/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and...
Autor principal: | ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima |
---|---|
Outros Autores: | FIDALGO, Fernando Selmar Rocha |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977 |
id |
ir-2011-12546 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-125462020-09-10T15:07:44Z O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima FIDALGO, Fernando Selmar Rocha Trabalho e educação carcerária Ressocialização Garantia de direitos Políticas públicas educacionais The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and its substantiation mechanisms. The proposal was based on a qualitative bibliographical research. The discussions were treated taking in account problems reported by evidences that aim to clarify a panorama about: who are the imprisoned youths on the state of Pará? What are the policies that guarantee education to the imprisoned in Brazil? What kind of educational works are offered and what are their contributions to the resocialization of the imprisoned? It is understood that the prison education lacks a more critical, reflexive eye on the hiatus between the official discourse and its practice on the prison space. That they are necessary attempts to enlarge and sharply improve the life of the prisoners. Actions that befall both on structural and attitudinal issues and, mainly, on the effetivation of educational policies that are fully capable of propositively contributing on the lives of that population. Clarifying the propositions for that educational field allows the constitutional guarantee of education as a right for all people, and allows imprisoned people the chance of, through labor and education, sighting contributive elements for their resocialization. O artigo busca ampliar os diálogos acerca da educação carcerária emoldurando a maneira como se efetivam o trabalho como princípio educativo e a educação, partindo da perspectiva social, nos cárceres do Estado do Pará. Buscou-se isto observando os fundamentos da educação carcerária e seus mecanismos de concretização. A proposta teve como metodologia a pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo. As discussões foram tratadas considerando problemáticas cunhadas por evidências que buscam um panorama acerca de: quem são os jovens encarcerados no estado do Pará? Quais as políticas que garantem a educação para os encarcerados no Brasil? Que tipos de trabalhos educacionais são propostos e quais as suas contribuições para a ressocialização de pessoas encarceradas? Compreende-se que a educação no cárcere carece de um olhar mais crítico e reflexivo no que tange o hiato entre o discurso oficial e a sua prática no espaço prisional. São tentativas necessárias para a ampliação e melhorias substanciais na vida dos encarcerados. Ações que incidam tanto nas questões estruturais quanto nas atitudinais e, principalmente, na efetivação de políticas educacionais que efetivamente sejam capazes de contribuir propositivamente com a vida dessa população. Elucidar as proposições para este campo educacional permite a garantia constitucional da trabalho e da educação, vislumbrar elementos contributivos para a sua ressocialização. ARAÚJO, M. A. M. L. Universidade Federal do Pará 2020-08-21T14:17:51Z 2020-08-21T14:17:51Z 2019-04 Artigo de Periódico ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha. O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 7, n. 1, p. 75-91, abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12546. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6977 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Trabalho e educação carcerária Ressocialização Garantia de direitos Políticas públicas educacionais |
spellingShingle |
Trabalho e educação carcerária Ressocialização Garantia de direitos Políticas públicas educacionais ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
topic_facet |
Trabalho e educação carcerária Ressocialização Garantia de direitos Políticas públicas educacionais |
description |
The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they
effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of
the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and its
substantiation mechanisms. The proposal was based on a qualitative bibliographical research. The
discussions were treated taking in account problems reported by evidences that aim to clarify a
panorama about: who are the imprisoned youths on the state of Pará? What are the policies that
guarantee education to the imprisoned in Brazil? What kind of educational works are offered and what
are their contributions to the resocialization of the imprisoned? It is understood that the prison
education lacks a more critical, reflexive eye on the hiatus between the official discourse and its
practice on the prison space. That they are necessary attempts to enlarge and sharply improve the life
of the prisoners. Actions that befall both on structural and attitudinal issues and, mainly, on the
effetivation of educational policies that are fully capable of propositively contributing on the lives of
that population. Clarifying the propositions for that educational field allows the constitutional
guarantee of education as a right for all people, and allows imprisoned people the chance of, through
labor and education, sighting contributive elements for their resocialization. |
format |
Artigo |
author |
ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima |
author2 |
FIDALGO, Fernando Selmar Rocha |
author2Str |
FIDALGO, Fernando Selmar Rocha |
title |
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
title_short |
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
title_full |
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
title_fullStr |
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
title_full_unstemmed |
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará |
title_sort |
o trabalho e a educação carcerária no estado do pará |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977 |
_version_ |
1832604042939858944 |
score |
11.755432 |