/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
This text is an excerpt of the dissertation entitled "Knowledge Teachers in the/of the Continuing teacher training to teach Mathematics in Literacy Cycle", investigated the teaching knowledge mobilized in the/of the continued training literacy teachers. The research was context the Federal Pro...
Autor principal: | SILVA, Fabio Colins da |
---|---|
Outros Autores: | MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves, GONÇALVES, Tadeu Oliver |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977 |
id |
ir-2011-12977 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-129772023-08-30T14:12:24Z Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada SILVA, Fabio Colins da MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves GONÇALVES, Tadeu Oliver Memórias Formação continuada Alfabetização matemática Memories Continuing education Literacy mathematics This text is an excerpt of the dissertation entitled "Knowledge Teachers in the/of the Continuing teacher training to teach Mathematics in Literacy Cycle", investigated the teaching knowledge mobilized in the/of the continued training literacy teachers. The research was context the Federal Program National Pact for Literacy in the Age One. The locus of the investigation was the city of Marabá, Pará State, Brazil. The subjects of this study were five literacy teachers. The survey was conducted between March 2014 and January 2015. The construction of the information was given from the records of the activities carried out by literacy teachers during the municipal formation meetings, their practice reports and their experience reports. The methodology used was the analysis Text Analysis Discourse. You can say that through the memories teachers training process can mobilize knowledge required for mathematical literacy practices. Este texto é um recorte da dissertação intitulada “Saberes Docentes na/da Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática no Ciclo de Alfabetização”, que investigou os saberes docentes mobilizados na/da formação continuada de professores alfabetizadores. A pesquisa teve como contexto o Programa Federal Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). O lócus da investigação foi o município de Marabá, Estado do Pará, Brasil. Os sujeitos deste estudo foram cinco professoras alfabetizadoras. A pesquisa foi realizada entre março de 2014 e janeiro de 2015. A construção das informações se deu a partir dos registros das atividades realizadas pelas professoras alfabetizadoras durante os encontros municipais de formação, dos seus relatórios de prática e dos seus relatos de experiência. A metodologia de análise utilizada foi a Análise Textual Discursiva. É possível afirmar que, por meio das memórias, os professores em processo de formação podem mobilizar saberes necessários às práticas de alfabetização matemática. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-09T14:41:44Z 2021-03-09T14:41:44Z 2017-12 Artigo de Periódico SILVA, Fabio Colins da; MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada. Margens, online, v. 11, n. 17, p. 198-208, dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5443. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977 10.18542/rmi.v11i17.5443 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5443 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Memórias Formação continuada Alfabetização matemática Memories Continuing education Literacy mathematics |
spellingShingle |
Memórias Formação continuada Alfabetização matemática Memories Continuing education Literacy mathematics SILVA, Fabio Colins da Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
topic_facet |
Memórias Formação continuada Alfabetização matemática Memories Continuing education Literacy mathematics |
description |
This text is an excerpt of the
dissertation entitled "Knowledge Teachers in
the/of the Continuing teacher training to teach
Mathematics in Literacy Cycle", investigated
the teaching knowledge mobilized in the/of the
continued training literacy teachers. The
research was context the Federal Program
National Pact for Literacy in the Age One. The
locus of the investigation was the city of
Marabá, Pará State, Brazil. The subjects of this
study were five literacy teachers. The survey
was conducted between March 2014 and
January 2015. The construction of the
information was given from the records of the
activities carried out by literacy teachers
during the municipal formation meetings, their
practice reports and their experience reports.
The methodology used was the analysis Text
Analysis Discourse. You can say that through
the memories teachers training process can
mobilize knowledge required for mathematical
literacy practices. |
format |
Artigo |
author |
SILVA, Fabio Colins da |
author2 |
MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves GONÇALVES, Tadeu Oliver |
author2Str |
MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves GONÇALVES, Tadeu Oliver |
title |
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
title_short |
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
title_full |
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
title_fullStr |
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
title_full_unstemmed |
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
title_sort |
memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977 |
_version_ |
1832604654449459200 |
score |
11.755432 |