Dissertação

A produção textual de base narrativa no ensino fundamental

This dissertation analyzes the textual production (short story) of students in a class of 8th grade of elementary school, students from a public school in Altamira (Pará), as a starting point for building an educational proposal focused on the production of texts narrative base. The analysis is to u...

ver descrição completa

Autor principal: ALMEIDA, Maria Rita Barbosa de
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8010
id ir-2011-8010
recordtype dspace
spelling ir-2011-80102017-10-16T13:14:48Z A produção textual de base narrativa no ensino fundamental ALMEIDA, Maria Rita Barbosa de ABDON, Iaci de Nazaré Silva http://lattes.cnpq.br/2212976917586395 Língua portuguesa - Estudo e ensino Produção textual Ensino fundamental Discurso narrativo Altamira - PA Pará - Estado CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA This dissertation analyzes the textual production (short story) of students in a class of 8th grade of elementary school, students from a public school in Altamira (Pará), as a starting point for building an educational proposal focused on the production of texts narrative base. The analysis is to understand the situation in which students are in relation to the construction of narratives, trying to identify what knowledge have on the narrative elements, as articulated mechanisms textualization as the verbal cohesion (primary temporality of the narrative) and nominal ( referencing of characters) and how articulate the interactive discourse with the narrative. Within this perspective, we discuss how narrative basic texts are organized (Cardoso, 2001; Koch, 2011, 2015); reflects on the teaching and learning of text production (Dolz, 2010; Antunes, 2009); on the contributions of Bronckart (1999), with its theoretical proposal to elucidate the text organization in its different dimensions. Also present reflections to the teacher about the importance of ownership of Linguistics of the contributions as support to develop their teaching practice, to consider what difficulties the student as a starting point for the promotion of pedagogical practices, to value the activities with genres, among others. The analytical work of the texts of the students, which lies within the qualitative research, presented as a result of difficulties in textual production of 8th graders, such as lack of organizing a narrative domain, difficulty in using the direct speech and little ability in the referral process of the characters. Noting the problems identified, it elaborated a didactic proposal for teachers in order to contribute to the development of skills to write well-formed texts as to their organization and language choices, considering the genre in which to configure, which is the main objective from work. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Este trabalho analisa a produção textual (conto) de alunos de uma turma do 8º ano do l, estudantes de uma escola pública de Altamira (Pará), como ponto de partida para a construção de uma proposta de ensino voltada à produção de textos de base narrativa. A análise consiste em compreender a situação em que os alunos se encontram em relação à construção de narrativas, procurando identificar que conhecimentos dispõem sobre os elementos da narrativa, como articulam os mecanismos de textualização quanto à coesão verbal (temporalidade primária da narrativa) e nominal (referenciação dos personagens) e como articulam o discurso interativo com o narrativo . Dentro dessa perspectiva, discute-se como textos de base narrativa são organizados (Cardoso, 2001; Koch, 2011, 2015); reflete-se sobre o ensino e aprendizagem da produção de textos (Dolz, 2010; Antunes, 2009); sobre as contribuições de Bronckart (1999), com sua proposta teórica para elucidar a organização do texto nas suas diferentes dimensões. Também se apresentam reflexões ao professor sobre a importância de se apropriar de contribuições da Linguística como apoio para desenvolver sua prática docente, de considerar quais as dificuldades do aluno como ponto de partida para a promoção de práticas pedagógicas, de valorizar as atividades com gêneros textuais, entre outros. O trabalho de análise dos textos dos alunos, que se situa no âmbito da pesquisa qualitativa, apresentou como resultado dificuldades na produção textual de alunos do 8º ano, tais como falta de domínio da organização de uma narrativa, dificuldade em empregar o discurso direto e pouca habilidade no processo de referenciação das personagens. Observando os problemas identificados, elaborou-se uma proposta didática para os professores com a finalidade de contribuir com o desenvolvimento da competência de redigir textos bem formados quanto a sua organização e escolhas linguísticas, considerando o gênero em que se configuram, sendo esse o objetivo principal do trabalho. 2017-03-27T14:31:02Z 2017-03-27T14:31:02Z 2015-08-28 Dissertação ALMEIDA, Maria Rita Barbosa de. A produção textual de base narrativa no ensino fundamental. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Belém, 2015. Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8010 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Língua portuguesa - Estudo e ensino
Produção textual
Ensino fundamental
Discurso narrativo
Altamira - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Língua portuguesa - Estudo e ensino
Produção textual
Ensino fundamental
Discurso narrativo
Altamira - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
ALMEIDA, Maria Rita Barbosa de
A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
topic_facet Língua portuguesa - Estudo e ensino
Produção textual
Ensino fundamental
Discurso narrativo
Altamira - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This dissertation analyzes the textual production (short story) of students in a class of 8th grade of elementary school, students from a public school in Altamira (Pará), as a starting point for building an educational proposal focused on the production of texts narrative base. The analysis is to understand the situation in which students are in relation to the construction of narratives, trying to identify what knowledge have on the narrative elements, as articulated mechanisms textualization as the verbal cohesion (primary temporality of the narrative) and nominal ( referencing of characters) and how articulate the interactive discourse with the narrative. Within this perspective, we discuss how narrative basic texts are organized (Cardoso, 2001; Koch, 2011, 2015); reflects on the teaching and learning of text production (Dolz, 2010; Antunes, 2009); on the contributions of Bronckart (1999), with its theoretical proposal to elucidate the text organization in its different dimensions. Also present reflections to the teacher about the importance of ownership of Linguistics of the contributions as support to develop their teaching practice, to consider what difficulties the student as a starting point for the promotion of pedagogical practices, to value the activities with genres, among others. The analytical work of the texts of the students, which lies within the qualitative research, presented as a result of difficulties in textual production of 8th graders, such as lack of organizing a narrative domain, difficulty in using the direct speech and little ability in the referral process of the characters. Noting the problems identified, it elaborated a didactic proposal for teachers in order to contribute to the development of skills to write well-formed texts as to their organization and language choices, considering the genre in which to configure, which is the main objective from work.
author_additional ABDON, Iaci de Nazaré Silva
author_additionalStr ABDON, Iaci de Nazaré Silva
format Dissertação
author ALMEIDA, Maria Rita Barbosa de
title A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
title_short A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
title_full A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
title_fullStr A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
title_full_unstemmed A produção textual de base narrativa no ensino fundamental
title_sort produção textual de base narrativa no ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8010
_version_ 1832602850927050752
score 11.755432