Dissertação

Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar

Educating ethnic-racial relations in the school environment is a way to cooperate with the exercise of citizenship in a broad way. And, in this task, the teaching of history contributes to the formation of citizens capable of exercising citizenship and collaborating for its maintenance and expansion...

ver descrição completa

Autor principal: MOREIRA, Catarina da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15463
id ir-2011-15463
recordtype dspace
spelling ir-2011-154632023-04-15T15:05:40Z Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar MOREIRA, Catarina da Silva LOPES, Siméia de Nazaré http://lattes.cnpq.br/8791203591623509 Ensino de História Educação patrimonial Relações Étnico-raciais History teaching Heritage education Ethnic-Racial Relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR ENSINO DE HISTÓRIA Educating ethnic-racial relations in the school environment is a way to cooperate with the exercise of citizenship in a broad way. And, in this task, the teaching of history contributes to the formation of citizens capable of exercising citizenship and collaborating for its maintenance and expansion. In this perspective, the dissertation entitled "Teaching History and Heritage Education in dealing with Ethnic-Racial Relations in the School Environment" seeks to understand the sociability processes among students in the environment of the EEFM Dr. Pádua Costa School, in Santa Bárbara do Pará, investigating what are the prejudices surrounding ethnic-racial relations and their effects on students' school life. The methodology used for research was school ethnography and action research, the results of which showed forms of ethnic-racial prejudice involving sociability in the school environment under study, which are linked to the ethnic and social origin of students. Research on this theme in the field of education and psychology, showed that the situations of ethnic-racial prejudice, cause negative affects on the self-esteem and identity of the subjects. In view of the results, a proposal for teaching history with heritage education is presented, seeking to know and recognize the heritage references and memories of Afro-Brazilian, indigenous, caboclo, rural and riverside matrixes that circulate in the school routine and in its surroundings. Through such pedagogical practice, it is intended to cooperate with the education of ethnic-racial relations as a way of overcoming prejudices in the school environment. As a product of this didactic experience, a video and a podcast were developed on the patrimonial references and memories that circulate in the school routine and its surroundings. Educar as relações étnico-raciais no ambiente escolar é uma forma de cooperar com o exercício da cidadania de forma ampla. E, nesta tarefa, o ensino de história contribui com a formação de cidadãos capazes de exercitar a cidadania e colaborar para sua manutenção e ampliação. Nessa perspectiva, a dissertação intitulada “Ensino de História e Educação Patrimonial no trato com as Relações Étnico-raciais no Ambiente Escolar” procura conhecer os processos de sociabilidades entre estudantes no ambiente da Escola E.E.F.M Dr. Pádua Costa, em Santa Bárbara do Pará, investigando quais os preconceitos que envolvem as relações étnico-raciais e seus efeitos na vida escolar dos estudantes. A metodologia usada para pesquisa foi a etnografia escolar e pesquisa-ação, cujos resultados apontaram formas de preconceitos étnico-raciais envolvendo as sociabilidades no ambiente escolar em estudo, as quais estão ligadas a origem étnica e social dos estudantes. Pesquisas sobre essa temática no campo da educação e da psicologia, evidenciaram que as situações de preconceitos étnicoraciais, provocam afetações negativas sobre a autoestima e identidade dos sujeitos. Diante dos resultados, apresenta-se uma proposta de ensino de história com educação patrimonial, buscando conhecer e reconhecer as referências patrimoniais e memórias de matrizes afrobrasileiras, indígenas, caboclas, rurais e ribeirinhas que circulam no cotidiano escolar e no seu entorno. Por meio da tal prática pedagógica, pretende-se cooperar com a educação das relações étnico-raciais como forma de superação de preconceitos no ambiente escolar. Como produto desta experiência didática, foi desenvolvido um vídeo e um podcast sobre as referências patrimoniais e memórias que circulam no cotidiano escolar e seu entorno. SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação 2023-04-05T22:49:32Z 2023-04-05T22:49:32Z 2020-12-11 Dissertação MOREIRA, Catarina da Silva. Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar. Orientadora: Siméia de Nazaré Lopes. 2023. 173 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15463. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15463 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de História
Educação patrimonial
Relações Étnico-raciais
History teaching
Heritage education
Ethnic-Racial Relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle Ensino de História
Educação patrimonial
Relações Étnico-raciais
History teaching
Heritage education
Ethnic-Racial Relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
MOREIRA, Catarina da Silva
Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
topic_facet Ensino de História
Educação patrimonial
Relações Étnico-raciais
History teaching
Heritage education
Ethnic-Racial Relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
description Educating ethnic-racial relations in the school environment is a way to cooperate with the exercise of citizenship in a broad way. And, in this task, the teaching of history contributes to the formation of citizens capable of exercising citizenship and collaborating for its maintenance and expansion. In this perspective, the dissertation entitled "Teaching History and Heritage Education in dealing with Ethnic-Racial Relations in the School Environment" seeks to understand the sociability processes among students in the environment of the EEFM Dr. Pádua Costa School, in Santa Bárbara do Pará, investigating what are the prejudices surrounding ethnic-racial relations and their effects on students' school life. The methodology used for research was school ethnography and action research, the results of which showed forms of ethnic-racial prejudice involving sociability in the school environment under study, which are linked to the ethnic and social origin of students. Research on this theme in the field of education and psychology, showed that the situations of ethnic-racial prejudice, cause negative affects on the self-esteem and identity of the subjects. In view of the results, a proposal for teaching history with heritage education is presented, seeking to know and recognize the heritage references and memories of Afro-Brazilian, indigenous, caboclo, rural and riverside matrixes that circulate in the school routine and in its surroundings. Through such pedagogical practice, it is intended to cooperate with the education of ethnic-racial relations as a way of overcoming prejudices in the school environment. As a product of this didactic experience, a video and a podcast were developed on the patrimonial references and memories that circulate in the school routine and its surroundings.
author_additional LOPES, Siméia de Nazaré
author_additionalStr LOPES, Siméia de Nazaré
format Dissertação
author MOREIRA, Catarina da Silva
title Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
title_short Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
title_full Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
title_fullStr Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
title_full_unstemmed Ensino de História e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
title_sort ensino de história e educação patrimonial no trato com as relações étnico-raciais no ambiente escolar
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15463
_version_ 1787149058351038464
score 11.653393