Dissertação

O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará

The present studies have focus in the thematic of the populations of the field accessing at public university, with base in the analysis of PRONERA – which is The National Education Program in the Agrarian Reform, from PROCAMPO - Program of Support to the Superior Formation in Peasant Education Lice...

ver descrição completa

Autor principal: BRITO, Márcia Mariana Bittencourt
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2013
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4199
id ir-2011-4199
recordtype dspace
spelling ir-2011-41992019-05-22T12:46:34Z O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará BRITO, Márcia Mariana Bittencourt HAGE, Salomão Antonio Mufarrej http://lattes.cnpq.br/1723722364556016 Ensino superior Educação rural Educação e Estado População rural Democratização da educação Pará - Estado Amazônia brasileira Brasil - País CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL The present studies have focus in the thematic of the populations of the field accessing at public university, with base in the analysis of PRONERA – which is The National Education Program in the Agrarian Reform, from PROCAMPO - Program of Support to the Superior Formation in Peasant Education Licentiate and PARFOR -National Formation of Teachers from the Basic Education Plan, from Federal University of Pará. The research analyzes the scenery of the Superior Education and the modifications in the access system to the university, it presents a panorama about the initiatives of access of the peasants, analyzing courses, financial resources, statistical data and presenting a cartography of the programs in Brazil and in the State of Pará. In the intention of reaching the general objective, which was to analyze the access forms to peasants to the Superior Education, in the period after Law 9.394/96, we opted for a methodology of dialectic approaching, we analyze social, political, and economic relationships established in the context of people's access to higher education rural. It must be clear that we do not take the dialectical method par excellence, because we believe that there are many elements that it cannot be applied by us in the time that research suggests due to only that perspective would allow us the analysis of the reality in subject, looking for the support in the exploration of bibliographies and in the technique of analyses of documents, for subsequent systematic, organization and analysis of the statistical data and of the collected information along the research. The results of the investigation lead to a new axis of analysis of the Superior Education thematic - the Peasant Superior Education, once the access of the peasants, with differentiated methodologies and ruled in the referential of the Peasant Education, became a reality in Brazil. The research points to the amplification of the access to the public universities, with base in the principle conquered by the fight of the social movements and of the peasant education movement, as well as it was identified other particularities that don't match, at first, with what it would be an educational politics leads to the peasant, as it is the case of PARFOR, that, although it is not created properly to assist the peasant students, it has, in Pará, contemplated a significant portion of students/teachers who work in peasant schools. O presente estudo foca a temática do acesso das populações do campo à universidade pública, com base na análise do PRONERA – Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária, do PROCAMPO – Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo e do PARFOR – Plano Nacional Formação de Professores da Educação Básica, tomando como referência a Universidade Federal do Pará. A pesquisa analisa o cenário da Educação Superior e as modificações no sistema de acesso à universidade, apresenta um panorama sobre as iniciativas de acesso das populações do campo, analisando cursos, recursos financeiros, dados estatísticos e apresentando uma cartografia dos programas no Brasil e no Estado do Pará. Para alcançar o objetivo geral, que foi de analisar as formas de acesso pela população do campo à Educação Superior, no período pós Lei 9.394/96, optou-se por uma metodologia de abordagem dialética, buscamos analisar fatores sociais, políticos, econômicos e as relações estabelecidas, no contexto do acesso das populações do campo à educação superior. Convém esclarecer que não tomamos o método dialético por excelência, pois consideramos que existem muitos elementos dele que não poderão ser aplicados por nós no tempo que a pesquisa propõe, uma vez que somente essa perspectiva nos permitiria a análise da realidade em questão, buscando o apoio na exploração de bibliografias e na técnica de análises de documentos, para posterior sistematização, organização e análise dos dados estatísticos e das informações coletadas ao longo da pesquisa. Os resultados da investigação apontam para um novo eixo de análise dentro da temática Educação Superior – a Educação Superior do Campo, uma vez que o acesso das populações do campo, com metodologias diferenciadas e pautadas no referencial da Educação do Campo passou a ser uma realidade em nosso País. A pesquisa aponta ainda a ampliação do acesso às universidades públicas, com base nos princípios conquistados pela luta dos movimentos sociais e do movimento por uma educação do campo, assim como identificou outras particularidades que não condizem, a princípio, com o que seria uma política educacional voltada para o campo, como é o caso do PARFOR, que, embora não seja criado propriamente a atender estudantes do campo, tem, no Pará, contemplado uma significativa parcela de estudantes/ educadores atuantes em escolas do campo. 2013-09-03T12:37:04Z 2013-09-03T12:37:04Z 2013-06-20 Dissertação BRITO, Márcia Mariana Bittencourt. O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4199 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino superior
Educação rural
Educação e Estado
População rural
Democratização da educação
Pará - Estado
Amazônia brasileira
Brasil - País
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
spellingShingle Ensino superior
Educação rural
Educação e Estado
População rural
Democratização da educação
Pará - Estado
Amazônia brasileira
Brasil - País
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
BRITO, Márcia Mariana Bittencourt
O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
topic_facet Ensino superior
Educação rural
Educação e Estado
População rural
Democratização da educação
Pará - Estado
Amazônia brasileira
Brasil - País
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
description The present studies have focus in the thematic of the populations of the field accessing at public university, with base in the analysis of PRONERA – which is The National Education Program in the Agrarian Reform, from PROCAMPO - Program of Support to the Superior Formation in Peasant Education Licentiate and PARFOR -National Formation of Teachers from the Basic Education Plan, from Federal University of Pará. The research analyzes the scenery of the Superior Education and the modifications in the access system to the university, it presents a panorama about the initiatives of access of the peasants, analyzing courses, financial resources, statistical data and presenting a cartography of the programs in Brazil and in the State of Pará. In the intention of reaching the general objective, which was to analyze the access forms to peasants to the Superior Education, in the period after Law 9.394/96, we opted for a methodology of dialectic approaching, we analyze social, political, and economic relationships established in the context of people's access to higher education rural. It must be clear that we do not take the dialectical method par excellence, because we believe that there are many elements that it cannot be applied by us in the time that research suggests due to only that perspective would allow us the analysis of the reality in subject, looking for the support in the exploration of bibliographies and in the technique of analyses of documents, for subsequent systematic, organization and analysis of the statistical data and of the collected information along the research. The results of the investigation lead to a new axis of analysis of the Superior Education thematic - the Peasant Superior Education, once the access of the peasants, with differentiated methodologies and ruled in the referential of the Peasant Education, became a reality in Brazil. The research points to the amplification of the access to the public universities, with base in the principle conquered by the fight of the social movements and of the peasant education movement, as well as it was identified other particularities that don't match, at first, with what it would be an educational politics leads to the peasant, as it is the case of PARFOR, that, although it is not created properly to assist the peasant students, it has, in Pará, contemplated a significant portion of students/teachers who work in peasant schools.
author_additional HAGE, Salomão Antonio Mufarrej
author_additionalStr HAGE, Salomão Antonio Mufarrej
format Dissertação
author BRITO, Márcia Mariana Bittencourt
title O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
title_short O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
title_full O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
title_fullStr O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
title_full_unstemmed O acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do PRONERA, PROCAMPO e PARFOR, na Universidade Federal do Pará
title_sort o acesso à educação superior pelas populações do campo, na universidade pública: um estudo do pronera, procampo e parfor, na universidade federal do pará
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2013
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4199
_version_ 1787149128795422720
score 11.653393