/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez
This study presents two problems: what Social Representations do the PARFOR undergraduates of Letters - Portuguese Language of the Federal University of Pará have on the Deaf? And, what is the possible effect of the discipline of Brazilian Sign Language on the (re) construction of representations...
Autor principal: | OLIVEIRA, Waldma Maíra Menezes de |
---|---|
Outros Autores: | OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12545 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6978 |
id |
ir-2011-12545 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-125452023-09-12T16:13:06Z Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez OLIVEIRA, Waldma Maíra Menezes de OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de Representações sociais Surdez Libras Ensino de língua portuguesa This study presents two problems: what Social Representations do the PARFOR undergraduates of Letters - Portuguese Language of the Federal University of Pará have on the Deaf? And, what is the possible effect of the discipline of Brazilian Sign Language on the (re) construction of representations that undergraduates have on the Deaf? In this research, a qualitative field research was conducted with emphasis on the Theory of Social Representations of Moscovici's procedural characteristic (2009) for dealing with the focus of the genesis of Social Representations, analyzing the processes of their formation considering the historicity and the context of production. The interviewees were 03 undergraduate students of the Portuguese Language course Parfor / UFPA, who attended the Brazilian Sign Language course. In the systematization and analysis of the data, we used the technique of Content Analysis with emphasis on categorization. Analyzing the results it was observed that the subjects surveyed had Social Representations about Deafness in the field of Normality and re-signified them to Difference as Alterity. Este estudo apresenta duas problemáticas: que Representações Sociais os graduandos de Letras Língua Portuguesa do PARFOR da Universidade Federal do Pará possuem sobre o Surdo? E, qual o possível efeito da disciplina de Libras na (re) construção de representações dos graduandos sobre o Surdo? Nesta investigação, realizou-se uma pesquisa de campo de abordagem qualitativa com ênfase na Teoria das Representações Sociais de característica processual de Moscovici (2009) por tratar o foco da gênese das Representações Sociais, analisando os processos de sua formação considerando a historicidade e o contexto de produção. Os entrevistados foram 03 graduandos do curso de Letras Língua Portuguesa do Parfor/UFPA, que cursaram a disciplina Libras. Na sistematização e análise dos dados, utilizou-se a técnica da Análise de Conteúdos com ênfase na categorização. Nos resultados observou-se que os sujeitos pesquisados possuíam Representações Sociais acerca da Surdez no campo da Normalidade ressignificandoas para Diferença como Alteridade. OLIVEIRA, W. M. M. Universidade Federal do Pará 2020-08-21T13:58:25Z 2020-08-21T13:58:25Z 2019-04 Artigo de Periódico OLIVEIRA, Waldma Maíra Menezes de; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 7, n. 1, p. 93-112, abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6978. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12545. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12545 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6978 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6978 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Representações sociais Surdez Libras Ensino de língua portuguesa |
spellingShingle |
Representações sociais Surdez Libras Ensino de língua portuguesa OLIVEIRA, Waldma Maíra Menezes de Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
topic_facet |
Representações sociais Surdez Libras Ensino de língua portuguesa |
description |
This study presents two problems: what Social Representations do the PARFOR undergraduates of Letters -
Portuguese Language of the Federal University of Pará have on the Deaf? And, what is the possible effect of
the discipline of Brazilian Sign Language on the (re) construction of representations that undergraduates
have on the Deaf? In this research, a qualitative field research was conducted with emphasis on the Theory of
Social Representations of Moscovici's procedural characteristic (2009) for dealing with the focus of the
genesis of Social Representations, analyzing the processes of their formation considering the historicity and
the context of production. The interviewees were 03 undergraduate students of the Portuguese Language
course Parfor / UFPA, who attended the Brazilian Sign Language course. In the systematization and analysis
of the data, we used the technique of Content Analysis with emphasis on categorization. Analyzing the
results it was observed that the subjects surveyed had Social Representations about Deafness in the field of
Normality and re-signified them to Difference as Alterity. |
format |
Artigo |
author |
OLIVEIRA, Waldma Maíra Menezes de |
author2 |
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de |
author2Str |
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de |
title |
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
title_short |
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
title_full |
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
title_fullStr |
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
title_full_unstemmed |
Processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do PARFOR sobre a surdez |
title_sort |
processos educativos na disciplina de libras: representações sociais de graduados de letras do parfor sobre a surdez |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12545 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6978 |
_version_ |
1832603029635858432 |
score |
11.755432 |