/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior
In this study - we address the metamorphosis of the world of work, determined by the exhaustion of the Taylorist-Fordist production, built to overcome the crisis of the 1920s, which devastated the capitalist societies. And the consolidation of a type of state who supported the greatest period of dev...
Autor principal: | CAMPOS, Francisco Jadir de Souza |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2012
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2806 |
id |
ir-2011-2806 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-28062018-08-24T14:38:06Z Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior CAMPOS, Francisco Jadir de Souza MAUÉS, Olgaíses Cabral http://lattes.cnpq.br/0118802077232494 http://lattes.cnpq.br/1812522340057970 Educação e Estado Saúde do trabalhador Trabalho Ensino superior Professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAO In this study - we address the metamorphosis of the world of work, determined by the exhaustion of the Taylorist-Fordist production, built to overcome the crisis of the 1920s, which devastated the capitalist societies. And the consolidation of a type of state who supported the greatest period of development of capitalism, the welfare state, becoming, in developed countries, their bases in the Keynesian assumptions - the state proposed to print a strategic role in the development of global capitalism, and that has its downfall with the economic crisis of the 1970s, with the deepening of the process of consolidation and globalization of markets, then, the political and economic power of multinational companies and transnational corporations, discusses the centrality of work as a social category and the fundamental nexus between work, health and education. The role that the state plays in the broader framework of capitalist society, marked by the introduction of a new social regulation, achieved through the implementation of neoliberal reforms, which can be seen in the context of public policies in Brazilian society, making possible the implementation a commercial logic in the educational field, especially in higher education, which translates in the reorganization and implementation of teaching at this level of education, with insecurity, intensification of work and its impact on the health of teachers. We analyze the connections between work and health, marked by the submission of body and "soul" of the worker, the interests of capitalist accumulation and emphasize the moment when new issues are posted for different areas of knowledge and practices, especially in the field health and education so as to require a redirection of old patterns of understanding the world, which implies the need for reorientation of a meeting between the Occupational Health and Education. Nesse estudo - abordamos as metamorfoses do mundo do trabalho, determinadas pelo esgotamento do modelo taylorista-fordista de produção, erigido no sentido de superar a crise da década de 1930, que assolou as sociedades capitalistas. Também é estudada a consolidação de um tipo de Estado que deu suporte ao período de maior desenvolvimento do capitalismo, o Welfare State, assentando, nos países desenvolvidos, suas bases nos pressupostos keynesianos – propunha imprimir ao Estado um papel estratégico no desenvolvimento do capitalismo global, e que tem sua derrocada com a crise econômica da década de 1970, com o aprofundamento do processo de mundialização dos mercados e a consolidação, aí, do poder político-econômico das empresas multi e transnacionais. Problematiza-se a centralidade do trabalho enquanto categoria social fundamental e os nexos entre trabalho, saúde e educação. O papel que Estado desempenha no quadro mais amplo da sociedade capitalista, marcado pela introdução de uma nova regulação social, concretizada por meio da implementação de reformas de cunho neoliberal, as quais podem ser observadas no âmbito das políticas públicas na sociedade brasileira, viabilizando a implementação de uma lógica mercantilista no campo educacional, principalmente na Educação Superior, que se traduz na reorganização e realização do trabalho docente nesse nível de ensino, com precarização, intensificação desse trabalho e sua repercussão sobre a saúde do docente. Analisamos os nexos entre trabalho e saúde, marcados pela submissão do corpo e da “alma” do trabalhador, aos interesses da acumulação capitalista e enfatizamos o momento em que novas questões se colocaram para as diferentes áreas do saber e das práticas, principalmente, no campo da saúde e da educação, de modo a exigirem uma reorientação dos velhos padrões de compreender o mundo, reorientação que implica a necessidade de um encontro entre a Saúde do Trabalhador e a Educação UFPA - Universidade Federal do Pará 2012-05-30T13:35:43Z 2012-05-30T13:35:43Z 2011-06-22 Dissertação CAMPOS, Francisco Jadir de Souza. Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior. 2011. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2011. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2806 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação e Estado Saúde do trabalhador Trabalho Ensino superior Professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação e Estado Saúde do trabalhador Trabalho Ensino superior Professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAO CAMPOS, Francisco Jadir de Souza Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
topic_facet |
Educação e Estado Saúde do trabalhador Trabalho Ensino superior Professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAO |
description |
In this study - we address the metamorphosis of the world of work, determined by the exhaustion of the Taylorist-Fordist production, built to overcome the crisis of the 1920s, which devastated the capitalist societies. And the consolidation of a type of state who supported the greatest period of development of capitalism, the welfare state, becoming, in developed countries, their bases in the Keynesian assumptions - the state proposed to print a strategic role in the development of global capitalism, and that has its downfall with the economic crisis of the 1970s, with the deepening of the process of consolidation and globalization of markets, then, the political and economic power of multinational companies and transnational corporations, discusses the centrality of work as a social category and the fundamental nexus between work, health and education. The role that the state plays in the broader framework of capitalist society, marked by the introduction of a new social regulation, achieved through the implementation of neoliberal reforms, which can be seen in the context of public policies in Brazilian society, making possible the implementation a commercial logic in the educational field, especially in higher education, which translates in the reorganization and implementation of teaching at this level of education, with insecurity, intensification of work and its impact on the health of teachers. We analyze the connections between work and health, marked by the submission of body and "soul" of the worker, the interests of capitalist accumulation and emphasize the moment when new issues are posted for different areas of knowledge and practices, especially in the field health and education so as to require a redirection of old patterns of understanding the world, which implies the need for reorientation of a meeting between the Occupational Health and Education. |
author_additional |
MAUÉS, Olgaíses Cabral |
author_additionalStr |
MAUÉS, Olgaíses Cabral |
format |
Dissertação |
author |
CAMPOS, Francisco Jadir de Souza |
title |
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
title_short |
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
title_full |
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
title_fullStr |
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
title_full_unstemmed |
Trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
title_sort |
trabalho docente e saúde: tensões da educação superior |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2012 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2806 |
_version_ |
1832602506411114496 |
score |
11.755432 |