/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu
David Miguel dos Santos, a composer from Pará born in the Jurunas neighborhood, in Belém do Pará, on December 29, 1926, and died in this same city, on February 19, 2000, is the object of this research. Investigating the factors that affect your creative process from an ethnomusicological perspect...
Autor principal: | PUGET, Dayse Maria Pamplona |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12519 |
id |
ir-2011-12519 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-125192021-08-20T16:29:06Z Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu PUGET, Dayse Maria Pamplona CHADA, Sonia Maria Moraes http://lattes.cnpq.br/1004865944722134 Música popular - Pará David Miguel (1926-2000) Samba - Pará Compositores - Pará Creative process Music in Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA TEORIAS E INTERFACES EPISTÊMICAS EM ARTES ARTES David Miguel dos Santos, a composer from Pará born in the Jurunas neighborhood, in Belém do Pará, on December 29, 1926, and died in this same city, on February 19, 2000, is the object of this research. Investigating the factors that affect your creative process from an ethnomusicological perspective was the general objective of this research. The specific objectives were: to provide contextualized information about this composer, to provide a commented catalogue of his works, to describe his creative process and analyze the sambasplot of this composer. To achieve the proposed objectives, I conducted a bibliographic, discographic, imagery and audiovisual in various collections; launched assumptions of oral history (semi-structured interviews, testimonials and narratives), interpretation and analysis of the collected and recorded data, including: historical, contextual, cognitive, structural, textual and musical, with the theoretical support of authors of Ethnomusicology and Anthropology, among others, Béhague (1992), Blacking (2000), Merriam (1964), Nettl (2005) and Durand (2012). David Miguel, due to the importance of his work, is inserted in the place that is rightfully his: the Popular Music Of Pará. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior David Miguel dos Santos, compositor paraense nascido no bairro do Jurunas, em Belém do Pará, em 29 de dezembro de 1926, e falecido nesta mesma cidade, em 19 de fevereiro de 2000, é o objeto desta pesquisa. Este compositor foi um cronista do cotidiano e um cantador da periferia de Belém. Investigar os fatores que incidem no seu processo criativo a partir de uma perspectiva etnomusicológica foi o objetivo geral desta pesquisa. Os objetivos específicos foram: fornecer informações contextualizadas sobre este compositor, prover um catálogo comentado das suas obras, descrever o seu processo criativo e analisar os sambasenredo deste compositor. Para alcançar os objetivos propostos realizei levantamento bibliográfico, discográfico, imagético e audiovisual em diversos acervos; lancei mão de pressupostos da História Oral (entrevistas semiestruturadas, depoimentos e narrativas), interpretação e análises dos dados coletados e registrados, entre as quais: históricas, contextuais, cognitivas, estruturais, textuais e musicais, tendo como suporte teórico autores da Etnomusicologia e da Antropologia, entre outros, Béhague (1992), Blacking (2000), Merriam (1964), Nettl (2005) e Durand (2012). David Miguel, pela importância da sua obra, está inserido no lugar que lhe é de direito: a Música Popular Paraense. 2020-08-17T16:57:53Z 2020-08-17T16:57:53Z 2020-07-10 Tese PUGET, Dayse Maria Pamplona. Como estrela és David: um Miguel da cor de breu. Orientadora: Sonia Maria Moraes Chada. 2020. 247f. Tese (Doutorado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12519. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12519 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Arte UFPA Programa de Pós-Graduação em Artes 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Música popular - Pará David Miguel (1926-2000) Samba - Pará Compositores - Pará Creative process Music in Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA TEORIAS E INTERFACES EPISTÊMICAS EM ARTES ARTES |
spellingShingle |
Música popular - Pará David Miguel (1926-2000) Samba - Pará Compositores - Pará Creative process Music in Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA TEORIAS E INTERFACES EPISTÊMICAS EM ARTES ARTES PUGET, Dayse Maria Pamplona Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
topic_facet |
Música popular - Pará David Miguel (1926-2000) Samba - Pará Compositores - Pará Creative process Music in Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA TEORIAS E INTERFACES EPISTÊMICAS EM ARTES ARTES |
description |
David Miguel dos Santos, a composer from Pará born in the Jurunas neighborhood, in Belém
do Pará, on December 29, 1926, and died in this same city, on February 19, 2000, is the object
of this research. Investigating the factors that affect your creative process from an
ethnomusicological perspective was the general objective of this research. The specific
objectives were: to provide contextualized information about this composer, to provide a
commented catalogue of his works, to describe his creative process and analyze the sambasplot of this composer. To achieve the proposed objectives, I conducted a bibliographic,
discographic, imagery and audiovisual in various collections; launched assumptions of oral
history (semi-structured interviews, testimonials and narratives), interpretation and analysis of
the collected and recorded data, including: historical, contextual, cognitive, structural, textual
and musical, with the theoretical support of authors of Ethnomusicology and Anthropology,
among others, Béhague (1992), Blacking (2000), Merriam (1964), Nettl (2005) and Durand
(2012). David Miguel, due to the importance of his work, is inserted in the place that is
rightfully his: the Popular Music Of Pará. |
author_additional |
CHADA, Sonia Maria Moraes |
author_additionalStr |
CHADA, Sonia Maria Moraes |
format |
Tese |
author |
PUGET, Dayse Maria Pamplona |
title |
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
title_short |
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
title_full |
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
title_fullStr |
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
title_full_unstemmed |
Como Estrela és David: um Miguel da cor de breu |
title_sort |
como estrela és david: um miguel da cor de breu |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12519 |
_version_ |
1832604402509152256 |
score |
11.755432 |