Artigo

Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada

This text is an excerpt of the dissertation entitled "Knowledge Teachers in the/of the Continuing teacher training to teach Mathematics in Literacy Cycle", investigated the teaching knowledge mobilized in the/of the continued training literacy teachers. The research was context the Federal Pro...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Fabio Colins da
Outros Autores: MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves, GONÇALVES, Tadeu Oliver
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977
id ir-2011-12977
recordtype dspace
spelling ir-2011-129772023-08-30T14:12:24Z Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada SILVA, Fabio Colins da MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves GONÇALVES, Tadeu Oliver Memórias Formação continuada Alfabetização matemática Memories Continuing education Literacy mathematics This text is an excerpt of the dissertation entitled "Knowledge Teachers in the/of the Continuing teacher training to teach Mathematics in Literacy Cycle", investigated the teaching knowledge mobilized in the/of the continued training literacy teachers. The research was context the Federal Program National Pact for Literacy in the Age One. The locus of the investigation was the city of Marabá, Pará State, Brazil. The subjects of this study were five literacy teachers. The survey was conducted between March 2014 and January 2015. The construction of the information was given from the records of the activities carried out by literacy teachers during the municipal formation meetings, their practice reports and their experience reports. The methodology used was the analysis Text Analysis Discourse. You can say that through the memories teachers training process can mobilize knowledge required for mathematical literacy practices. Este texto é um recorte da dissertação intitulada “Saberes Docentes na/da Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática no Ciclo de Alfabetização”, que investigou os saberes docentes mobilizados na/da formação continuada de professores alfabetizadores. A pesquisa teve como contexto o Programa Federal Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). O lócus da investigação foi o município de Marabá, Estado do Pará, Brasil. Os sujeitos deste estudo foram cinco professoras alfabetizadoras. A pesquisa foi realizada entre março de 2014 e janeiro de 2015. A construção das informações se deu a partir dos registros das atividades realizadas pelas professoras alfabetizadoras durante os encontros municipais de formação, dos seus relatórios de prática e dos seus relatos de experiência. A metodologia de análise utilizada foi a Análise Textual Discursiva. É possível afirmar que, por meio das memórias, os professores em processo de formação podem mobilizar saberes necessários às práticas de alfabetização matemática. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-09T14:41:44Z 2021-03-09T14:41:44Z 2017-12 Artigo de Periódico SILVA, Fabio Colins da; MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada. Margens, online, v. 11, n. 17, p. 198-208, dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i17.5443. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977 10.18542/rmi.v11i17.5443 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5443
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Memórias
Formação continuada
Alfabetização matemática
Memories
Continuing education
Literacy mathematics
spellingShingle Memórias
Formação continuada
Alfabetização matemática
Memories
Continuing education
Literacy mathematics
SILVA, Fabio Colins da
Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
topic_facet Memórias
Formação continuada
Alfabetização matemática
Memories
Continuing education
Literacy mathematics
description This text is an excerpt of the dissertation entitled "Knowledge Teachers in the/of the Continuing teacher training to teach Mathematics in Literacy Cycle", investigated the teaching knowledge mobilized in the/of the continued training literacy teachers. The research was context the Federal Program National Pact for Literacy in the Age One. The locus of the investigation was the city of Marabá, Pará State, Brazil. The subjects of this study were five literacy teachers. The survey was conducted between March 2014 and January 2015. The construction of the information was given from the records of the activities carried out by literacy teachers during the municipal formation meetings, their practice reports and their experience reports. The methodology used was the analysis Text Analysis Discourse. You can say that through the memories teachers training process can mobilize knowledge required for mathematical literacy practices.
format Artigo
author SILVA, Fabio Colins da
author2 MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves
GONÇALVES, Tadeu Oliver
author2Str MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves
GONÇALVES, Tadeu Oliver
title Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
title_short Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
title_full Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
title_fullStr Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
title_full_unstemmed Memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
title_sort memórias de alfabetizadores matemáticos em processo de formação continuada
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12977
_version_ 1832604654449459200
score 11.755432