Dissertação

Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo

The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections on the Socia...

ver descrição completa

Autor principal: TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660
id ir-2011-8660
recordtype dspace
spelling ir-2011-86602018-09-11T13:42:52Z Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja NASCIMENTO, Ivany Pinto http://lattes.cnpq.br/6649004854958284 Educação rural Professores - Formação Representações sociais Curso de Licenciatura em Educação Universidade Federal do Pará CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections on the Social Representations of graduates of the Degree on the teacher training in the course and its relation with the teaching performance in the social context of the field. He presents as a study reference the theory of Social Representations of Serge Moscovici (1978), Jodelet (2001) and the discussions about the Degree in Field Education as a proposal of social transformation (MOLINA and SÁ, 2014) and counter-hegemonic (GRAMSCI, 1978), the field and school space through the training of educators. The study follows the qualitative approach from Bogdan and Biklen (1994), considering the researcher as an important tool in the collection of information in locus. The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews. In the analysis of the collected data, we opted for content analysis from the Laurençe Bardin (1977) perspective. The subjects studied are eight graduates of the Undergraduate Course in Education of the Field of the Federal University of Pará (UFPA), of the Abaetetuba Campus and that has as a research locus the same University. The results show that the graduates recognize the importance of the course in the region for having offered training beyond expectations, a critical, political formation, the valorization of the local culture and the preparation to work in the rural and community schools. As for their expectations of working in the social context of the field, they affirm that they intend to continue their teaching career and contribute to the improvement of education in their communities, with a view to changing the reality of the field. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O estudo trata das Representações Sociais de egressos do Curso de Licenciatura em Educação do Campo sobre a formação docente a partir de discursos que revelam suas objetivações e ancoragens sobre a formação no curso. Deste modo, o estudo buscou estabelecer reflexões sobre as Representações Sociais de egressos da Licenciatura sobre a formação docente no curso e sua relação com a atuação docente no contexto social do campo. Apresenta como referência de estudo a teoria das Representações Sociais de Serge Moscovici (1978), Jodelet (2001) e as discussões sobre as Licenciaturas em Educação do Campo enquanto proposta de transformação social (MOLINA e SÁ, 2014) e contra-hegemônica (GRAMSCI, 1978), do espaço do campo e da escola por meio da formação de educadores. O estudo segue pela abordagem qualitativa a partir de Bogdan e Biklen (1994), por considerarem o pesquisador como importante instrumento na coleta de informações em lócus. A metodologia utilizada na coleta das informações foi realizada por meio de aproximações, uso de questionários e entrevistas semiestruturadas. Na análise dos dados coletados, optou-se pela análise de conteúdo na perspectiva dos estudos de Laurençe Bardin (1977). Os sujeitos pesquisados são oito egressos da turma de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Pará (UFPA), do Campus de Abaetetuba e que tem como lócus de pesquisa a mesma Universidade. Os resultados encontrados apontam que os egressos reconhecem a importância do curso na região por ter oferecido uma formação para além das expectativas esperadas, uma formação crítica, política, a valorização da cultura local e a preparação para atuar nas escolas do campo e na comunidade. Quanto suas expectativas de atuar no contexto social do campo, afirmam que pretendem seguir na carreira docente e contribuir para a melhoria da educação nas suas comunidades, na perspectiva de mudar a realidade do Campo. 2017-06-09T16:29:15Z 2017-06-09T16:29:15Z 2016-08-17 Dissertação TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja. Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação rural
Professores - Formação
Representações sociais
Curso de Licenciatura em Educação
Universidade Federal do Pará
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
spellingShingle Educação rural
Professores - Formação
Representações sociais
Curso de Licenciatura em Educação
Universidade Federal do Pará
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja
Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
topic_facet Educação rural
Professores - Formação
Representações sociais
Curso de Licenciatura em Educação
Universidade Federal do Pará
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
description The study deals with the Social Representations of graduates of the Course of Licenciatura in Education of the Field on the teacher formation from discourses that reveal their objectivações and anchorages on the formation in the course. Thus, the study sought to establish reflections on the Social Representations of graduates of the Degree on the teacher training in the course and its relation with the teaching performance in the social context of the field. He presents as a study reference the theory of Social Representations of Serge Moscovici (1978), Jodelet (2001) and the discussions about the Degree in Field Education as a proposal of social transformation (MOLINA and SÁ, 2014) and counter-hegemonic (GRAMSCI, 1978), the field and school space through the training of educators. The study follows the qualitative approach from Bogdan and Biklen (1994), considering the researcher as an important tool in the collection of information in locus. The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews The methodology used in the information collection was carried out by means of approximations, use of questionnaires and semi-structured interviews. In the analysis of the collected data, we opted for content analysis from the Laurençe Bardin (1977) perspective. The subjects studied are eight graduates of the Undergraduate Course in Education of the Field of the Federal University of Pará (UFPA), of the Abaetetuba Campus and that has as a research locus the same University. The results show that the graduates recognize the importance of the course in the region for having offered training beyond expectations, a critical, political formation, the valorization of the local culture and the preparation to work in the rural and community schools. As for their expectations of working in the social context of the field, they affirm that they intend to continue their teaching career and contribute to the improvement of education in their communities, with a view to changing the reality of the field.
author_additional NASCIMENTO, Ivany Pinto
author_additionalStr NASCIMENTO, Ivany Pinto
format Dissertação
author TRINDADE, Antenor Carlos Pantoja
title Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
title_short Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
title_full Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
title_fullStr Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
title_full_unstemmed Representações sociais de egressos do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFPA: formação e atuação no contexto social do campo
title_sort representações sociais de egressos do curso de licenciatura em educação do campo da ufpa: formação e atuação no contexto social do campo
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8660
_version_ 1787149102545371136
score 11.653393