Dissertação

O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática

Performing an immersion in the professional work of the physiotherapist has beenteaching in a possible path to be followed, however by an initial training does not prepare for this, these professionals need to build the knowledge and means to be a teacher. In this sense, the object of this research...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Jussara Albuquerque
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2792
id ir-2011-2792
recordtype dspace
spelling ir-2011-27922018-08-23T18:13:55Z O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática COSTA, Jussara Albuquerque MOREIRA, Wagner Wey http://lattes.cnpq.br/5798244047692726 Professores Fisioterapeuta Prática docente Ensino superior CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL Performing an immersion in the professional work of the physiotherapist has beenteaching in a possible path to be followed, however by an initial training does not prepare for this, these professionals need to build the knowledge and means to be a teacher. In this sense, the object of this research is in the process of identity construction of the teacher-therapist teacher. The problem thus presents itself: what is the meaning of the practice in the construction of the teacher for physical therapists who act as teachers? To understand this meaning, the goals are configured as well: a) identify the main difficulties encountered by physical therapists in their educational performance, b) Understand how the teaching practice enables the construction of pedagogical knowledge for physical therapists; c) Understand the meanings that the professional teacher performance gains for the physical therapist, teacher, d) Understand the vision of the physical therapist about the training and teaching job objects physiotherapy e) Examine the possibility of establishing pedagogical principles from the Theory of Complexity, which may assist the Physiotherapist in their teaching activities. This study had as an instrument for data collection of interviews with seven therapists who act as teachers, with the inclusion criterion that the same minister theoretical disciplines / practices, whose content is specific to physical therapy. After the interview was used for the Preparation of Technical Analysis and Meaning Units for the assessment of data collected in the field and with the support of the theory of complexity of Edgar Morin was built the following Units of Meaning: Meaning of teacher performance; Challenges of Teaching; about representations of knowledge. It was felt that the teaching practice means the need for constant updates for these professionals, the main difficulty is related to the teacher / student ratio and used that knowledge are not restricted to specific area of expertise. The theoretical references have support in Morin (1998, 2003, 2007, 2008a, 2008b), Andery et al (1996), Rebelatto Botomé (2004), Pimenta (2005) among others. Realizando uma imersão na atuação profissional do fisioterapeuta tem-se na docência um possível caminho a ser seguido, no entanto por partir de uma formação inicial que não prepara para tal, este profissional necessita construir os saberes e o significado de ser professor. Nesse sentido, o objeto desta pesquisa constitui-se no processo de construção da identidade docente do fisioterapeuta-professor. O problema assim se apresenta: qual o significado da prática na construção do ser professor para os fisioterapeutas que atuam como docentes? Para compreender tal significado, os objetivos assim se configuram: a)Identificar as principais dificuldades encontradas pelos fisioterapeutas na sua atuação docente; b) Entender como a prática docente propicia a construção dos saberes pedagógicos para os fisioterapeutas; c) Compreender os significados profissionais que a atuação docente adquire para o fisioterapeuta-professor; d) Perceber a visão do fisioterapeuta docente acerca da formação e objetos de trabalho da fisioterapia; e) Analisar a possibilidade do estabelecimento de princípios pedagógicos, a partir da Teoria da Complexidade, que possam auxiliar o Fisioterapeuta em sua ação docente. Este estudo teve como instrumento para coleta de dados a realização de entrevista com sete fisioterapeutas que atuam como docentes, tendo como critério de inclusão que os mesmos ministrem disciplinas teórico/práticas, cujo conteúdo seja especifico da Fisioterapia. Após a realização da entrevista utilizou-se da Técnica de Elaboração e Análise de Unidades de Significado para apreciação dos dados colhidos em campo e com o apoio da teoria da Complexidade de Edgar Morin construiu-se as seguintes Unidades de Significado: Significado da atuação docente; Desafios da Docência; Representações acerca do conhecimento. Percebeu-se que a prática docente significa a necessidade de constante atualização para esses profissionais, a principal dificuldade relaciona-se com a relação docente/discente e que os conhecimentos utilizados não se restringem a área específica de atuação. As referências teóricas tem apoio em Morin (1998, 2003, 2007, 2008a, 2008b), Andery et al (1996), Rebelatto e Botomé (2004), Pimenta (2005) dentre outros. 2012-05-28T15:26:09Z 2012-05-28T15:26:09Z 2012-02-09 Dissertação COSTA, Jussara Albuquerque. O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática. 2012. 99 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2012. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2792 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Professores
Fisioterapeuta
Prática docente
Ensino superior
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
spellingShingle Professores
Fisioterapeuta
Prática docente
Ensino superior
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
COSTA, Jussara Albuquerque
O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
topic_facet Professores
Fisioterapeuta
Prática docente
Ensino superior
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::ANTROPOLOGIA EDUCACIONAL
description Performing an immersion in the professional work of the physiotherapist has beenteaching in a possible path to be followed, however by an initial training does not prepare for this, these professionals need to build the knowledge and means to be a teacher. In this sense, the object of this research is in the process of identity construction of the teacher-therapist teacher. The problem thus presents itself: what is the meaning of the practice in the construction of the teacher for physical therapists who act as teachers? To understand this meaning, the goals are configured as well: a) identify the main difficulties encountered by physical therapists in their educational performance, b) Understand how the teaching practice enables the construction of pedagogical knowledge for physical therapists; c) Understand the meanings that the professional teacher performance gains for the physical therapist, teacher, d) Understand the vision of the physical therapist about the training and teaching job objects physiotherapy e) Examine the possibility of establishing pedagogical principles from the Theory of Complexity, which may assist the Physiotherapist in their teaching activities. This study had as an instrument for data collection of interviews with seven therapists who act as teachers, with the inclusion criterion that the same minister theoretical disciplines / practices, whose content is specific to physical therapy. After the interview was used for the Preparation of Technical Analysis and Meaning Units for the assessment of data collected in the field and with the support of the theory of complexity of Edgar Morin was built the following Units of Meaning: Meaning of teacher performance; Challenges of Teaching; about representations of knowledge. It was felt that the teaching practice means the need for constant updates for these professionals, the main difficulty is related to the teacher / student ratio and used that knowledge are not restricted to specific area of expertise. The theoretical references have support in Morin (1998, 2003, 2007, 2008a, 2008b), Andery et al (1996), Rebelatto Botomé (2004), Pimenta (2005) among others.
author_additional MOREIRA, Wagner Wey
author_additionalStr MOREIRA, Wagner Wey
format Dissertação
author COSTA, Jussara Albuquerque
title O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
title_short O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
title_full O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
title_fullStr O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
title_full_unstemmed O processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
title_sort o processo de construção dos saberes pedagógicos do fisioterapeuta docente: o significado da prática
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2792
_version_ 1787148778034167808
score 11.653393