/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura
The present study presents the trajectory for the production of the Game Aquafish Simulator, the genre simulation, thought for the teaching of aquaculture, with the plot happening in the scenario of the Ifpa/Advanced Campus Vigia, in the homonymous municipality, in the state of Pará. The main object...
Autor principal: | CIESLAK, Igor de Albuquerque |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/424 |
id |
oai:10.0.2.15:prefix-424 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:10.0.2.15:prefix-4242023-06-26T23:38:41Z Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura CIESLAK, Igor de Albuquerque PAIXÃO, Antônio Jorge Paraense da http://lattes.cnpq.br/2722578812600132 MOURÃO, Keila Renata Moreira http://lattes.cnpq.br/7577006494436444 Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Jogo de simulação Aprendizagem virtual Ambiente virtual de aprendizagem Simulation game Virtual learning Virtual learning environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Gestão de Empreendimentos Agroalimentares The present study presents the trajectory for the production of the Game Aquafish Simulator, the genre simulation, thought for the teaching of aquaculture, with the plot happening in the scenario of the Ifpa/Advanced Campus Vigia, in the homonymous municipality, in the state of Pará. The main objectives of this study are: a) that the teaching by means of virtual laboratories cause satisfaction, fun, enjoyable, captivating (motivating) and interesting; b) that the virtual laboratories are completely in agreement with the theory taught in room; c) that the student can better understand the themes presented in the virtual laboratories; d) that the student feels challenged in the activities proposed in the virtual laboratories and; e) that the game will be able to promote immersion. The methodology adopted has been outlined by reconciling the needs of the labor market (composed by farmers and public managers) and the academy (composed by students and teachers) in the definition of laboratories and aquatic species to be simulated. This population was consulted via closed questionnaires. It was also necessary to use focal group to fill in the Game Design Document (GDD) or also known as design documentation of digital games. For the conclusion of the game was necessary to produce 4.976 files distributed between images, sounds, sound effects, cutscenes and XML files, in addition to 8.327 lines of programming code. The game was developed for Multiplatforms, namely: computers with Windows 32-bits operating system, Windows 64-bits Linux 32-bits, 64-bits Linux, Android and iOs phones, tablets and websites in HTML5. The alpha version of the game was tested with students and teachers of Advanced Campus Vigia to get feedback. At the end of the work, users testers of the game almost unanimously confirmed that the game has proved to be quite successful in relation to the purposes suggested for the same and a win for the teaching of aquaculture and fisheries resources of the Advanced Campus Vigia O presente trabalho apresenta a trajetória para a produção do game Aquafish Simulator, do gênero simulação, pensado para o ensino de aquicultura, com o enredo acontecendo no próprio cenário do IFPA/Campus Avançado Vigia, no município homônimo, no estado do Pará. Os principais objetivos do trabalho são: a) que o ensino por meio dos laboratórios virtuais cause satisfação, seja divertido, agradável, cativante (motivador) e interessante; b) que os laboratórios virtuais estejam completamente de acordo com a teoria ensinada em sala; c) que o aluno consiga compreender melhor os temas apresentados nos laboratórios virtuais; d) que o aluno se sinta desafiado nas atividades propostas nos laboratórios virtuais e; e) que o game seja capaz de promover imersão no conhecimento. A metodologia adotada foi delineada conciliando as necessidades específicas do mercado de trabalho (composto por aquicultores e gestores públicos) e da academia (composto por alunos e professores) na definição dos laboratórios e das espécies aquáticas a serem simuladas. Essa população foi consultada via questionários fechados. Também se fez necessário utilizar de grupo focal para o preenchimento do Game Design Document (GDD) ou também conhecido como documentação de design de jogos digitais. Para conclusão do game foi necessário elaborar 4.976 arquivos distribuídos entre imagens, sons, efeitos sonoros, cutscenes e arquivos XML, além de 8.327 linhas de código de programação. O game foi desenvolvido para multiplataformas, a saber: computadores com sistema operacional Windows 32 bits, Windows 64 bits, Linux 32 bits, Linux 64 bits, celulares Android e iOs, tablets e sites em HTML5. A versão alpha do game foi testada com alunos e professores do Campus Avançado Vigia para obter feedbacks. Ao final do trabalho, os usuários testadores do game quase que unanimemente confirmam que o game mostrou-se completamente exitoso no tocante aos propósitos aventados para o mesmo e uma conquista para o ensino de aquicultura e recursos pesqueiros do Campus Avançado Vigia. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2023-05-11T14:56:27Z 2023-05-11T14:56:27Z 2019-08-30 Dissertação CIESLAK, Igor de Albuquerque. Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura. 2019. 205 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/424. Acesso em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/424 por Acesso aberto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares IFPA 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará |
collection |
RI-IFPA |
language |
por |
topic |
Jogo de simulação Aprendizagem virtual Ambiente virtual de aprendizagem Simulation game Virtual learning Virtual learning environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Gestão de Empreendimentos Agroalimentares |
spellingShingle |
Jogo de simulação Aprendizagem virtual Ambiente virtual de aprendizagem Simulation game Virtual learning Virtual learning environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Gestão de Empreendimentos Agroalimentares CIESLAK, Igor de Albuquerque Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
topic_facet |
Jogo de simulação Aprendizagem virtual Ambiente virtual de aprendizagem Simulation game Virtual learning Virtual learning environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Gestão de Empreendimentos Agroalimentares |
description |
The present study presents the trajectory for the production of the Game Aquafish Simulator, the genre simulation, thought for the teaching of aquaculture, with the plot happening in the scenario of the Ifpa/Advanced Campus Vigia, in the homonymous municipality, in the state of Pará. The main objectives of this study are: a) that the teaching by means of virtual laboratories cause satisfaction, fun, enjoyable, captivating (motivating) and interesting; b) that the virtual laboratories are completely in agreement with the theory taught in room; c) that the student can better understand the themes presented in the virtual laboratories; d) that the student feels challenged in the activities proposed in the virtual laboratories and; e) that the game will be able to promote immersion. The methodology adopted has been outlined by reconciling the needs of the labor market (composed by farmers and public managers) and the academy (composed by students and teachers) in the definition of laboratories and aquatic species to be simulated. This population was consulted via closed questionnaires. It was also necessary to use focal group to fill in the Game Design Document (GDD) or also known as design documentation of digital games. For the conclusion of the game was necessary to produce 4.976 files distributed between images, sounds, sound effects, cutscenes and XML files, in addition to 8.327 lines of programming code. The game was developed for Multiplatforms, namely: computers with Windows 32-bits operating system, Windows 64-bits Linux 32-bits, 64-bits Linux, Android and iOs phones, tablets and websites in HTML5. The alpha version of the game was tested with students and teachers of Advanced Campus Vigia to get feedback. At the end of the work, users testers of the game almost unanimously confirmed that the game has proved to be quite successful in relation to the purposes suggested for the same and a win for the teaching of aquaculture and fisheries resources of the Advanced Campus Vigia |
author_additional |
PAIXÃO, Antônio Jorge Paraense da |
author_additionalStr |
PAIXÃO, Antônio Jorge Paraense da |
format |
Dissertação |
author |
CIESLAK, Igor de Albuquerque |
title |
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
title_short |
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
title_full |
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
title_fullStr |
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
title_full_unstemmed |
Criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
title_sort |
criação de laboratórios virtuais para a aquicultura |
publisher |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/424 |
_version_ |
1799147380549877760 |
score |
11.753735 |