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Transgressão do Paradigma da (multi)Seriação como referência para a construção da Escola Pública do Campo

The article analyzes the reality of rural public schools by including their particularities in the broader challenges facing the popular social movements of rural areas. These social movements seek to ensure the right to universal Basic Education with socially relevant quality and affirmative of the...

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Autor principal: HAGE, Salomão Antônio Mufarrej
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6658
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spelling ir-2011-66582020-11-19T16:52:46Z Transgressão do Paradigma da (multi)Seriação como referência para a construção da Escola Pública do Campo Transgression of the (multi)Grading Paradigm as a reference for the construction of the Rural Public School Transgression du Paradigme des classes multi-niveaux comme référence pour la construction de l'École Publique en Zone Rurale HAGE, Salomão Antônio Mufarrej Política e Educação Educação rural Escola multisseriada Educação de base Qualidade da educação The article analyzes the reality of rural public schools by including their particularities in the broader challenges facing the popular social movements of rural areas. These social movements seek to ensure the right to universal Basic Education with socially relevant quality and affirmative of the sociocultural and territorial diversity that constitute the rural areas in Brazil. It shares the results of studies carried out by the Group of Study and Research in Rural Education in the Amazon - GEPERUAZ, that investigates the reality of rural schools with multigrade classes, considering the paradox between disrepair and precariousness that to a large extent characterize the conditions of existence of these schools and the creative actions taken by teachers and students in school daily life that defy the adverse conditions experienced therein. It indicates references to the transgression of the urban grading teaching paradigm, currently hegemonic in these schools. O artigo analisa a realidade das escolas públicas do campo, inserindo suas particularidades nos desafios mais abrangentes que enfrentam os movimentos sociais populares do campo para assegurar o direito à universalização da Educação Básica, com qualidade socialmente referenciada e afirmativa da diversidade sociocultural e territorial que constitui o campo no Brasil. Ele socializa os resultados dos estudos realizados pelo Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia (Geperuaz) sobre a realidade das escolas rurais com turmas multisseriadas, considerando o paradoxo existente entre o abandono e a precarização que caracteriza em grande medida as condições de existência dessas escolas e as ações criativas realizadas pelos professores e estudantes no cotidiano escolar, que desafiam as condições adversas nelas vivenciadas, indicando referências para a transgressão do paradigma seriado urbano de ensino atualmente hegemônico nessas escolas. L'article analyse la réalité des écoles publiques en Zone Rurale, en mettant leurs particularités dans les défis le plus englobant face aux mouvements sociaux populaires pour assurer le droit à l'universalisation de l'Éducation Basique, avec de la qualité socialement référenciée et affirmative de la diversité socio-culturelle et territoriale qui constitue la réalité au Brésil. Il socialise les résultats des études réalisées par le Groupe d'Étude et de Recherche en Éducation de Zone Rurale en Amazonie (Geperuaz) sur la réalité des écoles agricoles avec des classes multi-niveaux, en considérant le paradoxe existant entre l'abandon et la précarisation qui caractérise dans une large mesure les conditions d'existence de ces écoles et les actions créatives réalisées par les enseignants et les apprenants dans le quotidien scolaire, qui défient les conditions défavorables vécues intensément, en indiquant des références pour la transgression du paradigme urbain des classes multi-niveaux d'enseignement actuellement hégémonique dans ces écoles. 2015-05-12T15:39:29Z 2015-05-12T15:39:29Z 2014-12 Artigo de Periódico HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Transgressão do Paradigma da (multi)Seriação como referência para a construção da Escola Pública do Campo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1165-1182, out./dez. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01165.pdf>. Acesso em: 08 maio 2015. <http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531>. 0101-7330 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6658 por Acesso Aberto application/pdf
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