Dissertação

O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais

This research presents the first contact with holography. After that moment, the historical context about holography and the hologram was developed, and also the mathematical relationship that this technique uses. This development provided an expansion about this theme and, in this perspective, i...

ver descrição completa

Autor principal: FRANÇA, Michelle Cristina Boaventura
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15285
id ir-2011-15285
recordtype dspace
spelling ir-2011-152852023-02-09T17:51:29Z O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais FRANÇA, Michelle Cristina Boaventura Gonçalves, Tadeu Oliver http://lattes.cnpq.br/6789250569319668 LAMEIRÃO, Soraia Valeria de Oliveira Coelho http://lattes.cnpq.br/1983712664061587 https://orcid.org/0000-0002-2704-5853 https://orcid.org/0000-0001-8449-3823 Cubo holográfico Ensino da geometria Ferramenta Fantasma de Pepper Matemática Pirâmide holográfica Holographic cube Teaching geometry Tool Pepper's ghost Math Holographic pyramid CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA This research presents the first contact with holography. After that moment, the historical context about holography and the hologram was developed, and also the mathematical relationship that this technique uses. This development provided an expansion about this theme and, in this perspective, it was possible to identify basic concepts about holography and the hologram. In this sense, the general objective is to establish a study called the state of the art on hologram and "holographic pyramid" as a strategy for the visualization of spatial geometric figures. Along this way, the proposal to use holography and holograms on education also emerged for the visualization of spatial geometric figures, and with this point of view, it was possible to analyze studies that addressed this theme. In this way, it was noted that the hologram could be seen as a theme for teaching and, in accordance with this conception, it was also discovered that the terminology “holographic pyramid” was focused on learning based on the importance of visualizing figures. In this study about hologram and “holographic pyramid” distinctions between the concepts were observed. Another analysis was that the "holographic pyramid" can be used as tool that helps in the teaching of geometry, turning this development to visualization. The methodology used was state-of-the-art since conceptual errors were noticed between the terminology hologram and “holographic pyramid”. And as a result, establish the conceptual bases of the holographic model and its application in teaching; infer about the conceptual mistakes that permeate this theme and, from a reflection, to illustrate a proposal to build a model that helps in the visualization of spatial geometric figures. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior A presente pesquisa apresenta o primeiro contato com a holografia. Após esse momento desenvolveu-se o contexto histórico sobre a holografia, holograma e também a relação matemática que essa técnica utiliza. Esse desenvolvimento desencadeou uma ampliação sobre o tema e, conforme visto, nesta perspectiva foi possível identificar conceitos básicos sobre a holografia e o holograma. Nesse sentido o objetivo geral é estabelecer um estudo chamado de estado da arte sobre holograma e “pirâmide holográfica” como estratégia para a visualização de figuras geométricas espaciais. Nesse trajeto, também surgiu à proposta de utilizar a holografia e o holograma voltados para a visualização de figuras geométricas espaciais e, com esse ponto de vista, foi possível analisar estudos que abordavam essa temática. Dessa maneira, notou-se que o holograma poderia ser visto como proposta para assunto e, em concordância com essa concepção, também se descobriu que a terminologia “pirâmide holográfica” estava voltada para a aprendizagem pautada na importância da visualização de figuras. Nesse estudo sobre holograma e “pirâmide holográfica” perceberam-se distinções entre os conceitos. Outra análise feita foi de que a “pirâmide holográfica” pode ser usada como ferramenta que auxilia no ensino de geometria voltando esse desenvolvimento para a visualização. A metodologia utilizada foi de estado da arte uma vez que foram percebidos erros conceituais entre as terminologias holograma e “pirâmide holográfica”. E como resultados, estabelecer as bases conceituais do modelo holográfico e sua aplicação no ensino; inferir a respeito dos equívocos conceituais que permeiam esse tema e, a partir de uma reflexão, ilustrar uma proposta de construção de um modelo que auxilie na visualização de figuras geométricas espaciais. SEDUC - PA 2023-02-09T17:50:06Z 2023-02-09T17:50:06Z 2022-09-06 Dissertação FRANÇA, Michelle Cristina Boaventura. O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais. Orientador: Prof. Dr. Tadeu Oliver Gonçalves. 2022. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15285. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15285 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Cubo holográfico
Ensino da geometria
Ferramenta
Fantasma de Pepper
Matemática
Pirâmide holográfica
Holographic cube
Teaching geometry
Tool
Pepper's ghost
Math
Holographic pyramid
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
spellingShingle Cubo holográfico
Ensino da geometria
Ferramenta
Fantasma de Pepper
Matemática
Pirâmide holográfica
Holographic cube
Teaching geometry
Tool
Pepper's ghost
Math
Holographic pyramid
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
FRANÇA, Michelle Cristina Boaventura
O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
topic_facet Cubo holográfico
Ensino da geometria
Ferramenta
Fantasma de Pepper
Matemática
Pirâmide holográfica
Holographic cube
Teaching geometry
Tool
Pepper's ghost
Math
Holographic pyramid
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
description This research presents the first contact with holography. After that moment, the historical context about holography and the hologram was developed, and also the mathematical relationship that this technique uses. This development provided an expansion about this theme and, in this perspective, it was possible to identify basic concepts about holography and the hologram. In this sense, the general objective is to establish a study called the state of the art on hologram and "holographic pyramid" as a strategy for the visualization of spatial geometric figures. Along this way, the proposal to use holography and holograms on education also emerged for the visualization of spatial geometric figures, and with this point of view, it was possible to analyze studies that addressed this theme. In this way, it was noted that the hologram could be seen as a theme for teaching and, in accordance with this conception, it was also discovered that the terminology “holographic pyramid” was focused on learning based on the importance of visualizing figures. In this study about hologram and “holographic pyramid” distinctions between the concepts were observed. Another analysis was that the "holographic pyramid" can be used as tool that helps in the teaching of geometry, turning this development to visualization. The methodology used was state-of-the-art since conceptual errors were noticed between the terminology hologram and “holographic pyramid”. And as a result, establish the conceptual bases of the holographic model and its application in teaching; infer about the conceptual mistakes that permeate this theme and, from a reflection, to illustrate a proposal to build a model that helps in the visualization of spatial geometric figures.
author_additional Gonçalves, Tadeu Oliver
author_additionalStr Gonçalves, Tadeu Oliver
format Dissertação
author FRANÇA, Michelle Cristina Boaventura
title O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
title_short O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
title_full O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
title_fullStr O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
title_full_unstemmed O modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
title_sort o modelo holográfico como estratégia de visualização de figuras geométricas espaciais
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15285
_version_ 1787147766959439872
score 11.755432