/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections on the Socia...
Autor principal: | TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660 |
id |
ir-2011-8660 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-86602018-09-11T13:42:52Z Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja NASCIMENTO, Ivany Pinto http://lattes.cnpq.br/6649004854958284 Educação rural Professores - Formação Representações sociais Curso de Licenciatura em Educação Universidade Federal do Pará CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections on the Social Representations of graduates of the Degree on the teacher training in the course and its relation with the teaching performance in the social context of the field. He presents as a study reference the theory of Social Representations of Serge Moscovici (1978), Jodelet (2001) and the discussions about the Degree in Field Education as a proposal of social transformation (MOLINA and SÁ, 2014) and counter-hegemonic (GRAMSCI, 1978), the field and school space through the training of educators. The study follows the qualitative approach from Bogdan and Biklen (1994), considering the researcher as an important tool in the collection of information in locus. The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews. In the analysis of the collected data, we opted for content analysis from the Laurençe Bardin (1977) perspective. The subjects studied are eight graduates of the Undergraduate Course in Education of the Field of the Federal University of Pará (UFPA), of the Abaetetuba Campus and that has as a research locus the same University. The results show that the graduates recognize the importance of the course in the region for having offered training beyond expectations, a critical, political formation, the valorization of the local culture and the preparation to work in the rural and community schools. As for their expectations of working in the social context of the field, they affirm that they intend to continue their teaching career and contribute to the improvement of education in their communities, with a view to changing the reality of the field. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O estudo trata das Representações Sociais de egressos do Curso de Licenciatura em Educação do Campo sobre a formação docente a partir de discursos que revelam suas objetivações e ancoragens sobre a formação no curso. Deste modo, o estudo buscou estabelecer reflexões sobre as Representações Sociais de egressos da Licenciatura sobre a formação docente no curso e sua relação com a atuação docente no contexto social do campo. Apresenta como referência de estudo a teoria das Representações Sociais de Serge Moscovici (1978), Jodelet (2001) e as discussões sobre as Licenciaturas em Educação do Campo enquanto proposta de transformação social (MOLINA e SÁ, 2014) e contra-hegemônica (GRAMSCI, 1978), do espaço do campo e da escola por meio da formação de educadores. O estudo segue pela abordagem qualitativa a partir de Bogdan e Biklen (1994), por considerarem o pesquisador como importante instrumento na coleta de informações em lócus. A metodologia utilizada na coleta das informações foi realizada por meio de aproximações, uso de questionários e entrevistas semiestruturadas. Na análise dos dados coletados, optou-se pela análise de conteúdo na perspectiva dos estudos de Laurençe Bardin (1977). Os sujeitos pesquisados são oito egressos da turma de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Pará (UFPA), do Campus de Abaetetuba e que tem como lócus de pesquisa a mesma Universidade. Os resultados encontrados apontam que os egressos reconhecem a importância do curso na região por ter oferecido uma formação para além das expectativas esperadas, uma formação crítica, política, a valorização da cultura local e a preparação para atuar nas escolas do campo e na comunidade. Quanto suas expectativas de atuar no contexto social do campo, afirmam que pretendem seguir na carreira docente e contribuir para a melhoria da educação nas suas comunidades, na perspectiva de mudar a realidade do Campo. 2017-06-09T16:29:15Z 2017-06-09T16:29:15Z 2016-08-17 Dissertação TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja. Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação rural Professores - Formação Representações sociais Curso de Licenciatura em Educação Universidade Federal do Pará CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL |
spellingShingle |
Educação rural Professores - Formação Representações sociais Curso de Licenciatura em Educação Universidade Federal do Pará CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
topic_facet |
Educação rural Professores - Formação Representações sociais Curso de Licenciatura em Educação Universidade Federal do Pará CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL |
description |
The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in
Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações
and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections
on the Social Representations of graduates of the Degree on the teacher training in the course
and its relation with the teaching performance in the social context of the field. He presents as
a study reference the theory of Social Representations of Serge Moscovici (1978), Jodelet
(2001) and the discussions about the Degree in Field Education as a proposal of social
transformation (MOLINA and SÁ, 2014) and counter-hegemonic (GRAMSCI, 1978), the
field and school space through the training of educators. The study follows the qualitative
approach from Bogdan and Biklen (1994), considering the researcher as an important tool in
the collection of information in locus. The methodology used in the information collection
was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured
interviews The methodology used in the information collection was carried out by means of
approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews. In the analysis of the
collected data, we opted for content analysis from the Laurençe Bardin (1977) perspective.
The subjects studied are eight graduates of the Undergraduate Course in Education of the
Field of the Federal University of Pará (UFPA), of the Abaetetuba Campus and that has as a
research locus the same University. The results show that the graduates recognize the
importance of the course in the region for having offered training beyond expectations, a
critical, political formation, the valorization of the local culture and the preparation to work in
the rural and community schools. As for their expectations of working in the social context of
the field, they affirm that they intend to continue their teaching career and contribute to the
improvement of education in their communities, with a view to changing the reality of the
field. |
author_additional |
NASCIMENTO, Ivany Pinto |
author_additionalStr |
NASCIMENTO, Ivany Pinto |
format |
Dissertação |
author |
TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja |
title |
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
title_short |
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
title_full |
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
title_fullStr |
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
title_full_unstemmed |
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo |
title_sort |
representações sociais de egressos do curso de licenciatura em educação do campo da ufpa: formação e atuação no contexto social do campo |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2017 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660 |
_version_ |
1787149102545371136 |
score |
11.653393 |