Questionnaire, the Parental
Styles Inventory and the Scale of Empathy for Children and Adolescents. The results
indicate that scores of children's responses, regarding childrearing practices, were
significantly lower than the scores of mothers, with a prevalence of negative practices in
both perspectives. The parenting style is the predominant risk and below-average regular.
It is found that higher levels of education of the children are related to higher levels of
empathy. There is no correlation between maternal educational practices and levels of
empathy. This study raised important information regarding childrearing practices, as the
prevalence of negative practices in the surveyed mothers. The detection of this deficit
raises the need for more comprehensive research on educational practices in low-income
mothers, and the development of guidance and intervention programs that help mothers
and fathers in the education provided to children. |
author_additional |
SILVA, Simone Souza da Costa e |
author_additionalStr |
SILVA, Simone Souza da Costa e |
format |
Dissertação |
author |
SANTOS, Lorena Ribeiro dos |
title |
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
title_short |
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
title_full |
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
title_fullStr |
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
title_full_unstemmed |
Práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
title_sort |
práticas educativas maternas e empatia em crianças de baixa renda |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11088 |
_version_ |
1787148376770347008 |
score |
11.653393 |