Artigo

A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul

This research intends to address the social and educational aspects of the first year of the Rural Education course at Federal University of Rio Grande do SUl (UFRGS) North Coast Campus. The intention was to analyze the relationship established between the political pedagogical proposal, with...

ver descrição completa

Autor principal: TAUCEDA, Karen Cavalcanti
Outros Autores: BOLTER, Jairo Alfredo Genz, HAAS, Jaqueline Mallmann, SEMINOTTI, Jonas José, FENNER, Ronieri dos Santos
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12945
id ir-2011-12945
recordtype dspace
spelling ir-2011-129452023-08-30T14:50:26Z A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul TAUCEDA, Karen Cavalcanti BOLTER, Jairo Alfredo Genz HAAS, Jaqueline Mallmann SEMINOTTI, Jonas José FENNER, Ronieri dos Santos Educação do campo Desenvolvimento Ciências da natureza Rural education Development Natural sciences This research intends to address the social and educational aspects of the first year of the Rural Education course at Federal University of Rio Grande do SUl (UFRGS) North Coast Campus. The intention was to analyze the relationship established between the political pedagogical proposal, with emphasis on the natural sciences and the design of territorial development, considering socio-economic aspects of the North Coast of the RS. To understand the pedagogical advances in this ongoing implementation process, there was a qualitative research among students of the first class seeking to question about the understanding of the same in relation to the design of the Rural Education course, the role of pedagogical practices in the debate on sustainable development of the region, the relationship established between the Rural Education, development and Natural Sciences and as the course has contributed to the personal and professional training. A presente pesquisa tenciona a abordar os aspectos socioeducacionais do primeiro ano de funcionamento do curso de Educação do Campo na UFRGS Litoral Norte. A intenção foi analisar a relação que se estabelece entre a proposta político pedagógica, com ênfase às Ciências da Natureza e a concepção de desenvolvimento territorial, considerando aspectos socioeconômicos do Litoral Norte do RS. Para compreender os avanços pedagógicos neste processo de implementação do curso, realizou-se uma pesquisa qualitativa entre os alunos da primeira turma buscando problematizar sobre o entendimento dos mesmos em relação à concepção do curso de Educação do Campo, o papel das práticas pedagógicas no debate sobre o desenvolvimento sustentável da região, a relação que se estabelece entre Educação do Campo, Desenvolvimento e Ciências da Natureza e como o curso tem contribuído para a formação pessoal e profissional. 2021-03-05T01:40:18Z 2021-03-05T01:40:18Z 2016-12 Artigo de Periódico TAUCEDA, Karen Cavalcanti et al. A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul. Margens, online, v. 10, n. 15, p. 71-84, dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v10i15.4511. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12945. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12945 10.18542/rmi.v10i15.4511 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4511
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação do campo
Desenvolvimento
Ciências da natureza
Rural education
Development
Natural sciences
spellingShingle Educação do campo
Desenvolvimento
Ciências da natureza
Rural education
Development
Natural sciences
TAUCEDA, Karen Cavalcanti
A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
topic_facet Educação do campo
Desenvolvimento
Ciências da natureza
Rural education
Development
Natural sciences
description This research intends to address the social and educational aspects of the first year of the Rural Education course at Federal University of Rio Grande do SUl (UFRGS) North Coast Campus. The intention was to analyze the relationship established between the political pedagogical proposal, with emphasis on the natural sciences and the design of territorial development, considering socio-economic aspects of the North Coast of the RS. To understand the pedagogical advances in this ongoing implementation process, there was a qualitative research among students of the first class seeking to question about the understanding of the same in relation to the design of the Rural Education course, the role of pedagogical practices in the debate on sustainable development of the region, the relationship established between the Rural Education, development and Natural Sciences and as the course has contributed to the personal and professional training.
format Artigo
author TAUCEDA, Karen Cavalcanti
author2 BOLTER, Jairo Alfredo Genz
HAAS, Jaqueline Mallmann
SEMINOTTI, Jonas José
FENNER, Ronieri dos Santos
author2Str BOLTER, Jairo Alfredo Genz
HAAS, Jaqueline Mallmann
SEMINOTTI, Jonas José
FENNER, Ronieri dos Santos
title A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
title_short A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
title_full A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
title_fullStr A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
title_full_unstemmed A educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral Norte do estado do rio Grande do Sul
title_sort educação do campo no contexto de desenvolvimento do litoral norte do estado do rio grande do sul
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12945
_version_ 1787148241662377984
score 11.653393