Artigo

A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA

The paper discusses the affection as something inseparable from human development and essential in learning from the Wallonian perspective. This research originated from a Work Course Conclusion. The aim is to analyze how affectivity is being understood and developed in a class of 2nd year....

ver descrição completa

Autor principal: MELO, Érica da Silva
Outros Autores: LOBATO, Vívian da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12922
id ir-2011-12922
recordtype dspace
spelling ir-2011-129222023-11-23T14:58:07Z A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA MELO, Érica da Silva LOBATO, Vívian da Silva Afetividade Wallon Aprendizagem Affectivity Learning The paper discusses the affection as something inseparable from human development and essential in learning from the Wallonian perspective. This research originated from a Work Course Conclusion. The aim is to analyze how affectivity is being understood and developed in a class of 2nd year. The survey was conducted through daily observation of a classroom and an interview with the teacher of the class. Henri Wallon is the main theoretical basis, and some authors argue that his theory as Almeida (2007, 2012) Dantas (1992), Galvão (2011), Mahoney (2010), among others. The paper is organized as follows: Introduction, theoretical framework, development (of the research) and final considerations. It was found that affectivity is something indispensable in the school, but it is still a challenge for teachers. Affectivity and learning are inextricably linked in the teaching learning process. It is essential to recognize the importance of affectivity and have it as an ally in learning. O artigo discute a afetividade como algo indissociável do desenvolvimento humano e indispensável na aprendizagem a partir da perspectiva Walloniana. A presente pesquisa originou-se de um Trabalho de Conclusão de Curso. O objetivo é analisar como a afetividade está sendo compreendida e desenvolvida em uma turma de 2° ano. A pesquisa foi realizada através da observação do cotidiano de uma sala de aula e uma entrevista com a professora da turma. Henri Wallon é a principal fundamentação teórica, e alguns autores que discutem a sua teoria como: Almeida (2007, 2012) Dantas (1992), Galvão (2011), Mahoney (2010), dentre outros. O artigo está organizado em: Introdução, referencial teórico, desenvolvimento (sobre a pesquisa) e considerações finais. Constatou-se que a afetividade é algo indispensável no âmbito escolar, porém ainda é um desafio para os professores. Afetividade e aprendizagem são indissociáveis no processo de ensino aprendizagem. É imprescindível reconhecer a importância da afetividade e tê-la como aliada na aprendizagem. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-01T23:04:12Z 2021-03-01T23:04:12Z 2016-06 Artigo de Periódico MELO, Érica da Silva; LOBATO, Vivian da Silva. A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA. Margens, online, v. 10, n. 14, p. 245-260, jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v10i14.4261. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12922. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12922 10.18542/rmi.v10i14.4261 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4261
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Afetividade
Wallon
Aprendizagem
Affectivity
Learning
spellingShingle Afetividade
Wallon
Aprendizagem
Affectivity
Learning
MELO, Érica da Silva
A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
topic_facet Afetividade
Wallon
Aprendizagem
Affectivity
Learning
description The paper discusses the affection as something inseparable from human development and essential in learning from the Wallonian perspective. This research originated from a Work Course Conclusion. The aim is to analyze how affectivity is being understood and developed in a class of 2nd year. The survey was conducted through daily observation of a classroom and an interview with the teacher of the class. Henri Wallon is the main theoretical basis, and some authors argue that his theory as Almeida (2007, 2012) Dantas (1992), Galvão (2011), Mahoney (2010), among others. The paper is organized as follows: Introduction, theoretical framework, development (of the research) and final considerations. It was found that affectivity is something indispensable in the school, but it is still a challenge for teachers. Affectivity and learning are inextricably linked in the teaching learning process. It is essential to recognize the importance of affectivity and have it as an ally in learning.
format Artigo
author MELO, Érica da Silva
author2 LOBATO, Vívian da Silva
author2Str LOBATO, Vívian da Silva
title A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
title_short A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
title_full A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
title_fullStr A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
title_full_unstemmed A representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de Abaetetuba-PA
title_sort representação da afetividade em uma turma de 2° ano do município de abaetetuba-pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12922
_version_ 1787148672959512576
score 11.674752