Dissertação

Política Nacional de Extensão Universitária: análise da experiência do Instituto de Ciência da Saúde (ICS) da UFPA

The current study purpose refers to the university extension, addressing the concepts of university, organization, knowledge and extension. We sought to answer the following question: Does the outcome that has been generated through projects on extension practices developed by ICS/UFPA actually f...

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Autor principal: SOUZA, Cristina Frassinette Lima de
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2014
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4564
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spelling ir-2011-45642020-05-11T15:26:58Z Política Nacional de Extensão Universitária: análise da experiência do Instituto de Ciência da Saúde (ICS) da UFPA SOUZA, Cristina Frassinette Lima de NASCIMENTO, Durbens Martins http://lattes.cnpq.br/4086120226722277 Extensão universitária Política Nacional de Extensão Universitária Saúde Práticas extensionistas Instituto de Ciências da Saúde Universidade Federal do Pará Pará Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL The current study purpose refers to the university extension, addressing the concepts of university, organization, knowledge and extension. We sought to answer the following question: Does the outcome that has been generated through projects on extension practices developed by ICS/UFPA actually fulfill the guidelines of the National University Extension Policy? The pursued objective consisted in a general analysis of the extension practices of the Institute of Health Sciences (ICS) at the Federal University of Pará (UFPA) in the light of the National University Extension Policy (NUEP), comprehending dialogical interaction, interdisciplinary and interprofessionalism, teaching-research-extension inseparability, impact on student training, and impact and social transformation envisaged within the Policy Extension of UFPA. The research methodology comprehended a quantitative and qualitative approach supported by bibliographic and documentary supply. It was consulted the collection of various documents, given more evidence to those focused on the university extension in 2012, contained into several instances of UFPA. A number of 80 projects and 60 reports of extension of ICS were selected for analysis in the year 2012. The results revealed that the guidelines of PNEU fell far short of being reached by the ICS products, when it came to interdisciplinarity and interprofessionalism, teaching-research-extension inseparability, and impact and social transformation. Furthermore, there was little participation by teachers, students and administrative technicians of ICS in such activity. It was concluded that the extension model of ICS consists is a welfare model, developed through service provision. O objeto deste estudo se referiu à extensão universitária, abordado a partir dos conceitos de universidade, organização, conhecimento e extensão. Buscou-se responder a seguinte pergunta: Os produtos gerados, por via de projetos, nas práticas extensionistas desenvolvidas pelo ICS/UFPA, cumprem as prerrogativas da Política Nacional de Extensão Universitária? Objetivou-se, de modo geral, analisar as práticas extensionistas do Instituto de Ciências da Saúde (ICS) da Universidade Federal do Pará (UFPA) à luz da Política Nacional de Extensão Universitária (PNEU), compreendida na interação dialógica, interdisciplinaridade e interprofissionalidade, indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão, impacto na formação do estudante e, impacto e transformação social, contemplada na Política de Extensão da UFPA. A metodologia da pesquisa seguiu-se pela abordagem quantitativa e qualitativa com aporte bibliográfico e documental. Consultaram-se o acervo dos mais variados documentos, dado mais evidência àqueles enfocados sobre a extensão universitária no ano de 2012, contidos nas diversas instâncias da UFPA. Selecionaram-se para análise deste estudo 80 projetos e 60 relatórios de extensão do ICS do ano de 2012. Os resultados revelaram que as prerrogativas da PNEU ficaram muito aquém de serem atingidas pelos produtos do ICS, quando se tratou de interdisciplinaridade e interprofissionalidade, indissociabilidade ensinopesquisa- extensão, e, impacto e transformação social. Além disso, foi encontrada pouca participação por parte dos docentes, discentes e técnico-administrativos do ICS em dita atividade. Concluiu-se que o modelo de extensão do ICS é assistencial, desenvolvido através de prestação de serviços. 2014-01-06T15:15:50Z 2014-01-06T15:15:50Z 2013-10-29 Dissertação SOUZA, Cristina Frassinette Lima de. Política Nacional de Extensão Universitária: análise da experiência do Instituto de Ciência da Saúde (ICS) da UFPA. Orientador: Durbens Martins Nascimento. 2013. 138 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Tropico Úmido.Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Tropico Úmido. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4564. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4564 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Altos Estudos Amazônicos UFPA Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido
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description The current study purpose refers to the university extension, addressing the concepts of university, organization, knowledge and extension. We sought to answer the following question: Does the outcome that has been generated through projects on extension practices developed by ICS/UFPA actually fulfill the guidelines of the National University Extension Policy? The pursued objective consisted in a general analysis of the extension practices of the Institute of Health Sciences (ICS) at the Federal University of Pará (UFPA) in the light of the National University Extension Policy (NUEP), comprehending dialogical interaction, interdisciplinary and interprofessionalism, teaching-research-extension inseparability, impact on student training, and impact and social transformation envisaged within the Policy Extension of UFPA. The research methodology comprehended a quantitative and qualitative approach supported by bibliographic and documentary supply. It was consulted the collection of various documents, given more evidence to those focused on the university extension in 2012, contained into several instances of UFPA. A number of 80 projects and 60 reports of extension of ICS were selected for analysis in the year 2012. The results revealed that the guidelines of PNEU fell far short of being reached by the ICS products, when it came to interdisciplinarity and interprofessionalism, teaching-research-extension inseparability, and impact and social transformation. Furthermore, there was little participation by teachers, students and administrative technicians of ICS in such activity. It was concluded that the extension model of ICS consists is a welfare model, developed through service provision.
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