Dissertação

As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê

We present a collaborative, participant research that consists of a proposal to intervene in Portuguese language classes that contributes to the development of the textual competence of students of the 6th grade of a state public school in the municipality of Ananindeua, in the State of Pará. The st...

ver descrição completa

Autor principal: BARBOSA, Ozana de Oliveira
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8316
id ir-2011-8316
recordtype dspace
spelling ir-2011-83162017-10-16T12:45:49Z As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê BARBOSA, Ozana de Oliveira RODRIGUES, Isabel Cristina França dos Santos http://lattes.cnpq.br/0226549641470972 Língua portuguesa - Estudo e ensino Linguagens e letramentos Lingüística aplicada Gênero discursivo Tecnologia educacional Software HagáQuê Ananindeua - PA Pará - Estado CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA We present a collaborative, participant research that consists of a proposal to intervene in Portuguese language classes that contributes to the development of the textual competence of students of the 6th grade of a state public school in the municipality of Ananindeua, in the State of Pará. The studies are based on theories about educational technologies (ALMEIDA; VALENTE, 2011), in the conception of language from the socio-historical perspective (BAKHTIN/VOLOSHINOV, 2004), and in the transposition of the discursive genre into the classroom in the process of teaching native language learning, according to PCN Portuguese language (BRASIL, 1998) And under the gaze with view to the multi-literacy (ROJO, 2012, 2013, 2015); With the objective of investigating the use of the HagáQuê software as a didactic tool associated to the study of the genre Comics in order to increase the reading and writing of the students of the 6th grade of a public school in the municipality of Ananindeua, in the state of Pará , By means of an intervention proposal. The methodology is developed through a bibliographical survey about the conceptions of language, discursive genres and New Technologies in education; And to develop the intervention activities in the classroom, we consider the guidelines of Lopes-Rossi (2008) on the pedagogical project of reading and production of genres, and Menegassi (2010) concerning the conception of reading with ordered questions, for the reception of the genre and the conception of writing. We have therefore developed work in class with a focus on the genre Comics, although the need to dialogue with two other texts (story and legend). The story was the Amazonian short stories of Inglês de Sousa so that the students appropriated the language by means of literary text that provides the development of the reading competence from the popular questions present in the book, regarding the Amazonian context and the text "O Curupira", version adapted by Maurício de Sousa (2009); We also work with the electronic HQs from the software HagaQuê - publisher of comics - a program that allows the student to be the author of his comic books. To analyze the data, we consider the constituent elements of the discursive genre HQ and the selected technological tool present in the students' written production, having as corpus for analysis the productions of two groups (A and B), both in printed and digital support in HagáQuê software. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Apresentamos uma pesquisa-participante que consiste em uma proposta de intervenção às aulas de língua portuguesa que possa contribuir para o desenvolvimento da produção textual de alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública estadual, no município de Ananindeua, no Estado do Pará. Os estudos são embasados nas teorias acerca das tecnologias educacionais (ALMEIDA; VALENTE, 2011), na concepção de linguagem sob a perspectiva sócio-histórica (BAKHTIN/VOLOSHINOV, 2004), e na transposição do gênero discursivo para a sala de aula no processo de ensino aprendizagem de língua materna, conforme os PCN de língua portuguesa (BRASIL, 1998) e sob o olhar com vistas aos multiletramentos (ROJO, 2012, 2013, 2015); com o objetivo de investigar o uso do software HagáQuê enquanto ferramenta didática associada ao estudo do gênero Histórias em Quadrinhos para a ampliação da leitura e da escrita dos alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública no município de Ananindeua, no estado do Pará, a partir de uma proposta de intervenção. A metodologia se desenvolveu por meio de levantamento bibliográfico acerca das concepções de linguagem, de gêneros discursivos e das Novas Tecnologias na educação; e para desenvolver as atividades de intervenção em sala de aula, consideramos as orientações de Lopes-Rossi (2008) sobre o projeto pedagógico de leitura e produção de gêneros, e Menegassi (2010) referente à concepção de leitura com perguntas ordenadas, para a recepção do gênero e à concepção de escrita. Desenvolvemos, portanto, o trabalho em sala de aula com foco no gênero Histórias em Quadrinhos, embora a necessidade de dialogar com dois outros textos (conto e lenda). O conto tratou-se dos contos amazônicos de Inglês de Sousa para que os alunos se apropriassem da língua por meio de texto literário que proporcione o desenvolvimento da competência leitora a partir das questões populares presentes na obra, no que tange ao contexto amazônico e o texto “O Curupira”, versão adaptada por Maurício de Sousa (2009). Trabalhamos também com as HQs eletrônicas a partir do software HagaQuê – editor de histórias em quadrinhos – um programa que possibilitou ao aluno ser autor (escritor) de suas HQs. Para análise dos dados, consideramos os elementos constitutivos do gênero discursivo HQ e da ferramenta tecnológica selecionada presentes na produção escrita dos alunos, tendo como corpus para análise as produções de dois grupos (A e B), tanto em suporte impresso quanto em digital no software HagáQuê. 2017-05-08T18:13:53Z 2017-05-08T18:13:53Z 2016-12-14 Dissertação BARBOSA, Ozana de Oliveira. As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8316 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagens e letramentos
Lingüística aplicada
Gênero discursivo
Tecnologia educacional
Software HagáQuê
Ananindeua - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
spellingShingle Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagens e letramentos
Lingüística aplicada
Gênero discursivo
Tecnologia educacional
Software HagáQuê
Ananindeua - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
BARBOSA, Ozana de Oliveira
As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
topic_facet Língua portuguesa - Estudo e ensino
Linguagens e letramentos
Lingüística aplicada
Gênero discursivo
Tecnologia educacional
Software HagáQuê
Ananindeua - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description We present a collaborative, participant research that consists of a proposal to intervene in Portuguese language classes that contributes to the development of the textual competence of students of the 6th grade of a state public school in the municipality of Ananindeua, in the State of Pará. The studies are based on theories about educational technologies (ALMEIDA; VALENTE, 2011), in the conception of language from the socio-historical perspective (BAKHTIN/VOLOSHINOV, 2004), and in the transposition of the discursive genre into the classroom in the process of teaching native language learning, according to PCN Portuguese language (BRASIL, 1998) And under the gaze with view to the multi-literacy (ROJO, 2012, 2013, 2015); With the objective of investigating the use of the HagáQuê software as a didactic tool associated to the study of the genre Comics in order to increase the reading and writing of the students of the 6th grade of a public school in the municipality of Ananindeua, in the state of Pará , By means of an intervention proposal. The methodology is developed through a bibliographical survey about the conceptions of language, discursive genres and New Technologies in education; And to develop the intervention activities in the classroom, we consider the guidelines of Lopes-Rossi (2008) on the pedagogical project of reading and production of genres, and Menegassi (2010) concerning the conception of reading with ordered questions, for the reception of the genre and the conception of writing. We have therefore developed work in class with a focus on the genre Comics, although the need to dialogue with two other texts (story and legend). The story was the Amazonian short stories of Inglês de Sousa so that the students appropriated the language by means of literary text that provides the development of the reading competence from the popular questions present in the book, regarding the Amazonian context and the text "O Curupira", version adapted by Maurício de Sousa (2009); We also work with the electronic HQs from the software HagaQuê - publisher of comics - a program that allows the student to be the author of his comic books. To analyze the data, we consider the constituent elements of the discursive genre HQ and the selected technological tool present in the students' written production, having as corpus for analysis the productions of two groups (A and B), both in printed and digital support in HagáQuê software.
author_additional RODRIGUES, Isabel Cristina França dos Santos
author_additionalStr RODRIGUES, Isabel Cristina França dos Santos
format Dissertação
author BARBOSA, Ozana de Oliveira
title As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
title_short As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
title_full As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
title_fullStr As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
title_full_unstemmed As TICs em sala de aula de LP: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software Hagáquê
title_sort as tics em sala de aula de lp: ensino-aprendizagem da língua materna por meio do software hagáquê
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8316
_version_ 1787149152479608832
score 11.675608