/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa
This dissertation is an investigation on the dynamics of History Teaching at the Professor Remígio Fernandez Municipal School, Mosqueiro/PA, in the school year of 2019, in which the project entitled: ―Historical Literacy: narratives, rap and black consciousness‖ was developed with students from clas...
Autor principal: | VILHENA, José Sebastião |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15517 |
id |
ir-2011-15517 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-155172023-04-19T18:18:49Z Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa VILHENA, José Sebastião COSTA, Renato Pinheiro da http://lattes.cnpq.br/0413733044020733 https://orcid.org/0000-0001-7132-0579 Alfabetização histórica Relações étnico-raciais Ensino de História Educação Básica Historical literacy Ethnic-racial relations History teaching Basic Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA This dissertation is an investigation on the dynamics of History Teaching at the Professor Remígio Fernandez Municipal School, Mosqueiro/PA, in the school year of 2019, in which the project entitled: ―Historical Literacy: narratives, rap and black consciousness‖ was developed with students from class C42201 (9th grade/Elementary). However, to better understand the successes and gaps verified during the execution of this training plan, it was necessary to analyze the didactic experiences in History previously developed (between the years 2013 and 2018), which pointed out aspects of maintenance and advances in relation to a type of Teaching History linked to the historicism of the 19th century, this one characterized by the disciplinary anti-dialogism in the way of teaching, by the Eurocentrism in the choice of contents and by the predominance of written language that was not very significant for the students. Thus, starting from this research problem and seeking to build a proposal for an innovative method in History Teaching for that school, Historical Literacy was pointed out as this alternative. To support this perspective, an analysis of the dual role of historical school education in overcoming the problems related to linguistic literacy and literacy in the specific objectives of the discipline of history was carried out, pointing out as a viable way for this challenge the development of Teaching of Ethical-Racial Relations and of historical narratives in the school environment, seeking to promote the development of historical identities, praxis, consciences and awareness. Therefore, this study is epistemologically linked to the field of Didactics of History and is presented methodologically in line with the perspectives of social investigations called "action research", which is subdivided into empirical-theoretical and situated historical cognition, with the intention of to present viable educational products for the positive transformation of History Teaching at the researched school. A presente dissertação é uma investigação sobre a dinâmica do Ensino de História na Escola Municipal Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/PA, no ano letivo de 2019, em que se desenvolveu o projeto intitulado: ―Alfabetização Histórica: narrativas, rap e consciência negra‖ com os alunos da turma C42201 (9º ano/Fundamental). Todavia para melhor compreender os êxitos e lacunas verificados ao logo da execução deste plano formativo foi necessário analisar as experiências didáticas em História desenvolvidas anteriormente (entre os anos de 2013 e 2018), que apontavam aspectos de manutenção e de avanços em relação a um tipo de Ensino de História ligado ao historicismo do século XIX, este caracterizado pelo anti-dialogismo disciplinador na forma de se ensinar, pelo eurocentrismo na escolha dos conteúdos e pelo predomínio da linguagem escrita pouco significativa para o alunado. Assim, partindo deste problema de pesquisa e em busca de construir uma proposta de método inovador em Ensino de História para a referida escola, passou-se a apontar a Alfabetização Histórica como esta alternativa. Para embasar esta perspectiva foi realizada uma análise do duplo papel da formação histórica escolar na superação dos problemas ligados à alfabetização linguística e à alfabetização nos objetivos específicos da disciplina história, apontando como caminho viável para este desafio o desenvolvimento do Ensino das Relações Ético-Raciais e de narrativas histórias no ambiente escolar, em busca de se promover o desenvolvimento de identidades, de práxis, de consciências e de conscientização históricas. Portanto, o presente estudo se liga epistemologicamente ao campo da Didática da História e se apresenta metodologicamente em consonância com as perspectivas das investigações sociais chamadas de ―pesquisa-ação‖, sendo esta subdividida em empírico-teórico e em cognição histórica situada, na intenção de apresentar produtos educacionais viáveis para a transformação positiva do Ensino de História da escola pesquisada. UFPA - Universidade Federal do Pará 2023-04-12T21:09:27Z 2023-04-12T21:09:27Z 2021-05-21 Dissertação VILHENA, José Sebastião. Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa. Orientador: Renato Pinheiro da Costa. 2023. 169 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15517. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15517 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Alfabetização histórica Relações étnico-raciais Ensino de História Educação Básica Historical literacy Ethnic-racial relations History teaching Basic Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA |
spellingShingle |
Alfabetização histórica Relações étnico-raciais Ensino de História Educação Básica Historical literacy Ethnic-racial relations History teaching Basic Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA VILHENA, José Sebastião Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
topic_facet |
Alfabetização histórica Relações étnico-raciais Ensino de História Educação Básica Historical literacy Ethnic-racial relations History teaching Basic Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA |
description |
This dissertation is an investigation on the dynamics of History Teaching at the Professor Remígio Fernandez Municipal School, Mosqueiro/PA, in the school year of 2019, in which the project entitled: ―Historical Literacy: narratives, rap and black consciousness‖ was developed with students from class C42201 (9th grade/Elementary). However, to better understand the successes and gaps verified during the execution of this training plan, it was necessary to analyze the didactic experiences in History previously developed (between the years 2013 and 2018), which pointed out aspects of maintenance and advances in relation to a type of Teaching History linked to the historicism of the 19th century, this one characterized by the disciplinary anti-dialogism in the way of teaching, by the Eurocentrism in the choice of contents and by the predominance of written language that was not very significant for the students. Thus, starting from this research problem and seeking to build a proposal for an innovative method in History Teaching for that school, Historical Literacy was pointed out as this alternative. To support this perspective, an analysis of the dual role of historical school education in overcoming the problems related to linguistic literacy and literacy in the specific objectives of the discipline of history was carried out, pointing out as a viable way for this challenge the development of Teaching of Ethical-Racial Relations and of historical narratives in the school environment, seeking to promote the development of historical identities, praxis, consciences and awareness. Therefore, this study is epistemologically linked to the field of Didactics of History and is presented methodologically in line with the perspectives of social investigations called "action research", which is subdivided into empirical-theoretical and situated historical cognition, with the intention of to present viable educational products for the positive transformation of History Teaching at the researched school. |
author_additional |
COSTA, Renato Pinheiro da |
author_additionalStr |
COSTA, Renato Pinheiro da |
format |
Dissertação |
author |
VILHENA, José Sebastião |
title |
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
title_short |
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
title_full |
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
title_fullStr |
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
title_full_unstemmed |
Alfabetização histórica: método de ensino em História na Escola Professor Remígio Fernandez, Mosqueiro/Pa |
title_sort |
alfabetização histórica: método de ensino em história na escola professor remígio fernandez, mosqueiro/pa |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2023 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15517 |
_version_ |
1787148495978758144 |
score |
11.755432 |