Artigo

O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará

The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and...

ver descrição completa

Autor principal: ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima
Outros Autores: FIDALGO, Fernando Selmar Rocha
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546
http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977
id ir-2011-12546
recordtype dspace
spelling ir-2011-125462020-09-10T15:07:44Z O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima FIDALGO, Fernando Selmar Rocha Trabalho e educação carcerária Ressocialização Garantia de direitos Políticas públicas educacionais The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and its substantiation mechanisms. The proposal was based on a qualitative bibliographical research. The discussions were treated taking in account problems reported by evidences that aim to clarify a panorama about: who are the imprisoned youths on the state of Pará? What are the policies that guarantee education to the imprisoned in Brazil? What kind of educational works are offered and what are their contributions to the resocialization of the imprisoned? It is understood that the prison education lacks a more critical, reflexive eye on the hiatus between the official discourse and its practice on the prison space. That they are necessary attempts to enlarge and sharply improve the life of the prisoners. Actions that befall both on structural and attitudinal issues and, mainly, on the effetivation of educational policies that are fully capable of propositively contributing on the lives of that population. Clarifying the propositions for that educational field allows the constitutional guarantee of education as a right for all people, and allows imprisoned people the chance of, through labor and education, sighting contributive elements for their resocialization. O artigo busca ampliar os diálogos acerca da educação carcerária emoldurando a maneira como se efetivam o trabalho como princípio educativo e a educação, partindo da perspectiva social, nos cárceres do Estado do Pará. Buscou-se isto observando os fundamentos da educação carcerária e seus mecanismos de concretização. A proposta teve como metodologia a pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo. As discussões foram tratadas considerando problemáticas cunhadas por evidências que buscam um panorama acerca de: quem são os jovens encarcerados no estado do Pará? Quais as políticas que garantem a educação para os encarcerados no Brasil? Que tipos de trabalhos educacionais são propostos e quais as suas contribuições para a ressocialização de pessoas encarceradas? Compreende-se que a educação no cárcere carece de um olhar mais crítico e reflexivo no que tange o hiato entre o discurso oficial e a sua prática no espaço prisional. São tentativas necessárias para a ampliação e melhorias substanciais na vida dos encarcerados. Ações que incidam tanto nas questões estruturais quanto nas atitudinais e, principalmente, na efetivação de políticas educacionais que efetivamente sejam capazes de contribuir propositivamente com a vida dessa população. Elucidar as proposições para este campo educacional permite a garantia constitucional da trabalho e da educação, vislumbrar elementos contributivos para a sua ressocialização. ARAÚJO, M. A. M. L. Universidade Federal do Pará 2020-08-21T14:17:51Z 2020-08-21T14:17:51Z 2019-04 Artigo de Periódico ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha. O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 7, n. 1, p. 75-91, abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12546. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6977
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Trabalho e educação carcerária
Ressocialização
Garantia de direitos
Políticas públicas educacionais
spellingShingle Trabalho e educação carcerária
Ressocialização
Garantia de direitos
Políticas públicas educacionais
ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima
O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
topic_facet Trabalho e educação carcerária
Ressocialização
Garantia de direitos
Políticas públicas educacionais
description The article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and its substantiation mechanisms. The proposal was based on a qualitative bibliographical research. The discussions were treated taking in account problems reported by evidences that aim to clarify a panorama about: who are the imprisoned youths on the state of Pará? What are the policies that guarantee education to the imprisoned in Brazil? What kind of educational works are offered and what are their contributions to the resocialization of the imprisoned? It is understood that the prison education lacks a more critical, reflexive eye on the hiatus between the official discourse and its practice on the prison space. That they are necessary attempts to enlarge and sharply improve the life of the prisoners. Actions that befall both on structural and attitudinal issues and, mainly, on the effetivation of educational policies that are fully capable of propositively contributing on the lives of that population. Clarifying the propositions for that educational field allows the constitutional guarantee of education as a right for all people, and allows imprisoned people the chance of, through labor and education, sighting contributive elements for their resocialization.
format Artigo
author ARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima
author2 FIDALGO, Fernando Selmar Rocha
author2Str FIDALGO, Fernando Selmar Rocha
title O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
title_short O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
title_full O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
title_fullStr O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
title_full_unstemmed O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará
title_sort o trabalho e a educação carcerária no estado do pará
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546
http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977
_version_ 1832604042939858944
score 11.755432