Tese

Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro

This study presents as a central theme the imaginative processes of a student in a context of investigative practices. It is a qualitative research of the case study type. It assumes the imagination as the production of subjective senses, which can be present in all human psychic processes, when con...

ver descrição completa

Autor principal: NASCIMENTO, Maridalva Costa
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14872
id ir-2011-14872
recordtype dspace
spelling ir-2011-148722022-10-25T18:42:57Z Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro NASCIMENTO, Maridalva Costa PARENTE, Andrela Garibaldi Loureiro http://lattes.cnpq.br/0934892702963831 https://orcid.org/0000-0003-3396-700X Imaginação Práticas investigativas Teoria da subjetividade Imagination Investigative practices Theory of subjectivity CNPQ::OUTROS::CIENCIAS CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS This study presents as a central theme the imaginative processes of a student in a context of investigative practices. It is a qualitative research of the case study type. It assumes the imagination as the production of subjective senses, which can be present in all human psychic processes, when configurated subjectively, being essential for creative productions. Its general objective is to understand how imagination, as a subjective production, participates in the student teaching-learning process in investigative science actions. This meant interpreting the subjective configuration of the student's learning action. González Rey's Theory of Subjectivity, Qualitative Epistemology and the constructive-interpretive method developed by the same author were used as theoretical support. For the construction of information, the following instruments were used, as research resources: completion of sentences, production of texts, drawings, video recordings, informal conversations, investigative activities and interviews. The participant's expressions allowed the construction of subjective sense indicators and the development of hypotheses about his subjective configuration of the action of learning. Thus, the interpretation performed indicated that they participate in their subjective configuration of the action of learning, nuclei of subjective meanings, associated with: the participation of parents in their studies; to his uninhibited, participative, curious, responsible posture, and who is not afraid to express himself; to the desire to ascend in his life. The results also signaled that valuing the student's imagination creates conditions for reflections, positions, questions and for curiosity. This is facilitated in investigative practices, which the student does not receive the knowledge, but must think about how to solve problems. In this context, imagination is present in the formulation and testing of hypotheses, in the interpretation of results, and in the formulation of new questions, which emerge as production of the current moment, in the interaction with the teacher and colleagues, related to the subjectivation of previous experiences. In that way, investigative practices should constitute a pedagogical resource to overcome teaching by transmission. Este estudo apresenta os processos imaginativos de um estudante em um contexto de práticas investigativas. É uma pesquisa qualitativa do tipo estudo de caso. Assume a imaginação enquanto produção de sentidos subjetivos, que pode estar presente nos processos psíquicos humanos, quando configurados subjetivamente, sendo imprescindível para as produções criativas. Tem como objetivo geral, compreender como a imaginação, enquanto produção subjetiva, participa do processo de ensino-aprendizagem discente em ações investigativas de ciências. Isso significou interpretar a configuração subjetiva da ação de aprender do estudante. Foi utilizado como suporte teórico a Teoria da Subjetividade de González Rey, a Epistemologia Qualitativa e o método construtivo-interpretativo desenvolvidos pelo mesmo autor. Para construção da informação foram utilizados os seguintes instrumentos, enquanto recursos da pesquisa: completamento de frases, produção de textos, desenhos, vídeo-gravações, conversas informais, atividade investigativas e entrevistas. As expressões do participante permitiram construir indicadores de sentidos subjetivos e elaborar hipóteses sobre sua configuração subjetiva da ação de aprender. Assim, a interpretação realizada indicou que participam de sua configuração subjetiva da ação de aprender, núcleos de sentidos subjetivos, associados: à participação dos pais nos seus estudos; à sua postura desinibida, participativa, curiosa, responsável, e que não teme se expressar; ao seu desejo de ascender na vida. Os resultados sinalizaram ainda, que valorizar a imaginação do estudante cria condições para reflexões, posicionamentos, questionamentos e para a curiosidade. Isso fica facilitado nas práticas investigativas, nas quais o estudante não recebe o conhecimento pronto, mas precisa pensar como resolver problemas. Nesse contexto, a imaginação está presente na formulação e teste de hipóteses, na interpretação de resultados, e na formulação de novas perguntas, que emergem como produção subjetiva do momento atual, na interação com o professor e com os colegas, relacionada à subjetivação de experiências anteriores. E desse modo, as práticas investigativas deveriam se constituir um recurso pedagógico para a superação de um ensino por transmissão. Secretaria Estadual de Educação do Pará 2022-10-25T18:42:38Z 2022-10-25T18:42:38Z 2021-05-27 Tese DOMINGUES, Mauro Roberto de Souza. intervalado de alta intensidade e do alongamento estático na memória de trabalho visuoespacial, desempenho matemático e variabilidade da frequência cardíaca em crianças com ansiedade matemática. Orientador: Prof. Dr. João Bento Torres Neto. 2021. 154 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14872. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14872 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Imaginação
Práticas investigativas
Teoria da subjetividade
Imagination
Investigative practices
Theory of subjectivity
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
spellingShingle Imaginação
Práticas investigativas
Teoria da subjetividade
Imagination
Investigative practices
Theory of subjectivity
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
NASCIMENTO, Maridalva Costa
Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
topic_facet Imaginação
Práticas investigativas
Teoria da subjetividade
Imagination
Investigative practices
Theory of subjectivity
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
description This study presents as a central theme the imaginative processes of a student in a context of investigative practices. It is a qualitative research of the case study type. It assumes the imagination as the production of subjective senses, which can be present in all human psychic processes, when configurated subjectively, being essential for creative productions. Its general objective is to understand how imagination, as a subjective production, participates in the student teaching-learning process in investigative science actions. This meant interpreting the subjective configuration of the student's learning action. González Rey's Theory of Subjectivity, Qualitative Epistemology and the constructive-interpretive method developed by the same author were used as theoretical support. For the construction of information, the following instruments were used, as research resources: completion of sentences, production of texts, drawings, video recordings, informal conversations, investigative activities and interviews. The participant's expressions allowed the construction of subjective sense indicators and the development of hypotheses about his subjective configuration of the action of learning. Thus, the interpretation performed indicated that they participate in their subjective configuration of the action of learning, nuclei of subjective meanings, associated with: the participation of parents in their studies; to his uninhibited, participative, curious, responsible posture, and who is not afraid to express himself; to the desire to ascend in his life. The results also signaled that valuing the student's imagination creates conditions for reflections, positions, questions and for curiosity. This is facilitated in investigative practices, which the student does not receive the knowledge, but must think about how to solve problems. In this context, imagination is present in the formulation and testing of hypotheses, in the interpretation of results, and in the formulation of new questions, which emerge as production of the current moment, in the interaction with the teacher and colleagues, related to the subjectivation of previous experiences. In that way, investigative practices should constitute a pedagogical resource to overcome teaching by transmission.
author_additional PARENTE, Andrela Garibaldi Loureiro
author_additionalStr PARENTE, Andrela Garibaldi Loureiro
format Tese
author NASCIMENTO, Maridalva Costa
title Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
title_short Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
title_full Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
title_fullStr Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
title_full_unstemmed Os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de Pietro
title_sort os processos imaginativos e a aprendizagem de ciências no contexto de práticas investigativas: o estudo de caso de pietro
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14872
_version_ 1787147510268035072
score 11.755432