Artigo

Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural

This article aims to analyze the relationship between work and professional education in the countryside, in order to understand how the technical and professional training of the Federal Institute of Pará -Marabá Rural has contributed to the Field of Education. The technical course on a...

ver descrição completa

Autor principal: NASCIMENTO SOBRINHO, Shauma Tamara do
Outros Autores: SOUSA, Romier da Paixão, SCALABRIN, Rosemeri
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Minas Gerais 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9762
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/314
id oai:10.0.2.15:prefix-314
recordtype dspace
spelling oai:10.0.2.15:prefix-3142023-06-27T17:54:50Z Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural Work and professional education: reflections around the course in agriculture of the Federal Institute of Pará -campus Marabá Rural NASCIMENTO SOBRINHO, Shauma Tamara do SOUSA, Romier da Paixão SCALABRIN, Rosemeri Trabalho Educação profissional Educação do campo Work Professional education Field education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aims to analyze the relationship between work and professional education in the countryside, in order to understand how the technical and professional training of the Federal Institute of Pará -Marabá Rural has contributed to the Field of Education. The technical course on agriculture and livestock integrated into the secondary education offered in partnership with the social and union movement through the National Program for Education in Agrarian Reform (PRONERA) in the period from 2009 to 2013 is taken as a reference. Part of this approach integrates the master's research professional, whose methodology was referenced in historical-dialectical materialism, including bibliographical and documentary research, as a procedure. The research results pointed out the commitment of the training,materialized from the perspective of the Field of Education, with the project of development of peasant family farming in the region. The research also pointed out a new way of producing knowledge, grounding the rural school in the construction of the newpeasant productive matrix, placing the conception of professional education on the level of human formation and not only of instruction. Este artigo objetivou analisar a relação trabalho e educação profissional do campo, na perspectiva de compreender de que forma a formação técnico-profissional do Instituto Federal do Pará –Campus Marabá Rural tem contribuído com a Educação do Campo. Toma-se como referência o curso técnico em agropecuária integrado ao ensino médio ofertado em parceria com o movimento social e sindical através do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA) no período de 2009 a 2013. Parte desta abordagem integra a pesquisa de mestrado profissional, cuja metodologia referenciou-se no materialismo histórico-dialético, incluindo também a pesquisa bibliográfica e documental, como procedimento. Os resultados da investigação apontaram o comprometimento da formação, materializado sob a perspectiva da Educação do Campo, com o projeto de desenvolvimento da agricultura familiar camponesa na região. A pesquisa apontou ainda uma nova de forma de produzir conhecimento, fundamentando a escola do campo na construção da nova matriz produtiva camponesa, colocando a concepção de educação profissional no plano da formação humana e não apenas da instrução. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022-10-13T13:59:57Z 2022-10-13T13:59:57Z 2019-05 Artigo de Periódico NASCIMENTO SOBRINHO, Shauma Tamara do; SOUSA, Romier da Paixão; SCALABRIN, Rosemeri. Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural. Trabalho & Educação, Minas Gerais, v. 28, n. 2, p. 159-175, maio/ago. 2019. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/314. Acesso em:. https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9762 1516-9537 https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/314 por Trabalho & Educação Acesso aberto Universidade Federal de Minas Gerais Brasil UFMG https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9762/12095
institution Repositório Institucional - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
collection RI-IFPA
language por
topic Trabalho
Educação profissional
Educação do campo
Work
Professional education
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Trabalho
Educação profissional
Educação do campo
Work
Professional education
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
NASCIMENTO SOBRINHO, Shauma Tamara do
Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
topic_facet Trabalho
Educação profissional
Educação do campo
Work
Professional education
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article aims to analyze the relationship between work and professional education in the countryside, in order to understand how the technical and professional training of the Federal Institute of Pará -Marabá Rural has contributed to the Field of Education. The technical course on agriculture and livestock integrated into the secondary education offered in partnership with the social and union movement through the National Program for Education in Agrarian Reform (PRONERA) in the period from 2009 to 2013 is taken as a reference. Part of this approach integrates the master's research professional, whose methodology was referenced in historical-dialectical materialism, including bibliographical and documentary research, as a procedure. The research results pointed out the commitment of the training,materialized from the perspective of the Field of Education, with the project of development of peasant family farming in the region. The research also pointed out a new way of producing knowledge, grounding the rural school in the construction of the newpeasant productive matrix, placing the conception of professional education on the level of human formation and not only of instruction.
format Artigo
author NASCIMENTO SOBRINHO, Shauma Tamara do
author2 SOUSA, Romier da Paixão
SCALABRIN, Rosemeri
author2Str SOUSA, Romier da Paixão
SCALABRIN, Rosemeri
title Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
title_short Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
title_full Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
title_fullStr Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
title_full_unstemmed Trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do Instituto Federal do Pará - Campus Marabá Rural
title_sort trabalho e educação profissional: reflexões em torno do curso em agropecuária do instituto federal do pará - campus marabá rural
publisher Universidade Federal de Minas Gerais
publishDate 2022
url https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9762
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/314
_version_ 1799147363149807616
score 11.755432