/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
A invariável prática da regra de três na escola
This research deals with the reason for teachers' action invariability facing the situations of Rule of Three. A comprehension is built from the notion of social practices with mathematics that we call Praxeology with Mathematics, in the light of the anthropological theory of didactics in articul...
Autor principal: | SILVA, Denivaldo Pantoja da |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13225 |
id |
ir-2011-13225 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-132252024-09-06T14:18:19Z A invariável prática da regra de três na escola SILVA, Denivaldo Pantoja da GUERRA, Renato Borges http://lattes.cnpq.br/3199659904537033 https://orcid.org/0000-0002-9228-2337 Regra de Três Habitus Praxeologia com Matemática Organização Praxeológica Modelagem Matemática Rule of Three Habitus Praxeology with Mathematics Praxeological Organization Mathematical Modelling EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ESTUDO E ENSINO PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA This research deals with the reason for teachers' action invariability facing the situations of Rule of Three. A comprehension is built from the notion of social practices with mathematics that we call Praxeology with Mathematics, in the light of the anthropological theory of didactics in articulation with the notion of habitus. The results point to implications for teaching based on Mathematical Modelling, in the sense of Praxeological organizations that mobilize mathematical and extra mathematical knowledge structured in accordance with a didactic intention. Esta pesquisa trata do porquê da invariabilidade da ação dos professores frente às situações de Regra de Três. Uma compreensão é construida a partir da noção de práticas sociais com matemática que denominamos Praxeologia com Matemática, à luz da Teoria Antropológica do Didático em articulação com a noção de habitus.Os resultados apontam implicações para o ensino com base na Modelagem Matemática, no sentido das Organizações Praxeológicas que mobilizam saberes matemáticos e extra matemáticos estruturados segundo uma intenção didática. 2021-06-15T00:06:43Z 2021-06-15T00:06:43Z 2017-04-04 Tese SILVA, Denivaldo Pantoja da. A invariável prática da regra de três na escola. Orientador: Renato Borges Guerra. 2017. 193 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13225. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13225 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Regra de Três Habitus Praxeologia com Matemática Organização Praxeológica Modelagem Matemática Rule of Three Habitus Praxeology with Mathematics Praxeological Organization Mathematical Modelling EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ESTUDO E ENSINO PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA |
spellingShingle |
Regra de Três Habitus Praxeologia com Matemática Organização Praxeológica Modelagem Matemática Rule of Three Habitus Praxeology with Mathematics Praxeological Organization Mathematical Modelling EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ESTUDO E ENSINO PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA SILVA, Denivaldo Pantoja da A invariável prática da regra de três na escola |
topic_facet |
Regra de Três Habitus Praxeologia com Matemática Organização Praxeológica Modelagem Matemática Rule of Three Habitus Praxeology with Mathematics Praxeological Organization Mathematical Modelling EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ESTUDO E ENSINO PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA |
description |
This research deals with the reason for teachers' action invariability facing the
situations of Rule of Three. A comprehension is built from the notion of social practices
with mathematics that we call Praxeology with Mathematics, in the light of the
anthropological theory of didactics in articulation with the notion of habitus. The results
point to implications for teaching based on Mathematical Modelling, in the sense of
Praxeological organizations that mobilize mathematical and extra mathematical
knowledge structured in accordance with a didactic intention. |
author_additional |
GUERRA, Renato Borges |
author_additionalStr |
GUERRA, Renato Borges |
format |
Tese |
author |
SILVA, Denivaldo Pantoja da |
title |
A invariável prática da regra de três na escola |
title_short |
A invariável prática da regra de três na escola |
title_full |
A invariável prática da regra de três na escola |
title_fullStr |
A invariável prática da regra de três na escola |
title_full_unstemmed |
A invariável prática da regra de três na escola |
title_sort |
invariável prática da regra de três na escola |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13225 |
_version_ |
1832604722870091776 |
score |
11.755432 |