Dissertação

O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira

This research aimed the comprehension of historical configuration that teaching as a social practice has acquired within brazilian higher education context, like political structure, shapes and modifications that the teaching profession has been going through since colonial times until the 1990?s ye...

ver descrição completa

Autor principal: DANTAS, Elza Ezilda Valente
Grau: Dissertação
Idioma: Portuguese
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2011
Assuntos:
Acesso em linha: http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1691
id ir-2011-1691
recordtype dspace
spelling ir-2011-16912018-08-23T18:13:55Z O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira The teaching work in the historical trails of the brazilian superior education DANTAS, Elza Ezilda Valente CORRÊA, Paulo Sérgio de Almeida http://lattes.cnpq.br/7102416953096612 Ensino superior Brasil - País Currículo Educação Historiografia Professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO This research aimed the comprehension of historical configuration that teaching as a social practice has acquired within brazilian higher education context, like political structure, shapes and modifications that the teaching profession has been going through since colonial times until the 1990?s years, with the State reform. The main objectives were: understand the configurations adopted by the teaching profession through out the historic evolution of higher education in Brazil, and to identify the role assumed by teachers at their job on that historical path. The research constitutes a historiographic work of articulation of the long duration logic to identify the relations needed to understand how these configurations were built. By this view, it has been developed a bibliographic and documental study that revealed the configurations assumed by the teaching profession understanding conformations, transformations, permanencies and ruptures that the teaching profession has gone by at it?s historical constitution. The investigation has shown that the different configurations through which the teaching profession in higher education has passed were related to projects thought to society that reached the role of developer of cultural politics reassuring the perspective that teaching has the power to form to different possibilities and goals. The shapes and structures through which the teaching profession has passed were defined at the context of political, cultural, economic, social and historical determinations, as well as the role they came to play. So, the teaching job has been part of our social and historical structure assuming actively the identity construction of brazilian society and the formation of professional picture of brazilian intellectuality. Esta pesquisa teve como problema compreender quais as configurações históricas que o trabalho docente enquanto uma prática social assumiu no contexto da educação superior brasileira, ou seja, as feições, formas e modificações pelas quais vem passando o exercício da profissão docente dos tempos coloniais aos tempos de 1990 com a reforma do Estado.Teve como objetivos: compreender as configurações assumidas pelo trabalho docente no percurso histórico da educação superior brasileira e identificar o papel desempenhado pelos docentes no exercício de seu trabalho nesta trajetória histórica. A pesquisa se constituiu num trabalho de cunho historiográfico articulando à lógica da longa duração para perceber os nexos que permitem compreender como estas configurações foram construídas. Nessa perspectiva, foi realizado estudo bibliográfico e documental que desvelou as configurações assumidas pelo trabalho docente compreendendo as conformações, as transformações, as permanências e as rupturas que a profissão do ensino vem passando na sua constituição histórica. A investigação evidenciou que as configurações diferenciadas por quais tem passado a profissão docente na educação superior, estiveram relacionadas aos projetos pensados para a sociedade que alçaram o trabalho dos professores ao lugar de concretizador de políticas culturais confirmando a perspectiva que a docência tem o poder de formar para diferentes possibilidades e finalidades. As formas, as feições por quais passaram o trabalho docente foram definidas no contexto das determinações políticas, culturais, econômicas, sociais e históricas, assim como, o papel que vieram a desempenhar. Dessa, forma, o trabalho do ensino esteve inserido em nossa estrutura sócio-histórica participando ativamente da construção identitária da sociedade brasileira e da formação dos quadros profissionais da intelectualidade brasileira. 2011-03-23T21:19:17Z 2011-03-23T21:19:17Z 2006-08-08 Dissertação DANTAS, Elza Ezilda Valente. O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira. 2006. 180 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Centro de Educação, Belém, 2006. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1691 pt Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language Portuguese
topic Ensino superior
Brasil - País
Currículo
Educação
Historiografia
Professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
spellingShingle Ensino superior
Brasil - País
Currículo
Educação
Historiografia
Professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
DANTAS, Elza Ezilda Valente
O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
topic_facet Ensino superior
Brasil - País
Currículo
Educação
Historiografia
Professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
description This research aimed the comprehension of historical configuration that teaching as a social practice has acquired within brazilian higher education context, like political structure, shapes and modifications that the teaching profession has been going through since colonial times until the 1990?s years, with the State reform. The main objectives were: understand the configurations adopted by the teaching profession through out the historic evolution of higher education in Brazil, and to identify the role assumed by teachers at their job on that historical path. The research constitutes a historiographic work of articulation of the long duration logic to identify the relations needed to understand how these configurations were built. By this view, it has been developed a bibliographic and documental study that revealed the configurations assumed by the teaching profession understanding conformations, transformations, permanencies and ruptures that the teaching profession has gone by at it?s historical constitution. The investigation has shown that the different configurations through which the teaching profession in higher education has passed were related to projects thought to society that reached the role of developer of cultural politics reassuring the perspective that teaching has the power to form to different possibilities and goals. The shapes and structures through which the teaching profession has passed were defined at the context of political, cultural, economic, social and historical determinations, as well as the role they came to play. So, the teaching job has been part of our social and historical structure assuming actively the identity construction of brazilian society and the formation of professional picture of brazilian intellectuality.
author_additional CORRÊA, Paulo Sérgio de Almeida
author_additionalStr CORRÊA, Paulo Sérgio de Almeida
format Dissertação
author DANTAS, Elza Ezilda Valente
title O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
title_short O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
title_full O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
title_fullStr O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
title_full_unstemmed O trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
title_sort o trabalho docente nas veredas históricas da educação superior brasileira
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2011
url http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1691
_version_ 1787148497360781312
score 11.675088